Irkut MC-21






















































































Irkut MC-21


Irkut MC-21
Dane podstawowe
Państwo

 Rosja
Producent

Irkut & Jakowlew
Typ

projekt samolotu pasażerskiego
Konstrukcja

dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi
Historia
Data oblotu
28 maja 2017
Lata produkcji
od 2019 (planowane)
Dane techniczne
Napęd
2× Aviadvigatel PD-14
lub 2× Pratt & Whitney PW1000G

Ciąg
120 000–150 000 kg (2× 60 000–75 000 kg)
Wymiary
Rozpiętość
35,90 m
Długość
36,80–44,20 m[1]
Szerokość kadłuba
4,06 m[1]
Wysokość
11,50 m
Masa

Startowa
72 560–79 250 kg[1]
Do lądowania
63 100-69 100 kg[1]
Paliwa
20 400 kg[1]
Osiągi

Prędkość przelotowa
870 km/h[1]
Zasięg
6000–6400 km[1]
Dane operacyjne
Liczba miejsc
132–211[1]

Irkut MC-21 (MS-21) - seria współczesnych pasażerskich samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu produkcji rosyjskiej. Obecnie w rozwoju znajdują się dwa typy, mogące pomieścić od 132 do 211 pasażerów; możliwe jest opracowanie większych maszyn. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. Oznaczenie МС-21 pochodzi od rosyjskiego skrótu "Магистральный самолёт 21 века" – Magistralnyj Samolot 21 wieka (samolot liniowy 21 wieku) i początkowo było transliterowane z cyrylicy jako MS-21, lecz ostatecznie przyjęto na rynki zachodnie nazwę MC-21, zgodną z zapisem w cyrylicy[2]. MC-21 jest ulepszoną wersją samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Samolot ma zastąpić wysłużone maszyny Tupolew Tu-154, oraz w przyszłości samoloty Tupolew Tu-204. Certyfikacja i rozpoczęcie produkcji samolotu planowane było na 2018 rok[1]. W 2013 r. zdecydowano, że seryjne samoloty MC-21 będą nosiły nazwę Jak-242, lecz ostatecznie zrezygnowano z tego[1].




Spis treści






  • 1 Projektowanie


  • 2 Warianty


  • 3 Zamówienia i opcje na zamówienia


  • 4 Podobne samoloty


  • 5 Przypisy





Projektowanie |


Projekt wywodził się z projektu samolotu Jak-242, nad którym prace rozpoczęto w 1987 roku, lecz w 1993 wstrzymano je z braku funduszy[1]. Ulepszony projekt MC-21 został opracowany na konkurs agencji Rosawiakosmos ogłoszony w 2002 roku. Pierwotnie był on wspólnym dziełem biur Jakowlewa i Iljuszyna, lecz w 2008 roku Iljuszyn wycofał się z projektu (na rzecz własnego Ił-214), a głównym projektantem została korporacja Irkut, która w 2004 roku wykupiła biuro Jakowlewa[1].


Pierwotnie projekt miał zawierać około 33% materiałów kompozytowych, podnosząc tą wartość do 40-45% pod warunkiem, że kompozytowe skrzydło zastanie dodane w 2015. W marcu 2008 została podpisana umowa ze spółką Suchoj Civil Aircraft Company na projektowanie i produkowanie skrzydeł do samolotu[3]. Samolot zostanie wyposażony w dwa rodzaje silników. Samoloty zamówione przez linie lotnicze z Rosji otrzymają silniki Aviadvigatel PD-14[4], natomiast samoloty przeznaczone na eksport otrzymają silniki Pratt & Whitney PW1000G[5]. Awionikę do samolotu dostarczy Rockwell Collins oraz jego rosyjski partner Avionika.


Samolot ten ma być o 10-15% bardziej ekonomiczny, niż popularne Airbusy A320, oraz Boeingi 737, również ma spalać o około 15% mniej paliwa, a koszty eksploatacji mają być niższe nawet o 20%. Szerokość kadłuba, wynosząca 4,06 m, jest odpowiednio o 11 i 36 cm większa, niż w tych samolotach, co ma zapewnić większy komfort[1]. Producent planuje sprzedaż 1060 MC-21 w latach 20. i 30. XXI wieku[1].


W lutym 2014 rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, oblot MC-21-300 nastąpił 28 maja 2017[1].



Warianty |




  • MC-21-100 – Model, który nie wejdzie do produkcji, zabierający na pokład około 130 pasażerów, mógł stwarzać konkurencję dla samolotu Suchoj SuperJet 100.


  • MC-21-200 – Model podstawowy zabierający na pokład 165 pasażerów lub 132 w konfiguracji dwuklasowej (12+120)[1] (podobnie jak Airbus A319 i Boeing 737-700).


  • MC-21-300 – Wersja ta ma pojemność 211 pasażerów lub 163 w konfiguracji dwuklasowej(16+147)[1] (podobnie jak Airbus A320 i Boeing 737-800)


  • MC-21-400 – Największa proponowana wersja mogąca zabrać do 230 pasażerów, tak jak Airbus A321, Boeing 737-900, Boeing 757.



Zamówienia i opcje na zamówienia |




























































Data
Linia lotnicza
Rok rozpoczęcia
służby
Typ
opcje
MC-21-200
MC-21-300
MC-21-400

7 czerwca 2010

Malezja Crecom Burj Resources[6]
2016
25
25



20 lipca 2010

Rosja Iljuszyn Finance Co.[7]
2019

28

22

21 lipca 2010

Rosja VEB Leasing
?

15

15

21 lipca 2010

Rosja Nordwind Airlines
?

2

2

1 września 2010

Rosja Aerofłot[8]
2016

50

0

Na 2017 rok złożono zamówienia na 285 samolotów Irkut MC-21-200 i 300, w 185 przypadkach wpłacono zaliczki[1].



Podobne samoloty |



  • Airbus A320

  • Boeing 737

  • Comac C919

  • Tu-204



Przypisy |




  1. abcdefghijklmnopqr Bartosz Głowacki: Wielka nadzieja Rosji, "Skrzydlata Polska" nr 7(2453)/2017, s.4-13


  2. Alex Thomas: PARIS: Irkut to build first MC-21 by year-end, FlightGlobal, 18 czerwca 2013 [dostęp 23-9-2018]


  3. Sukhoi wins bid to build wings for new MS-21 passenger plane - Sputnik International, en.rian.ru [dostęp 2017-11-24]  (ang.).


  4. Russia firms 'PD-14' domestic engine concept for MS-21, www.flightglobal.com [dostęp 2017-11-24]  (ang.).


  5. Press Releases


  6. Malaysia's CRECOM to buy 50 Russia-produced MS-21 jets - Sputnik International, en.rian.ru [dostęp 2017-11-24]  (ang.).


  7. "Ильюшин Финанс Ко." займется продажей самолётов МС-21 - AEX.RU, www.aex.ru [dostęp 2017-11-24] .


  8. Aeroflot plans up to 50 MS-21s as part of effort to support Russia’s airliner industry, www.flightglobal.com [dostęp 2017-11-24]  (ang.).








Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre