Awiadwigatiel PS-90














































PS-90

PS-90A zabudowany na samolocie Ił-96
PS-90A zabudowany na samolocie Ił-96
Dane podstawowe
Typ

turbowentylatorowy
Kraj pochodzenia

 Rosja
Producent

Awiadwigatiel
Pierwsze testy

1992
Zastosowanie

Ił-96
Ił-76
Tu-204

Suchoj Superjet 100


Dane techniczne
Średnica
1,90 m
Długość
4,96 m
Masa
2950 kg
Osiągi

Ciąg
od 142 kN do 181 kN



Silnik PS-90A na samolocie Tu-204




Silnik PS-90A-76 oraz D-30KP na samolocie Ił-76


Awiadwigatiel PS-90 – seria turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników lotniczych o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzane są przez rosyjską firmę Awiadwigatiel. Silniki napędzają rosyjskie samoloty pasażerskie typu Ił-96[1], Tu-204 i Tu-214[2] oraz samolot transportowy Ił-76[3]. skrót PS to inicjały Pawła Adamowicza Sołowiewa[4].




Spis treści






  • 1 Projekt


    • 1.1 Cechy konstrukcyjne




  • 2 Warianty


    • 2.1 PS-90A


    • 2.2 PS-90A1


    • 2.3 PS-90A2




  • 3 Zastosowanie


  • 4 Przypisy





Projekt |


Wraz z pojawieniem się nowych rosyjskich samolotów nowej generacji Awiadwigatiel opracował silnik PS-90, który miał zaspokoić potrzeby rynku rosyjskiego na silniki lotnicze oraz spełniać normy emisji spalin i mieć dużą wydajność. Był to ogromny postęp w stosunku do przestarzałych silników radzieckich. Nowy silnik PS-90 niemalże podwoił wydajność poprzedników i jest dość konkurencyjny w stosunku do silników zachodnich.



Cechy konstrukcyjne |


Silnik wykorzystuje wiele nowatorskich rozwiązań zaawansowanych technologii:



  • Duży stosunek dwuprzepływowości (ang. High-Bypass)

  • Akustyczny kanał wylotowy o obniżonym poziomie hałasu

  • Całkowicie autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika (FADEC)[4]

  • Długa żywotność silnika

  • Modułowa konstrukcja, która umożliwia łatwą konserwację[4].


Silnik po raz pierwszy został certyfikowany w 1992[4].



Warianty |


Istnieje pięć wariantów, podstawowe to PS-90A, PS-90A-76 oraz ulepszone wersje PS-90: PS-90A1, PS-90A2 i PS-90A-42.



PS-90A |


PS-90A jest wyjściowym wariantem, stanowi on standardowe wyposażenie dla samolotów Ił-96, Tu-204 i Tu-214[4]. Silniki te pomogły osiągnąć zbliżone osiągi tych maszyn do samolotów zachodniej produkcji. Posiada ciąg 157 kN[4], a zużycie paliwa jest niższe o 8% od silnika Rolls-Royce RB211-535, które są również wykorzystywane do napędzania Tu-204. Suchoj Superjet 100.


Ten wariant jest modyfikacją podstawowego modelu PS-90A. Ten wariant został skonstruowany specjalnie do napędzania samolotów Ił-76[5], zastępując stare silniki D-30KP[5]. Dzięki temu samoloty Ił-76 z nowymi silnikami stały się bardziej ekonomiczne oraz mniej hałaśliwe. Osiągi silnika to 142 kN ciągu[5].


Silnik otrzymał certyfikat w 2003[5].



PS-90A1 |


Wariant PS-90A1 został zaprojektowany specjalnie do napędzania samolotów towarowych[6] np. Ił-96-400T. Silnik rozwija ciąg do 181 kN



PS-90A2 |


PS-90A2 bazuje na wyjściowym modelu PS-90 jednak zastosowano w nim nowszą i bardziej wydajną technologię. Spora ilość części pochodzi z Francji, Niemiec, Szwecji i USA. Ponadto silnik jest lżejszy od poprzednika i ma bardziej dopracowany system FADEC. Wszystkie poprawki zmniejszyły koszty eksploatacji o 37%[7], a zużycie paliwa jest podobne do zachodnich konkurentów. PS-90A2 jest również pierwszym rosyjskim silnikiem, który posiada certyfikat ETOPS 180[7]. Obecnie silnik jest oferowany w nowych rosyjskich samolotach, posiada też tą samą obudowę co PS-90, dlatego z łatwością można zamienić starszą wersję na nowszą. Ciąg silnika nie uległ zmianie i wynosi 157 kN, jednak w szczególnych przypadkach silnik może rozwinąć ciąg do 176 kN[7].


Zaangażowanie firm z USA w rozwój tego silnika może doprowadzić do zablokowania sprzedaży tego modelu liniom lotniczym z Iranu[8].



Zastosowanie |



  • Ił-76MD

  • Ił-96

  • Tu-204

  • Tu-214

  • Suchoj Superjet 100



Przypisy |




  1. The Ilyushin Il-96-300 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].


  2. The Tupolev Tu-204, Tu-214, Tu-224 & Tu-234 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].


  3. The Ilyushin Il-76 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].


  4. abcdef PS-90A turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].


  5. abcd PS-90A-76 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].


  6. PS-90A1 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].


  7. abc PS-90A2 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].


  8. Американские санкции приземлили Ту-204СМ (ros.). .RBCdaily.ru. [dostęp 2012-01-10]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-01-13)].








Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre