Stan (zbiorowość społeczna)







Lament różnego stanu ludzi nad umarłym Creditem, ok. 1655




Duchowny, rycerz i mieszczanin (lub chłop) – przedstawiciele trzech stanów na średniowiecznej iluminacji





Alegoria porządku stanowego – nad podzielonymi na trzy grupy stanowe ludźmi znajduje się postać Chrystusa


Stan – zbiorowość społeczna w europejskim społeczeństwie feudalnym (w dobie ustrojów monarchii stanowej i absolutnej), wyróżniająca się charakterystyczną pozycją ekonomiczną, społeczną i prawną swoich członków (wyraźnie wyodrębnionymi prawami i obowiązkami).


Każdy stan spełniał odmienne funkcje społeczne i gospodarcze, był także adresatem charakterystycznego dla siebie prawa. Stany ukształtowane były hierarchicznie na uprzywilejowane i nieuprzywilejowane, i cieszyły się różnym prestiżem.




Spis treści






  • 1 Powstanie stanów


    • 1.1 Duchowieństwo


    • 1.2 Rycerstwo


    • 1.3 Mieszczaństwo i chłopstwo




  • 2 Funkcjonowanie stanów


    • 2.1 Polska


    • 2.2 Francja


    • 2.3 Państwa skandynawskie


    • 2.4 Ruś, Rosja (przed reformami Piotra Wielkiego)




  • 3 Antagonizmy


  • 4 Schyłek systemu stanowego


  • 5 Bibliografia





Powstanie stanów |


Wyodrębnienie się stanów nastąpiło w pełnym średniowieczu (około XIII wieku). Najpierw nastąpiło na zachodzie kontynentu, a nieco później na wschodzie. Wynikło z ustabilizowania się swoistej sytuacji prawnej członków każdego stanu. Duchowieństwo jako pierwsze, za nim rycerstwo i mieszczaństwo uzyskały charakterystyczne przywileje; tym różniły się od nieposiadającego przywilejów chłopstwa.



Duchowieństwo |


Na początku XIII wieku duchowni otrzymali swobodę uchylania się od norm świeckiego prawa zwyczajowego i podlegania przepisom prawa kanonicznego. Zaczęło funkcjonować oddzielne sądownictwo, a monarchowie nadawali Kościołowi liczne przywileje immunitetowe.


Hierarchia kościelna (biskupi, opaci, prałaci) wywodziła się z wyższego rycerstwa, natomiast większość prezbiterów – z mieszczaństwa i chłopstwa.



Rycerstwo |


Powstawało dłużej, niż duchowieństwo, i ostatecznie wykrystalizowało się pod koniec średniowiecza jako grupa adresatów licznych przywilejów immunitetowych, posiadających ziemię na tzw. prawie rycerskim.



Mieszczaństwo i chłopstwo |


Początki obydwu stanów wiążą się z zorganizowaniem osadnictwa, odpowiednio miejskiego i wiejskiego. Mieszczaństwo wyodrębniło się po nabyciu przez miasta samorządu, zaś chłopstwo po ujednoliceniu systemu czynszowego. Na terytoriach znajdujących się w orbicie wpływów osadnictwa niemieckiego procesy te zaszły podczas masowego nadawania aktów lokacyjnych.



Funkcjonowanie stanów |


Od momentu wykrystalizowania się podziałów społecznych (czyli ostatecznego zdefiniowania, co przyporządkowuje osobę do danego stanu) przynależność stanowa (poza duchowieństwem) była z reguły dziedziczna.


W ustroju monarchii stanowej stany korzystały z szerokiego samorządu; przez przedstawicieli w parlamentach uczestniczyły też w życiu politycznym kraju.


Wyliczenie poszczególnych stanów jest dość problematyczne, gdyż w różnych krajach podział ten był odmienny. Zróżnicowanie brało się stąd, że krajowe systemy stanowe wyrastały niezależnie na gruncie miejscowego systemu prawa. Generalnie wymienić można następujące stany, przy czym w żadnym społeczeństwie nie występowały one wszystkie:



  • stany uprzywilejowane

    • feudałowie świeccy – w niektórych krajach podzieleni na 2 odrębne stany:

      • wielcy panowie feudalni (możnowładztwo) – grupa, która wyewoluowała później w arystokrację

      • rycerstwo, późniejsza szlachta



    • duchowieństwo



  • stany nieuprzywilejowane

    • tzw. stan trzeci – zbiorcza nazwa na grupy nieuprzywilejowane, kiedy wszystkie te grupy podlegały tym samym prawom np. we Francji

    • mieszczaństwo

    • chłopi


    • żydzi (jako grupa wyznaniowa) – w niektórych krajach m.in. w Polsce traktowani jako odrębny stan.




Przynależność stanowa chłopów kształtowała się różnie: w niektórych krajach stanowili odrębny stan, w innych zaliczano ich wraz z mieszczaństwem do tzw. stanu trzeciego, niekiedy zaś jako grupa nieuczestnicząca w życiu politycznym nie byli zaliczani w obręb żadnego stanu.



Polska |


W Polsce istniały następujące stany:



  • król (w okresie republiki szlacheckiej król był prawnie osobnym stanem)

  • rycerstwo/szlachta (formalnie oraz prawnie nie doszło do rozdziału na możnowładztwo i pozostałe rycerstwo, jednak wykształciła się grupa, stojąca wyżej niż pozostała szlachta – magnaci)

  • duchowieństwo

  • mieszczaństwo

  • chłopi

  • kozacy rejestrowi

  • żydzi



Francja |



 Osobny artykuł: Stany we Francji.


  • pierwszy stan – duchowieństwo (bez podziału majątkowego)

  • drugi stan – rycerstwo/arystokracja (w przeciwieństwie do Polski biedni rycerze z czasem stracili przywileje i herby)

  • tzw. stan trzeci – pozostała część populacji



Państwa skandynawskie |



  • rycerstwo/szlachta

  • duchowieństwo (po reformacji stan ten przestał istnieć)

  • mieszczaństwo

  • chłopi

  • säädytön (osoby pracujące najemnie lub bez pracy; bez stałego miejsca zamieszkania lub jego pozbawione)



Ruś, Rosja (przed reformami Piotra Wielkiego) |




  • bojarzy (arystokracja z genealogią sięgających pradziejów)


  • dworianie (odpowiednik rycerstwa, które nie mogło się legitymizować długą tradycją)


  • miestniczestwo (uprzywilejowana grupa o charakterze "dziedzicznych urzędników")

  • lud (prawnie nie rozróżniano mieszczan od chłopów)


  • chołopi (ludzie, którzy stracili prawa społeczne przez przestępstwo lub samosprzedaż)


Formalnie kraje nieeuropejskie nie posiadały stanów społecznych, jednak można wyróżnić elementy o strukturze podobnej (np. tureccy Spahisi).



Antagonizmy |


Sprzeczności występowały w obrębie większości stanów. Różne były interesy patrycjatu i pospólstwa, możnowładztwa i rycerstwa, niższego duchowieństwa i hierarchii kościelnej. Najważniejsze jednak pozostawały antagonizmy między stanami – wzajemne ograniczanie się feudałów i mieszczan, ucisk chłopów, wpływ duchowieństwa na pozostałe stany.



Schyłek systemu stanowego |


Likwidacja ustroju stanowego rozpoczęła się w końcu XVIII wieku. Pierwszym krajem, który zlikwidował formalny podział społeczeństwa na stany, była Francja (1791). W innych państwach zachodnioeuropejskich następowało to stopniowo w ciągu XIX wieku. W Polsce podział stanowy zniesiony został przez Konstytucję marcową (w 1921 roku).



Bibliografia |







  • Michał Sczaniecki: Powszechna historia państwa i prawa. Warszawa: LexisNexis, 2003, s. 83–84. ISBN 83-7334-030-0.

  • Juliusz Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak: Historia ustroju i prawa polskiego. Warszawa: LexisNexis, 2009, s. 55–56. ISBN 978-83-7620-192-4.




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre