Lotnisko

Multi tool use
Multi tool use







Ten artykuł dotyczy portu lotniczego. Zobacz też: inne znaczenia słów lotnisko.



Wnętrze wieży kontroli lotów bazy lotnictwa Misawa Air Base w Japonii




Wieże kontroli lotów portu lotniczego Amsterdam-Schiphol




Przykładowa przywieszka na bagaż dołączana w czasie odprawy pasażera


Lotnisko – wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu startu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk[1][2]. Ich wyposażenie zróżnicowane jest w zależności od liczby odprawianych pasażerów i przeładowywanych towarów. Lotniska oznaczane są trzyliterowym kodem IATA oraz czteroliterowym kodem ICAO.


Lotnisko oraz jego strefa ochronna zajmują znaczne obszary, wyłączając z użytkowania znaczny areał gruntów. Zamieszkiwanie w jego pobliżu może być szkodliwe dla zdrowia z powodu zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu.




Spis treści






  • 1 Terminologia


  • 2 Infrastruktura


  • 3 Historia


  • 4 Największe porty lotnicze


  • 5 Zobacz też


  • 6 Przypisy





Terminologia |


W zależności od wielkości lotnisk i ich funkcji mówi się o:




  • portach lotniczych – dużych lotniskach, przystosowanych do obsługi znaczącej liczby pasażerów i przeładunku towarów; odpowiednio rozbudowana infrastruktura umożliwia przyjęcie dużej liczby samolotów pasażerskich i transportowych,

    • krajowe – obsługujące pasażerów na liniach wewnątrzkrajowych,

    • międzynarodowe,

    • międzykontynentalne,




  • lądowiskach – raczej prowizorycznych, bez zabudowań portowych, obsługujące głównie helikoptery (śmigłowce) oraz małe samoloty,

  • portach śmigłowcowych (heliportach),

  • lotniskach wojskowych (Wojskowych Portach Lotniczych wchodzących w skład baz lotniczych).

  • lotniska miejskie (ang. city airport) – obsługujące małe samoloty pasażerskie oraz śmigłowce, niwelują ruch małych samolotów na większych portach lotniczych w okolicy.



Infrastruktura |


W obrębie lotniska można wyróżnić część służącą technicznej obsłudze samolotów w czasie startów i lądowań: pasy startowe, drogi kołowania, płyty postoju samolotów, hangary, wieża kontroli lotów, urządzenia naprowadzające, oraz część służącą obsłudze pasażerów, czyli terminale lotnicze.


Porty lotnicze zlokalizowane są przy dużych aglomeracjach miejskich. Ze względu jednak na to, że zajmują one duże powierzchnie, położone są zazwyczaj w pewnej odległości od centrów miast, które obsługują. Niekiedy położone są poza ich granicami administracyjnymi.



Historia |


Pierwsze miejsca przystosowane do startów i lądowań samolotów wyznaczano na płaskich polach o nawierzchni gruntowej lub trawiastej, bez wyznaczonych dróg startowych – lądowano pod dowolnym kątem, w zależności np. od warunków atmosferycznych. Infrastruktura lotniska w początkach lotnictwa składała się zazwyczaj jedynie z hangaru, często posiadały widownie umożliwiające wykorzystanie lotniska w celach rozrywkowych. Jednym z pierwszych lądowisk tego typu było lotnisko Taliedo w Mediolanie, otwarte w 1910, przekształcone w 1920 w port lotniczy o zastosowaniu komercyjnym.


Na rozwój lotnisk ogromny wpływ miała I wojna światowa – na potrzeby militarne zbudowano wiele lądowisk, rozpoczęto również prace nad urządzeniami naprowadzającymi. Po wojnie wiele z tych lotnisk przekształcono na cywilne. Jednym z pierwszych takich lotnisk było lotnisko Le Bourget koło Paryża. Pierwsze lotnisko z terminalem pasażerskim, przeznaczone wyłącznie dla lotnictwa cywilnego, wybudowano w 1922 w Królewcu w ówczesnych Niemczech. Oświetlone pasy startowe pojawiły się w drugiej połowie lat 20. XX wieku.


Na świecie istnieje około 2000 lotnisk wszelkiego rodzaju. Największy ruch na nich wykonuje się w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Natomiast każdy z wielkich portów lotniczych na tych kontynentach ma większy wskaźnik ruchu cargo niż wszystkie lotniska afrykańskie. Organizacja która zrzesza lotniska na świecie to Airport Council International - ACI. Prowadzi ona negocjacje między przewoźnikami i lotniskami oraz opracowuje standaryzację procedur zabezpieczeń operacji lotniczych. Na jej liście jest 591 operatorów którzy posiadają 1861 lotnisk w 177 krajach. W 2013 roku, według raportu ACI, obsłużonych zostało 5 700 000 000 pasażerów i 92 000 000 miliony ton ładunku.Wyznacznik wzrostu ruchu może być traktowany jako wskaźnik rozwoju gospodarczego[3].


W okresie lat 2004 do 2013 liczba pasażerów wzrosła z 3 660 000 000 do 5 710 000 000 czyli o 54%, a towarów z 73 900 000 ton do 92 100 000 czyli o 25%[4].



Największe porty lotnicze |




























































































































































































































































































































Według ruchu pasażerskiego ogółem (2005)
Pozycja Port lotniczy Państwo Położenie Kod
IATA/ICAO
Pasażerów Pozycja w 2004 Zmiana
1. port lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson Stany Zjednoczone
Atlanta, Georgia, USA
ATL/KATL 95 677 900 1 +2,8%
2. port lotniczy Chicago-O’Hare Stany Zjednoczone
Chicago, Illinois, USA
ORD/KORD 76 510 003 2 +1,3%
3. port lotniczy Londyn-Heathrow Wielka Brytania
Hillingdon, Wielki Londyn, Wielka Brytania
LHR/EGLL 67 915 403 3 +0,8%
4. port lotniczy Tokio-Haneda Japonia
Ōta, Tokio, Japonia
HND/RJTT 63 282 219 4 +1,6%
5. port lotniczy Los Angeles Stany Zjednoczone
Los Angeles, Kalifornia, USA
LAX/KLAX 61 489 398 5 +1,3%
6. port lotniczy Dallas-Fort Worth Stany Zjednoczone
Dallas/Fort Worth, Teksas, USA
DFW/KDFW 59 176 265 6 -0,4%
7. port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle Francja
Roissy, Tremblay-en-France, Francja
CDG/LFPG 53 798 308 7 +5,0%
8. port lotniczy Frankfurt Niemcy
Frankfurt nad Menem, Hesja, Niemcy
FRA/EDDF 52 219 412 8 +2,2%
9. port lotniczy Amsterdam-Schiphol Holandia
Haarlemmermeer, Holandia
AMS/EHAM 44 163 098 9 +3,8%
10. port lotniczy Las Vegas-McCarran Stany Zjednoczone
Las Vegas, Nevada, USA
LAS/KLAS 43 989 982 11 (+1) +6,0%
11. port lotniczy Denver Stany Zjednoczone
Denver, Kolorado, USA
DEN/KDEN 43 387 513 10 (-1) +2,6%
12. port lotniczy Madryt-Barajas Hiszpania
Madryt, Hiszpania
MAD/LEMD 41 940 059 13 (+1) +8,4%
13. port lotniczy Nowy Jork-JFK Stany Zjednoczone
Nowy Jork, Nowy Jork, USA
JFK/KJFK 41 885 104 15 (+2) +8,9%
14. port lotniczy Phoenix-Sky Harbor Stany Zjednoczone
Phoenix, Arizona, USA
PHX/KPHX 41 213 754 12 (-2) +4,3%
15. port lotniczy Pekin Chińska Republika Ludowa
Chaoyang, Pekin, ChRL
PEK/ZBAA 41 004 008 20 (+5) +17,5%
16. port lotniczy Hongkong Hongkong
Chek Lap Kok, New Territories, Hongkong, ChRL
HKG/VHHH 40 269 847 17 (+1) +9,7%
17. port lotniczy Houston-George Bush Stany Zjednoczone
Houston, Teksas, USA
IAH/KIAH 39 684 640 18 (+1) +8,7%
18. port lotniczy Bangkok-Don Muang Tajlandia
Bangkok, Tajlandia
DMK/VTBD 38 985 043 14 (-4) +2,7%
19. port lotniczy Minneapolis-Saint Paul Stany Zjednoczone
Minneapolis/St. Paul, Minnesota, USA
MSP/KMSP 37 604 373 16 (-3) +2,4%
20. port lotniczy Detroit Stany Zjednoczone
Detroit, Michigan, USA
DTW/KDTW 36 389 294 19 (-1) +3,2%
21. port lotniczy Orlando Stany Zjednoczone
Orlando, Floryda, USA
MCO/KMCO 34 128 048 24 (+3) +8,4%
22 port lotniczy Newark-Liberty Stany Zjednoczone
Newark, New Jersey, USA
EWR/KEWR 33 999 990 22 +3,3%
23. port lotniczy San Francisco Stany Zjednoczone
San Francisco, Kalifornia, USA
SFO/KSFO 33 394 225 21 (-2) +2,3%
24. port lotniczy Londyn-Gatwick Wielka Brytania
West Sussex, Wielka Brytania
LGW/EGKK 32 784 330 23 (-1) +4,2%
25. port lotniczy Singapur-Changi Singapur
Changi, East Region, Singapur
SIN/WSSS 32 430 856 26 (+1) +6,8%
26. port lotniczy Filadelfia Stany Zjednoczone
Filadelfia, Pensylwania, USA
PHL/KPHL 31 495 385 30 (+4) +10,5%
27. port lotniczy Tokio-Narita Japonia
Narita, Chiba, Japonia
NRT/RJAA 31 451 274 25 (-2) +1,3%
28. port lotniczy Miami Stany Zjednoczone
Miami, Floryda, USA
MIA/KMIA 31 008 453 27 (-1) +2,8%
29. port lotniczy Toronto-Lester B. Pearson Kanada
Toronto, Ontario, Kanada
YYZ/CYYZ 29 914 750 28 (-1) +4,5%
30. port lotniczy Seattle-Tacoma Stany Zjednoczone
Seattle, Waszyngton, USA
SEA/KSEA 29 289 026 N/A +1,7%






























































































































































































































































































Według ruchu pasażerskiego ogółem (2013)[5]
Pozycja Port lotniczy Państwo Położenie Kod
IATA/ICAO
Pasażerów Zmiana w stosunku

do roku 2012


1. port lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson Stany Zjednoczone
Atlanta, Georgia, USA
ATL/KATL 94 431 000 -1,1%
2.

port lotniczy Pekin

Chińska Republika Ludowa

Chaoyang, Pekin, ChRL
PEK/ZBAA
83 712 000
+2,2%
3. port lotniczy Londyn-Heathrow Wielka Brytania
Hillingdon, Wielki Londyn, Wielka Brytania
LHR/EGLL 72 368 000 +3,3%
4. port lotniczy Tokio-Haneda Japonia
Ōta, Tokio, Japonia
HND/RJTT 68 906 000 +3,2%
5. port lotniczy Chicago-O’Hare Stany Zjednoczone
Chicago, Illinois, USA
ORD/KORD 66 777 000 +0,2%
6. port lotniczy Los Angeles Stany Zjednoczone
Los Angeles, Kalifornia, USA
LAX/KLAX 66 668 000 +4,7%
7.

port lotniczy Dubaj

Zjednoczone Emiraty Arabskie

Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
DXB/OMDB
66 431 000
+15,2%
8. port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle Francja
Roissy, Tremblay-en-France, Francja
CDG/LFPG 62 053 000 +0,7%
9. port lotniczy Dallas-Fort Worth Stany Zjednoczone
Dallas/Fort Worth, Teksas, USA
DFW/KDFW 60 470 000 +3,2%
10.

port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta

Indonezja

Dżakarta, Indonezja
CGK/WIII
60 137 000
+4.1%
11.

port lotniczy Hongkong

Hongkong

Chek Lap Kok, New Territories, Hongkong, ChRL
HKG/VHHH
59 594 000
+6,3%
12. port lotniczy Frankfurt Niemcy
Frankfurt nad Menem, Hesja, Niemcy
FRA/EDDF 58 037 000 +0,9%
13.

port lotniczy Singapur-Changi

Singapur

Changi, East Region, Singapur
SIN/WSSS
53 726 000
+5,0%
14. port lotniczy Amsterdam-Schiphol Holandia
Haarlemmermeer, Holandia
AMS/EHAM 52 569 000 +3,0%
15. port lotniczy Denver Stany Zjednoczone
Denver, Kolorado, USA
DEN/KDEN 52 556 000 -1,1%
16.

port lotniczy Guangzhou

Chińska Republika Ludowa

Kanton, Chiny
CAN/ZGGG
52 450 000
+8,6%
17.

port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi

Tajlandia

Bangkok, Tajlandia
BKK/VTBS
51 363 000
-3,1%
18.

port lotniczy Stambuł-Atatürk

Turcja

Stambuł, Turcja
IST/LTBA
51 173 000
+13,6%
19. port lotniczy Nowy Jork-JFK Stany Zjednoczone
Nowy Jork, Nowy Jork, USA
JFK/KJFK 50 424 000 +2,3%
20.

port lotniczy Kuala Lumpur

Malezja

Kuala Lumpur, Malezja
KUL/WMKK
47 498 000
19,1%
21.

port lotniczy Szanghaj-Pudong

Chińska Republika Ludowa

Szanghaj, Chiny
PVG/ZSPD
47 190 000
+5,2%
22. port lotniczy San Francisco Stany Zjednoczone
San Francisco, Kalifornia, USA
SFO/KSFO 44 946 000 +1,2%
23.

port lotniczy Charlotte

Stany Zjednoczone

Charlotte, Karolina Północna, USA
CLT/KCLT
43 457 000
+5.4%
24.

port lotniczy Seul-Inczon

Korea Południowa

Inczon, Seul, Korea Południowa
ICN/RKSI
41 680 000
+6,5%
25. port lotniczy Las Vegas-McCarran Stany Zjednoczone
Las Vegas, Nevada, USA
LAS/KLAS 40 933 000 +0,3%
26. port lotniczy Miami Stany Zjednoczone
Miami, Floryda, USA
MIA/KMIA 40 563 000 +2,8%
27. port lotniczy Phoenix-Sky Harbor Stany Zjednoczone
Phoenix, Arizona, USA
PHX/KPHX 40 342 000 -0,3%
28. port lotniczy Houston-George Bush Stany Zjednoczone
Houston, Teksas, USA
IAH/KIAH 39 799 000 -0,2%
29. port lotniczy Madryt-Barajas Hiszpania
Madryt, Hiszpania
MAD/LEMD 39 718 000 -12,1%
30. port lotniczy Monachium Niemcy
Monachium, Bawaria, Niemcy
MUC/EDDM 38 673 000 +0,8%


Zobacz też |











  • Lotniska w Polsce

  • Porty lotnicze w Polsce

  • porty lotnicze świata

  • lotnisko pozorne


  • drogowy odcinek lotniskowy (DOL)



Przypisy |




  1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo lotnicze, isap.sejm.gov.pl [dostęp 2018-05-30]  (pol.).


  2. AAP-6 Słownik terminów i definicji NATO. Agencja Standaryzacyjna NATO. s. 19. [dostęp 2017-10-05].


  3. Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 20-21, ISSN 1732-5323


  4. Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 25, ISSN 1732-5323


  5. Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 23, ISSN 1732-5323





SwWlcYa9smBFI7kgchVCdz7kG2zGtOR,1Y8a,MvTRFqOUsG,q9,Ai9gY2z CO4yO,r0Nk0vDG1I,XWjAbw,JIyrIrZooOVJs
J4Mm8kV9,OuN HxI LqRK vOcCFz67DYG nHoLAwW s8g AuTuwmckirqHK8h,pDVDufMjTh3HXL97gIAhOelOTcl

Popular posts from this blog

Scott Moir

Souastre

Biegi lekkoatletyczne