Lotnisko

Multi tool use

Wnętrze wieży kontroli lotów bazy lotnictwa Misawa Air Base w Japonii

Wieże kontroli lotów portu lotniczego Amsterdam-Schiphol

Przykładowa przywieszka na bagaż dołączana w czasie odprawy pasażera
Lotnisko – wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu startu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk[1][2]. Ich wyposażenie zróżnicowane jest w zależności od liczby odprawianych pasażerów i przeładowywanych towarów. Lotniska oznaczane są trzyliterowym kodem IATA oraz czteroliterowym kodem ICAO.
Lotnisko oraz jego strefa ochronna zajmują znaczne obszary, wyłączając z użytkowania znaczny areał gruntów. Zamieszkiwanie w jego pobliżu może być szkodliwe dla zdrowia z powodu zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu.
Spis treści
1 Terminologia
2 Infrastruktura
3 Historia
4 Największe porty lotnicze
5 Zobacz też
6 Przypisy
Terminologia |
W zależności od wielkości lotnisk i ich funkcji mówi się o:
portach lotniczych – dużych lotniskach, przystosowanych do obsługi znaczącej liczby pasażerów i przeładunku towarów; odpowiednio rozbudowana infrastruktura umożliwia przyjęcie dużej liczby samolotów pasażerskich i transportowych,
- krajowe – obsługujące pasażerów na liniach wewnątrzkrajowych,
- międzynarodowe,
- międzykontynentalne,
lądowiskach – raczej prowizorycznych, bez zabudowań portowych, obsługujące głównie helikoptery (śmigłowce) oraz małe samoloty,- portach śmigłowcowych (heliportach),
- lotniskach wojskowych (Wojskowych Portach Lotniczych wchodzących w skład baz lotniczych).
- lotniska miejskie (ang. city airport) – obsługujące małe samoloty pasażerskie oraz śmigłowce, niwelują ruch małych samolotów na większych portach lotniczych w okolicy.
Infrastruktura |
W obrębie lotniska można wyróżnić część służącą technicznej obsłudze samolotów w czasie startów i lądowań: pasy startowe, drogi kołowania, płyty postoju samolotów, hangary, wieża kontroli lotów, urządzenia naprowadzające, oraz część służącą obsłudze pasażerów, czyli terminale lotnicze.
Porty lotnicze zlokalizowane są przy dużych aglomeracjach miejskich. Ze względu jednak na to, że zajmują one duże powierzchnie, położone są zazwyczaj w pewnej odległości od centrów miast, które obsługują. Niekiedy położone są poza ich granicami administracyjnymi.
Historia |
Pierwsze miejsca przystosowane do startów i lądowań samolotów wyznaczano na płaskich polach o nawierzchni gruntowej lub trawiastej, bez wyznaczonych dróg startowych – lądowano pod dowolnym kątem, w zależności np. od warunków atmosferycznych. Infrastruktura lotniska w początkach lotnictwa składała się zazwyczaj jedynie z hangaru, często posiadały widownie umożliwiające wykorzystanie lotniska w celach rozrywkowych. Jednym z pierwszych lądowisk tego typu było lotnisko Taliedo w Mediolanie, otwarte w 1910, przekształcone w 1920 w port lotniczy o zastosowaniu komercyjnym.
Na rozwój lotnisk ogromny wpływ miała I wojna światowa – na potrzeby militarne zbudowano wiele lądowisk, rozpoczęto również prace nad urządzeniami naprowadzającymi. Po wojnie wiele z tych lotnisk przekształcono na cywilne. Jednym z pierwszych takich lotnisk było lotnisko Le Bourget koło Paryża. Pierwsze lotnisko z terminalem pasażerskim, przeznaczone wyłącznie dla lotnictwa cywilnego, wybudowano w 1922 w Królewcu w ówczesnych Niemczech. Oświetlone pasy startowe pojawiły się w drugiej połowie lat 20. XX wieku.
Na świecie istnieje około 2000 lotnisk wszelkiego rodzaju. Największy ruch na nich wykonuje się w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Natomiast każdy z wielkich portów lotniczych na tych kontynentach ma większy wskaźnik ruchu cargo niż wszystkie lotniska afrykańskie. Organizacja która zrzesza lotniska na świecie to Airport Council International - ACI. Prowadzi ona negocjacje między przewoźnikami i lotniskami oraz opracowuje standaryzację procedur zabezpieczeń operacji lotniczych. Na jej liście jest 591 operatorów którzy posiadają 1861 lotnisk w 177 krajach. W 2013 roku, według raportu ACI, obsłużonych zostało 5 700 000 000 pasażerów i 92 000 000 miliony ton ładunku.Wyznacznik wzrostu ruchu może być traktowany jako wskaźnik rozwoju gospodarczego[3].
W okresie lat 2004 do 2013 liczba pasażerów wzrosła z 3 660 000 000 do 5 710 000 000 czyli o 54%, a towarów z 73 900 000 ton do 92 100 000 czyli o 25%[4].
Największe porty lotnicze |
Pozycja | Port lotniczy | Państwo | Położenie | Kod IATA/ICAO |
Pasażerów | Pozycja w 2004 | Zmiana |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | port lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson | ![]() |
Atlanta, Georgia, USA |
ATL/KATL | 95 677 900 | 1 | +2,8% |
2. | port lotniczy Chicago-O’Hare | ![]() |
Chicago, Illinois, USA |
ORD/KORD | 76 510 003 | 2 | +1,3% |
3. | port lotniczy Londyn-Heathrow | ![]() |
Hillingdon, Wielki Londyn, Wielka Brytania |
LHR/EGLL | 67 915 403 | 3 | +0,8% |
4. | port lotniczy Tokio-Haneda | ![]() |
Ōta, Tokio, Japonia |
HND/RJTT | 63 282 219 | 4 | +1,6% |
5. | port lotniczy Los Angeles | ![]() |
Los Angeles, Kalifornia, USA |
LAX/KLAX | 61 489 398 | 5 | +1,3% |
6. | port lotniczy Dallas-Fort Worth | ![]() |
Dallas/Fort Worth, Teksas, USA |
DFW/KDFW | 59 176 265 | 6 | -0,4% |
7. | port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle | ![]() |
Roissy, Tremblay-en-France, Francja |
CDG/LFPG | 53 798 308 | 7 | +5,0% |
8. | port lotniczy Frankfurt | ![]() |
Frankfurt nad Menem, Hesja, Niemcy |
FRA/EDDF | 52 219 412 | 8 | +2,2% |
9. | port lotniczy Amsterdam-Schiphol | ![]() |
Haarlemmermeer, Holandia |
AMS/EHAM | 44 163 098 | 9 | +3,8% |
10. | port lotniczy Las Vegas-McCarran | ![]() |
Las Vegas, Nevada, USA |
LAS/KLAS | 43 989 982 | 11 (+1) | +6,0% |
11. | port lotniczy Denver | ![]() |
Denver, Kolorado, USA |
DEN/KDEN | 43 387 513 | 10 (-1) | +2,6% |
12. | port lotniczy Madryt-Barajas | ![]() |
Madryt, Hiszpania |
MAD/LEMD | 41 940 059 | 13 (+1) | +8,4% |
13. | port lotniczy Nowy Jork-JFK | ![]() |
Nowy Jork, Nowy Jork, USA |
JFK/KJFK | 41 885 104 | 15 (+2) | +8,9% |
14. | port lotniczy Phoenix-Sky Harbor | ![]() |
Phoenix, Arizona, USA |
PHX/KPHX | 41 213 754 | 12 (-2) | +4,3% |
15. | port lotniczy Pekin | ![]() |
Chaoyang, Pekin, ChRL |
PEK/ZBAA | 41 004 008 | 20 (+5) | +17,5% |
16. | port lotniczy Hongkong | ![]() |
Chek Lap Kok, New Territories, Hongkong, ChRL |
HKG/VHHH | 40 269 847 | 17 (+1) | +9,7% |
17. | port lotniczy Houston-George Bush | ![]() |
Houston, Teksas, USA |
IAH/KIAH | 39 684 640 | 18 (+1) | +8,7% |
18. | port lotniczy Bangkok-Don Muang | ![]() |
Bangkok, Tajlandia |
DMK/VTBD | 38 985 043 | 14 (-4) | +2,7% |
19. | port lotniczy Minneapolis-Saint Paul | ![]() |
Minneapolis/St. Paul, Minnesota, USA |
MSP/KMSP | 37 604 373 | 16 (-3) | +2,4% |
20. | port lotniczy Detroit | ![]() |
Detroit, Michigan, USA |
DTW/KDTW | 36 389 294 | 19 (-1) | +3,2% |
21. | port lotniczy Orlando | ![]() |
Orlando, Floryda, USA |
MCO/KMCO | 34 128 048 | 24 (+3) | +8,4% |
22 | port lotniczy Newark-Liberty | ![]() |
Newark, New Jersey, USA |
EWR/KEWR | 33 999 990 | 22 | +3,3% |
23. | port lotniczy San Francisco | ![]() |
San Francisco, Kalifornia, USA |
SFO/KSFO | 33 394 225 | 21 (-2) | +2,3% |
24. | port lotniczy Londyn-Gatwick | ![]() |
West Sussex, Wielka Brytania |
LGW/EGKK | 32 784 330 | 23 (-1) | +4,2% |
25. | port lotniczy Singapur-Changi | ![]() |
Changi, East Region, Singapur |
SIN/WSSS | 32 430 856 | 26 (+1) | +6,8% |
26. | port lotniczy Filadelfia | ![]() |
Filadelfia, Pensylwania, USA |
PHL/KPHL | 31 495 385 | 30 (+4) | +10,5% |
27. | port lotniczy Tokio-Narita | ![]() |
Narita, Chiba, Japonia |
NRT/RJAA | 31 451 274 | 25 (-2) | +1,3% |
28. | port lotniczy Miami | ![]() |
Miami, Floryda, USA |
MIA/KMIA | 31 008 453 | 27 (-1) | +2,8% |
29. | port lotniczy Toronto-Lester B. Pearson | ![]() |
Toronto, Ontario, Kanada |
YYZ/CYYZ | 29 914 750 | 28 (-1) | +4,5% |
30. | port lotniczy Seattle-Tacoma | ![]() |
Seattle, Waszyngton, USA |
SEA/KSEA | 29 289 026 | N/A | +1,7% |
Pozycja | Port lotniczy | Państwo | Położenie | Kod IATA/ICAO |
Pasażerów | Zmiana w stosunku do roku 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | port lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson | ![]() |
Atlanta, Georgia, USA |
ATL/KATL | 94 431 000 | -1,1% |
2. |
port lotniczy Pekin |
![]() |
Chaoyang, Pekin, ChRL |
PEK/ZBAA |
83 712 000 |
+2,2% |
3. | port lotniczy Londyn-Heathrow | ![]() |
Hillingdon, Wielki Londyn, Wielka Brytania |
LHR/EGLL | 72 368 000 | +3,3% |
4. | port lotniczy Tokio-Haneda | ![]() |
Ōta, Tokio, Japonia |
HND/RJTT | 68 906 000 | +3,2% |
5. | port lotniczy Chicago-O’Hare | ![]() |
Chicago, Illinois, USA |
ORD/KORD | 66 777 000 | +0,2% |
6. | port lotniczy Los Angeles | ![]() |
Los Angeles, Kalifornia, USA |
LAX/KLAX | 66 668 000 | +4,7% |
7. |
port lotniczy Dubaj |
![]() |
Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie |
DXB/OMDB |
66 431 000 |
+15,2% |
8. | port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle | ![]() |
Roissy, Tremblay-en-France, Francja |
CDG/LFPG | 62 053 000 | +0,7% |
9. | port lotniczy Dallas-Fort Worth | ![]() |
Dallas/Fort Worth, Teksas, USA |
DFW/KDFW | 60 470 000 | +3,2% |
10. |
port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta |
![]() |
Dżakarta, Indonezja |
CGK/WIII |
60 137 000 |
+4.1% |
11. |
port lotniczy Hongkong |
![]() |
Chek Lap Kok, New Territories, Hongkong, ChRL |
HKG/VHHH |
59 594 000 |
+6,3% |
12. | port lotniczy Frankfurt | ![]() |
Frankfurt nad Menem, Hesja, Niemcy |
FRA/EDDF | 58 037 000 | +0,9% |
13. |
port lotniczy Singapur-Changi |
![]() |
Changi, East Region, Singapur |
SIN/WSSS |
53 726 000 |
+5,0% |
14. | port lotniczy Amsterdam-Schiphol | ![]() |
Haarlemmermeer, Holandia |
AMS/EHAM | 52 569 000 | +3,0% |
15. | port lotniczy Denver | ![]() |
Denver, Kolorado, USA |
DEN/KDEN | 52 556 000 | -1,1% |
16. |
port lotniczy Guangzhou |
![]() |
Kanton, Chiny |
CAN/ZGGG |
52 450 000 |
+8,6% |
17. |
port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi |
![]() |
Bangkok, Tajlandia |
BKK/VTBS |
51 363 000 |
-3,1% |
18. |
port lotniczy Stambuł-Atatürk |
![]() |
Stambuł, Turcja |
IST/LTBA |
51 173 000 |
+13,6% |
19. | port lotniczy Nowy Jork-JFK | ![]() |
Nowy Jork, Nowy Jork, USA |
JFK/KJFK | 50 424 000 | +2,3% |
20. |
port lotniczy Kuala Lumpur |
![]() |
Kuala Lumpur, Malezja |
KUL/WMKK |
47 498 000 |
19,1% |
21. |
port lotniczy Szanghaj-Pudong |
![]() |
Szanghaj, Chiny |
PVG/ZSPD |
47 190 000 |
+5,2% |
22. | port lotniczy San Francisco | ![]() |
San Francisco, Kalifornia, USA |
SFO/KSFO | 44 946 000 | +1,2% |
23. |
port lotniczy Charlotte |
![]() |
Charlotte, Karolina Północna, USA |
CLT/KCLT |
43 457 000 |
+5.4% |
24. |
port lotniczy Seul-Inczon |
![]() |
Inczon, Seul, Korea Południowa |
ICN/RKSI |
41 680 000 |
+6,5% |
25. | port lotniczy Las Vegas-McCarran | ![]() |
Las Vegas, Nevada, USA |
LAS/KLAS | 40 933 000 | +0,3% |
26. | port lotniczy Miami | ![]() |
Miami, Floryda, USA |
MIA/KMIA | 40 563 000 | +2,8% |
27. | port lotniczy Phoenix-Sky Harbor | ![]() |
Phoenix, Arizona, USA |
PHX/KPHX | 40 342 000 | -0,3% |
28. | port lotniczy Houston-George Bush | ![]() |
Houston, Teksas, USA |
IAH/KIAH | 39 799 000 | -0,2% |
29. | port lotniczy Madryt-Barajas | ![]() |
Madryt, Hiszpania |
MAD/LEMD | 39 718 000 | -12,1% |
30. | port lotniczy Monachium | ![]() |
Monachium, Bawaria, Niemcy |
MUC/EDDM | 38 673 000 | +0,8% |
Zobacz też |
- Lotniska w Polsce
- Porty lotnicze w Polsce
- porty lotnicze świata
- lotnisko pozorne
drogowy odcinek lotniskowy (DOL)
Przypisy |
↑ Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo lotnicze, isap.sejm.gov.pl [dostęp 2018-05-30] (pol.).
↑ AAP-6 Słownik terminów i definicji NATO. Agencja Standaryzacyjna NATO. s. 19. [dostęp 2017-10-05].
↑ Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 20-21, ISSN 1732-5323
↑ Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 25, ISSN 1732-5323
↑ Porty lotnicze świata 2013 [w:] Jerzy Liwiński (red.), Lotnictwo, Magnum-X, lipiec 2014, s. 23, ISSN 1732-5323
|
SwWlcYa9smBFI7kgchVCdz7kG2zGtOR,1Y8a,MvTRFqOUsG,q9,Ai9gY2z CO4yO,r0Nk0vDG1I,XWjAbw,JIyrIrZooOVJs