Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie


































Narodowy Stary Teatr
im. Heleny Modrzejewskiej

Ilustracja
widok z północy
Typ teatru
teatr dramatyczny
Założyciel(e)

Mateusz Witkowski
Kierownictwo
artystyczne

Jan Polewka (od 2017)
Data powstania
20 października 1781

Państwo

 Polska
Lokalizacja

ul. Jagiellońska 5
pl. Szczepański 1

Strona internetowa teatru

Strona w bazie e-teatr.pl




























Stary Teatr w Krakowie


Obiekt zabytkowy nr rej. A-118 z 5 listopada 1965

ilustracja

Państwo

 Polska
Miejscowość
Kraków
Adres

ul. Jagiellońska 5
pl. Szczepański 1
Ukończenie budowy
1841–1843


Położenie na mapie Starego Miasta w Krakowie


Mapa lokalizacyjna Starego Miasta w Krakowie

Stary Teatr w Krakowie

Stary Teatr w Krakowie






Położenie na mapie Krakowa


Mapa lokalizacyjna Krakowa

Stary Teatr w Krakowie

Stary Teatr w Krakowie






Położenie na mapie województwa małopolskiego


Mapa lokalizacyjna województwa małopolskiego

Stary Teatr w Krakowie

Stary Teatr w Krakowie






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

Stary Teatr w Krakowie

Stary Teatr w Krakowie





Ziemia50°03′48″N 19°56′06″E/50,063333 19,935000



Wejście do teatru od strony ulicy Jagiellońskiej.


Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – teatr w Krakowie, narodowa instytucja kultury[1], drugi najstarszy teatr w Polsce. Obok Teatru Narodowego w Warszawie jest jedną z dwóch narodowych scen dramatycznych, podlegających bezpośrednio Ministrowi Kultury. Jako jedyny polski teatr należy do Europejskiej Sieci Teatrów Mitos21, która skupia najważniejsze sceny teatralne w Europie[2]; od 2017 dyrektorem teatru jest Marek Mikos. W budynku teatru funkcjonuje Muzeum Interaktywne / Centrum Edukacji Teatralnej MICET, otwarte w 2016 roku.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Dyrektorzy


  • 3 Osoby współpracujące z teatrem


    • 3.1 Aktorzy


    • 3.2 Reżyserzy


    • 3.3 Scenografowie


    • 3.4 Kompozytorzy


    • 3.5 Byli współpracownicy




  • 4 Inicjatywy


  • 5 Przypisy


  • 6 Bibliografia


  • 7 Linki zewnętrzne





Historia |


Początki działalności datują się na początek lat 80. wieku XVIII. Inicjatorami powstania teatru byli: poseł krakowski Feliks Oraczewski oraz warszawski aktor Mateusz Witkowski, któremu w 17 października roku 1781 władze Krakowa udzieliły zgody na wystawienie widowisk za opłatą 50 złotych polskich miesięcznie[3]. Witkowski pełnił funkcję pierwszego antreprenera (dyrektora) teatru. Jego otwarcie nastąpiło około 20 października roku 1781. Do roku 1799 przedstawienia odbywały się w budynku pałacu Spiskiego przy Rynku Głównym, a aktorzy, wzorem warszawskich kolegów, przyjęli nazwę Aktorzy Narodowi.


W latach 1787–1830 antreprenerem był Jacek Kluszewski, który w 1799 przeniósł teatr do budynku u zbiegu ul. Jagiellońskiej i placu Szczepańskiego, w którym siedziba teatru znajduje się do dziś. W czasach dyrekcji Kluszewskiego znacząco wzrosła ranga i popularność teatru, w którym, mimo zależności od austriackich władz zaborczych wystawiano polskie przedstawienia. Od listopada roku 1820 (dyr. Kazimierz Skibiński) wprowadzono bardziej ambitny repertuar, grając tragedie: Williama Szekspira, Alojzego Felińskiego, Voltaire’a, Gottholda Lessinga, komedie: R. Sheridana, Moliera, Wojciecha Bogusławskiego oraz opery Karola Kurpińskiego i Luigiego Cherubiniego[4].


Teatr rozwijał się również za dyrekcji Hilarego Meciszewskiego (1843–1845), znanego krakowskiego krytyka teatralnego i publicysty politycznego, który wprowadził do repertuaru dramat romantyczny, dbał o udoskonalenie sztuki reżyserskiej i aktorskiej zgodnie z nowoczesnymi regułami teatru europejskiego.


W 1865 po raz pierwszy na scenie teatru wystąpiła Helena Modrzejewska, jego obecna patronka. W latach 1866–1885 teatrem kierował Stanisław Koźmian, publicysta polityczny i literat, związany ze środowiskiem krakowskich konserwatystów, współautor Teki Stańczyka, uczestnik powstania styczniowego, twórca tzw. „szkoły krakowskiej”, w ramach której szczególną uwagę zwracano na jakość gry aktorskiej i gruntowne przygotowanie inscenizacji. Koźmian wielką wagę przywiązywał do repertuaru, w którym znalazły się dzieła polskiego, jak i europejskiego dramatu klasycznego oraz współczesnego.


Na przełomie XIX i XX wieku teatr praktycznie przestał funkcjonować. W 1893 krakowski teatr miejski przeniesiono do nowego budynku przy placu Świętego Ducha, gdzie od 1909 funkcjonuje jako Teatr im. Juliusza Słowackiego. Na scenie przy placu Szczepańskim wystawiano jedynie przedstawienia okolicznościowe. W latach 1903–1906 budynek ten został gruntownie przebudowany w stylu secesji, z rozbudową pomieszczeń na sale taneczne, koncertowe, restauracyjne i handlowe. Na przełomie lat 20. i 30. XX mieściła się w nim Miejska Szkoła Dramatyczna.


Działalność teatralną w budynku przy placu Szczepańskim wznowiono po zakończeniu II wojny światowej w 1945. W latach 1946–1954 teatr funkcjonował wraz z Teatrem im. Słowackiego w ramach Miejskich, a następnie Państwowych Teatrów Dramatycznych. W repertuarze przeważały przedstawienia z usankcjonowanego przez państwo nurtu socrealistycznego.


Od 1954 teatr funkcjonuje samodzielnie, od 1956 jako Państwowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej. W latach pięćdziesiątych jego dyrektorami byli Roman Zawistowski i Władysław Krzemiński. W tym okresie nastąpiło ożywienie w działalności artystycznej. W teatrze znalazło zatrudnienie wielu reżyserów, aktorów i scenografów. W repertuarze sięgnięto po dzieła dramatu polskiego i światowego. Wystawiano sztuki klasyczne, kładziono jednak nacisk na ich nowoczesne ujęcie. Grano również z powodzeniem utwory współczesne.


W 1963 na stanowisku dyrektora Krzemińskiego zastąpił Zygmunt Hübner, za czasów którego do teatru trafiło wiele artystycznych indywidualności, m.in. reżyserzy Andrzej Wajda czy Konrad Swinarski. Coraz większą rolę w repertuarze zaczął odgrywać polski dramat narodowy na czele z Weselem Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy (1963). Swoje najsłynniejsze inscenizacje realizowali w teatrze Konrad Swinarski i Jerzy Jarocki.


W 1969 Zygmunt Hübner złożył rezygnację ze stanowiska dyrektora po zdjęciu przez cenzurę przedstawienia Kurdesz Ernesta Brylla. Dyrektorem został Jan Paweł Gawlik. Jednym z najważniejszych wydarzeń w historii teatru była nowatorska inscenizacja Dziadów Adama Mickiewicza dokonana przez Konrada Swinarskiego (1973). W tym czasie wystawiono również Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Swinarskiego (1974), a Andrzej Wajda wyreżyserował Biesy Fiodora Dostojewskiego (1971) oraz Noc listopadową Wyspiańskiego. Coraz częściej sięgano po polski repertuar współczesny, a reżyserowali młodzi twórcy, Krystian Lupa, Jerzy Grzegorzewski, Maciej Prus czy Krzysztof Kieślowski. W tym czasie reżyserowali także teatralni klasycy, tacy jak Jerzy Kreczmar[5]. Wystawione przez Andrzeja Wajdę widowisko Z biegiem lat, z biegiem dni... (1978) na podstawie utworów twórców galicyjskich z przełomu XIX i XX wieku zostało w 1980 zrealizowane ponownie jako serial telewizyjny.


W 1980 nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora. Gawlik został zastąpiony przez popieranego przez zespół artystyczny kompozytora Stanisława Radwana, któremu przyszło prowadzić teatr w trudnych latach stanu wojennego. Wiele z wystawianych sztuk odwoływało się do bieżących wydarzeń społecznych. Ważnymi wydarzeniami były inscenizacje Hamleta Williama Szekspira (1981), Antygony Sofoklesa (1984) oraz Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego (1984) dokonane przez Andrzeja Wajdę oraz inne dokonane przez Jerzego Jarockiego, Krystiana Lupę, Rudolfa Zioło czy Tadeusza Bradeckiego, który w 1990 przejął od Radwana obowiązki dyrektora.


Po 1990 wystawiono m.in. Ślub Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Jarockiego (1990), adaptacje dramatów austriackich w reżyserii Krystiana Lupy, a Jerzy Grzegorzewski zrealizował własny scenariusz Tak zwana ludzkość w obłędzie (1992).


W 1991 scenie nadano status teatru narodowego.


W latach 1997–1998 teatrem kierowało aż trzech dyrektorów: Krystyna Meissner, następnie Jerzy Bińczycki, a po jego nagłej śmierci krytyk teatralny Jerzy Koenig. W tym czasie wystawiona została Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza w reżyserii Grzegorza Jarzyny (pod pseudonimem Horst Leszczuk).


W lutym 2001 zmieniono nazwę teatru na Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej.


Od 2002 dyrektorem artystycznym, a w 2003 dyrektorem naczelnym jest profesor krakowskiej PWST, aktor i reżyser Mikołaj Grabowski, pełniący wcześniej funkcję dyrektora łódzkiego Teatru Nowego. W tym samym roku odbyła się premiera Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa w reżyserii Krystiana Lupy.



Dyrektorzy |




  • Mateusz Witkowski 1781–1787 (z przerwami)[3]

  • Mateusz Esmond 1782–1784


  • Jacek Kluszewski 1787–1830 (z przerwami)[4]

  • Franciszek Horschelt 1799–1800


  • Juliusz Pfeiffer 1831–1838, 1840–1843, 1854–1863


  • Hilary Meciszewski 1843–1845


  • Józef Mączyński 1845–1852


  • Stanisław Koźmian 1866–1885


  • Jakub Glikson 1885–1893


  • Jerzy Ronard Bujański 1945–1946


  • Roman Zawistowski 1954–1957


  • Władysław Krzemiński 1957–1963


  • Zygmunt Hübner 1963–1970


  • Jan Paweł Gawlik 1970–1980


  • Stanisław Radwan 1980–1990


  • Tadeusz Bradecki 1990–1996


  • Krystyna Meissner 1997–1998


  • Jerzy Bińczycki 1998


  • Jerzy Koenig 1998–2002


  • Mikołaj Grabowski 2002–2012


  • Jan Klata 2013–2017


  • Marek Mikos 2017–



Osoby współpracujące z teatrem |




Helena Modrzejewska jako królowa Jadwiga w Teatrze Krakowskim (obecnie Stary Teatr)








Aktorzy |



  • Feliks Benda

  • Alicja Bienicewicz

  • Jerzy Bińczycki

  • Sonia Bohosiewicz

  • Teresa Budzisz-Krzyżanowska

  • Mieczysława Ćwiklińska

  • Mirosława Dubrawska

  • Krystian Durman

  • Anna Dymna

  • Jan Frycz

  • Grażyna Trela

  • Krzysztof Globisz

  • Katarzyna Gniewkowska

  • Barbara Grabowska

  • Leszek Herdegen

  • Antonina Hoffmann

  • Gustaw Holoubek

  • Tadeusz Huk

  • Kazimierz Kaczor

  • Ewa Kaim

  • Zbigniew Kaleta

  • Marcin Kalisz

  • Elżbieta Karkoszka

  • Halina Kwiatkowska

  • Edward Linde-Lubaszenko

  • Bolesław Ładnowski

  • Tadeusz Malak

  • Helena Modrzejewska

  • Marta Nieradkiewicz

  • Jerzy Nowak

  • Jan Nowicki

  • Izabella Olszewska

  • Jan Peszek

  • Błażej Peszek

  • Franciszek Pieczka

  • Wojciech Pszoniak

  • Anna Radwan

  • Jerzy Radziwiłowicz

  • Wincenty Rapacki

  • Wiktor Sadecki

  • Dorota Segda

  • Anna Seniuk

  • Bogdan Słomiński

  • Roman Stankiewicz

  • Jerzy Stuhr

  • Marek Walczewski

  • Krzysztof Wieszczek

  • Zofia Więcławówna

  • Wiesław Wójcik

  • Małgorzata Zawadzka

  • Krzysztof Zawadzki





Reżyserzy |



  • Stanisław Koźmian

  • Juliusz Osterwa

  • Tadeusz Kantor

  • Roman Zawistowski

  • Władysław Krzemiński

  • Bohdan Korzeniewski

  • Lidia Zamkow

  • Jerzy Grotowski

  • Jerzy Kreczmar

  • Józef Szajna

  • Jerzy Jarocki

  • Zygmunt Hübner

  • Andrzej Wajda

  • Kazimierz Kutz

  • Konrad Swinarski

  • Tadeusz Malak

  • Jerzy Grzegorzewski

  • Maciej Prus

  • Krystian Lupa

  • Agnieszka Holland

  • Jerzy Stuhr

  • Tadeusz Bradecki

  • Rudolf Zioło

  • Grzegorz Jarzyna

  • Paweł Miśkiewicz

  • Krzysztof Warlikowski

  • Mikołaj Grabowski

  • Michał Zadara



Scenografowie |



  • Tadeusz Kantor

  • Andrzej Pronaszko

  • Wojciech Krakowski

  • Jerzy Skarżyński

  • Lidia Minticz-Skarżyńska

  • Krystyna Zachwatowicz

  • Franciszek Starowieyski

  • Kazimierz Wiśniak

  • Jerzy Kalina



Kompozytorzy |



  • Zygmunt Konieczny

  • Stanisław Radwan

  • Jan Kanty Pawluśkiewicz

  • Jacek Ostaszewski

  • Abel Korzeniowski



Byli współpracownicy |



  • Anna Polony, Jerzy Trela[6], Agnieszka Mandat[7]



Inicjatywy |




  • Goście Starego Teatru – spotkania z twórcami światowej kultury (od 1992).


  • Fundacja Starego Teatru – celem fundacji jest wspieranie rozwoju środowisk artystycznych i twórczych w Małopolsce, promocja kultury polskiej (od 2002).


  • Studio Baz@rt – nowy nurt repertuarowy, w ramach którego prezentowane są najciekawsze osiągnięcia młodej dramaturgii inscenizowane przez młodych polskich reżyserów (od 2004).



Przypisy |




  1. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wykaz instytucji kultury [dostęp 21.02.2008].


  2. Europejska Sieć Teatrów Mitos21.


  3. ab T. 4: Oświecenie. W: Bibliografia Literatury Polskiej – Nowy Korbut. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966, s. 179.


  4. ab T. 4: Oświecenie. W: Bibliografia Literatury Polskiej – Nowy Korbut. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966, s. 180.


  5. Jerzy Kreczmar ::: Osoby ::: Encyklopedia teatru polskiego, www.encyklopediateatru.pl [dostęp 2017-11-26]  (pol.).


  6. Polony i Trela odeszli ze Starego Teatru. Protest przeciwko dyrekcji?. tvn24.pl, 7 stycznia 2014. [dostęp 7 stycznia 2014].


  7. Mike Urbaniak. Agnieszka Mandat o „Pokocie”. „Wysokie Obcasy”. 2017, 25 lutego 2017. Agora. ISSN 0860-908X (pol.). 



Bibliografia |



  • Bibliografia Literatury Polskiej – Nowy Korbut, t. 4 Oświecenie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1966, s. 179-180.


Linki zewnętrzne |



  • Dziennik teatralny


  • http://akant.org/archiwum/17-akant-czerwiec-2011/133-leslaw-czaplinski-sienkiewicz-gombrowiczem-podszyty recenzja z Trylogii w Starym Teatrze w Krakowie.






Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre