Awiadwigatiel PS-90
PS-90 | |
PS-90A zabudowany na samolocie Ił-96 | |
Dane podstawowe | |
Typ | turbowentylatorowy |
Kraj pochodzenia | Rosja |
Producent | Awiadwigatiel |
Pierwsze testy | 1992 |
Zastosowanie | Ił-96 Ił-76 Tu-204 Suchoj Superjet 100 |
Dane techniczne | |
Średnica | 1,90 m |
Długość | 4,96 m |
Masa | 2950 kg |
Osiągi | |
Ciąg | od 142 kN do 181 kN |
Awiadwigatiel PS-90 – seria turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników lotniczych o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzane są przez rosyjską firmę Awiadwigatiel. Silniki napędzają rosyjskie samoloty pasażerskie typu Ił-96[1], Tu-204 i Tu-214[2] oraz samolot transportowy Ił-76[3]. skrót PS to inicjały Pawła Adamowicza Sołowiewa[4].
Spis treści
1 Projekt
1.1 Cechy konstrukcyjne
2 Warianty
2.1 PS-90A
2.2 PS-90A1
2.3 PS-90A2
3 Zastosowanie
4 Przypisy
Projekt |
Wraz z pojawieniem się nowych rosyjskich samolotów nowej generacji Awiadwigatiel opracował silnik PS-90, który miał zaspokoić potrzeby rynku rosyjskiego na silniki lotnicze oraz spełniać normy emisji spalin i mieć dużą wydajność. Był to ogromny postęp w stosunku do przestarzałych silników radzieckich. Nowy silnik PS-90 niemalże podwoił wydajność poprzedników i jest dość konkurencyjny w stosunku do silników zachodnich.
Cechy konstrukcyjne |
Silnik wykorzystuje wiele nowatorskich rozwiązań zaawansowanych technologii:
- Duży stosunek dwuprzepływowości (ang. High-Bypass)
- Akustyczny kanał wylotowy o obniżonym poziomie hałasu
- Całkowicie autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika (FADEC)[4]
- Długa żywotność silnika
- Modułowa konstrukcja, która umożliwia łatwą konserwację[4].
Silnik po raz pierwszy został certyfikowany w 1992[4].
Warianty |
Istnieje pięć wariantów, podstawowe to PS-90A, PS-90A-76 oraz ulepszone wersje PS-90: PS-90A1, PS-90A2 i PS-90A-42.
PS-90A |
PS-90A jest wyjściowym wariantem, stanowi on standardowe wyposażenie dla samolotów Ił-96, Tu-204 i Tu-214[4]. Silniki te pomogły osiągnąć zbliżone osiągi tych maszyn do samolotów zachodniej produkcji. Posiada ciąg 157 kN[4], a zużycie paliwa jest niższe o 8% od silnika Rolls-Royce RB211-535, które są również wykorzystywane do napędzania Tu-204. Suchoj Superjet 100.
Ten wariant jest modyfikacją podstawowego modelu PS-90A. Ten wariant został skonstruowany specjalnie do napędzania samolotów Ił-76[5], zastępując stare silniki D-30KP[5]. Dzięki temu samoloty Ił-76 z nowymi silnikami stały się bardziej ekonomiczne oraz mniej hałaśliwe. Osiągi silnika to 142 kN ciągu[5].
Silnik otrzymał certyfikat w 2003[5].
PS-90A1 |
Wariant PS-90A1 został zaprojektowany specjalnie do napędzania samolotów towarowych[6] np. Ił-96-400T. Silnik rozwija ciąg do 181 kN
PS-90A2 |
PS-90A2 bazuje na wyjściowym modelu PS-90 jednak zastosowano w nim nowszą i bardziej wydajną technologię. Spora ilość części pochodzi z Francji, Niemiec, Szwecji i USA. Ponadto silnik jest lżejszy od poprzednika i ma bardziej dopracowany system FADEC. Wszystkie poprawki zmniejszyły koszty eksploatacji o 37%[7], a zużycie paliwa jest podobne do zachodnich konkurentów. PS-90A2 jest również pierwszym rosyjskim silnikiem, który posiada certyfikat ETOPS 180[7]. Obecnie silnik jest oferowany w nowych rosyjskich samolotach, posiada też tą samą obudowę co PS-90, dlatego z łatwością można zamienić starszą wersję na nowszą. Ciąg silnika nie uległ zmianie i wynosi 157 kN, jednak w szczególnych przypadkach silnik może rozwinąć ciąg do 176 kN[7].
Zaangażowanie firm z USA w rozwój tego silnika może doprowadzić do zablokowania sprzedaży tego modelu liniom lotniczym z Iranu[8].
Zastosowanie |
- Ił-76MD
- Ił-96
- Tu-204
- Tu-214
- Suchoj Superjet 100
Przypisy |
↑ The Ilyushin Il-96-300 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].
↑ The Tupolev Tu-204, Tu-214, Tu-224 & Tu-234 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].
↑ The Ilyushin Il-76 (ang.). Airliners.net. [dostęp 2012-01-09].
↑ abcdef PS-90A turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].
↑ abcd PS-90A-76 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].
↑ PS-90A1 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].
↑ abc PS-90A2 turbofan (ang.). Aviadvigatel.ru. [dostęp 2012-01-10].
↑ Американские санкции приземлили Ту-204СМ (ros.). .RBCdaily.ru. [dostęp 2012-01-10]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-01-13)].