Ił-76





































































































































Iliuszyn Ił-76


Ił-76MD
Ił-76MD
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR
 Uzbekistan
 Rosja
Producent
zakłady lotnicze im. W. Czkałowa w Taszkencie
Rosyjskie Zakłady Lotnicze Aviastar w Uljanowsku
Konstruktor
biuro konstrukcyjne Iljuszyna
Typ

samolot transportowy
Konstrukcja
metalowa
Załoga
6-7 osób
Historia
Data oblotu

25 marca 1971
Lata produkcji
Od 1974
Egzemplarze
960+
Dane techniczne
Napęd
4 silniki turboodrzutowe Sołowiew D-30KP

Ciąg
4 × 117,7 kN (4 x 12000 kG)
Wymiary
Rozpiętość
50,5 m
Długość
46,59 m
Szerokość kadłuba
4,80 m
Wysokość
14,76 m
Powierzchnia nośna
301,2 m²
Masa

Własna
89 000 kg (Ił-76), 87 200 kg (Ił-76TD)

Startowa
157 500 kg (Ił-76), 170 000 kg (Ił-76 M/T), 190 000 kg (Ił-76MD/TD), 210 000 kg (Ił-76 MF/TF)
Do lądowania
155 000 kg
Paliwa
84 840 kg
Zapas paliwa
109 480 l
Osiągi

Prędkość maks.
900 km/h

Prędkość przelotowa
750-780 km/h

Pułap
13 000 m
Zasięg
3650 km (Ił-76), 4000 km (Ił-76M/T), 4200 (Ił-76MF/TF) 4400 (Ił-76MD/TD)

Rozbieg
1700 m

Dobieg
900-1000 m
Dane operacyjne
Uzbrojenie
w niektórych samolotach - tylne stanowisko z działkiem GSz-23 kal. 23 mm
Przestrzeń ładunkowa
długość - 20,0 m
szerokość - 3,45 m
wysokość - 3,40 m
Użytkownicy

Rosja, Irak, Iran, Chiny, Ukraina, Białoruś, Indie, Korea Północna, Algieria
Rzuty

Rzuty samolotu

Iljuszyn Ił-76 (ros. Ил-76) jest 4-silnikowym odrzutowym radzieckim samolotem transportowym, zaprojektowanym przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Prototyp został oblatany w 1971 roku, seryjna produkcja rozpoczęła się w 1974 roku w zakładach TAPO znajdujących się w Taszkencie w Uzbekistanie. Dotychczas wyprodukowano 938 egzemplarzy tego samolotu. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów transportowych. Samoloty o nazwie MF są przedłużoną wersją wojskową, a TF - wersją cywilną.


Samolot miał przenosić ładunek o masie 40 ton na odległość 5000 km w czasie krótszym niż 6 godzin i być zdolnym do startu na krótkich pasach startowych oraz móc pracować w niesprzyjających warunkach pogodowych. Konstrukcja była inspirowana C-141 Starlifterem. W 1990 r. wprowadzono zmodernizowane wersje MD i MT, lecz z powodu kłopotów finansowych wyprodukowano ograniczoną ich liczbę[1]. W 1997 r. produkcję zawieszono. W 2004 r. część samolotów zmodernizowano, wymieniając im silniki[1]. W 2005 r. Chiny zamówiły 34 samoloty w wersji MD oraz 4 cysterny Ił-78[2]. W styczniu 2009 r. Pakistan odebrał pierwszy z 4 zamówionych samolotów Ił-78.


W wersji wojskowej samolot posiada: dwulufowe działko automatyczne kal. 23 mm GSz-23L w ogonie samolotu.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Ił-476


  • 3 Katastrofy


  • 4 Galeria


  • 5 Zobacz też


  • 6 Przypisy


  • 7 Bibliografia


  • 8 Linki zewnętrzne





Historia |


Pierwszy samolot dostarczono do radzieckich Sił Powietrznych w czerwcu 1974 roku. Następnie stał się on głównym radzieckim samolotem transportowym. Od 1976 roku był eksploatowany przez linie Aerofłot.


W latach 1979 – 1991 radzieckie Siły Powietrzne przy pomocy samolotów Ił-76 wykonały 14 700 lotów do Afganistanu, transportując 786 200 żołnierzy oraz 315 800 ton ładunków. Ił-76 przetransportował 89% wojsk radzieckich oraz 74% towarów potrzebnych w Afganistanie. Ponieważ afgańscy partyzanci nie mogli z ziemi zestrzeliwać wysoko latających samolotów Ił-76, ich taktyką był atak podczas startu lub lądowania. Samoloty te były trafiane przez rakiety ziemia-powietrze oraz wielkokalibrowe karabiny maszynowe, lecz wytrzymałe płatowce były prawie nie do zniszczenia i nawet po atakach nadal sprawnie działały. Ił-76 miał zadziwiająco niski wskaźnik rotacji w okresie konfliktu. Bazując na tym doświadczeniu, większość wyposażenia dla Kanadyjskich Sił Powietrznych w Afganistanie była dostarczana przy użyciu cywilnej wersji Ił-76. W 2006 roku rosyjskie Siły Powietrzne miały około 200 samolotów Ił-76S. 108 użytkowników cywilnych posiada te samoloty na własność.


Przy użyciu tego samolotu możliwy jest obecnie tzw. lot paraboliczny w Centrum Wyszkolenia Kosmonautów im. J. Gagarina w Gwiezdnym Miasteczku w pobliżu Moskwy[3].



Ił-476 |


W styczniu 2013 roku prototyp Ił-76MD-90A (znany pod nazwą Ił-476) rozpoczął loty testowe w LII im. M.M. Gromowa (lotniczym instytucie badawczym) w Żukowskim. Samolot jest zmodernizowaną wersją Ił-76 z nowym płatem nośnym, wyposażoną w cyfrową awionikę, nowy kokpit ze skomputeryzowanymi przyrządami pokładowymi i wyświetlaczami zamiast standardowych wskaźników. Posiada również nowe silniki Aviadvigatel PS-90A-76 o zmniejszonym zużyciu paliwa.


Ministerstwo Obrony Rosji podpisało kontrakt z producentem na dostarczenie dla WWS RF 39 statków powietrznych tego typu do 2018 r. Do 2020 roku zakłady Aviastar planują zbudować 100 egzemplarzy tego samolotu dla różnych odbiorców w Rosji[4]. Pierwszy z zamówionych samolotów, przyleciał 2 grudnia 2015 roku z fabrycznego lotniska w Ulianowsku do bazy Iwanowo. Pierwsza z dostarczonych maszyn jest w kolejności trzecim wybudowanym egzemplarzem, dwa pierwsze pozostają u producenta w roli samolotów testowych, a przyszłości mają posłużyć do zabudowy systemu wczesnego ostrzegania[5].



Katastrofy |



 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze z udziałem samolotu Ił-76.


Galeria |




Zobacz też |




  • Ił-78 – rosyjska cysterna powietrzna skonstruowana na bazie Ił-76

  • Iljuszyn


  • Berijew A-50 – rosyjski samolot lotniczego systemu ostrzegania

  • Lista wytwórni lotniczych



Przypisy |




  1. ab Piotr Butowski, Iliuszyn Ił-76 powraca. Lotnictwo nr 9/2004, s.28-32


  2. Piotr Butowski, Rosyjski kontrakt na Ił-76 i Ił-78 dla Chin. Lotnictwo nr 1/2007, s. 54-55


  3. Lot paraboliczny w samolocie Ił-76 w Rosji. Poczuj stan nieważkości, jetryders.pl [dostęp 2017-11-24]  (pol.).


  4. Ilyushin Il-476 starts test flights. Airliners World nr 6/2013, s.24


  5. Pierwszy Ił-76MD dostarczony, "Lotnictwo", nr 1 (2016), s. 7, ISSN 1732-5323



Bibliografia |


  • Encyklopedia Techniki Wojskowej 1987


Linki zewnętrzne |




  • Ił-76TD-90 na stronie zakładów Iljuszyna (ang.)

  • O wspomaganiu desantowania z Ił-76 nocą






Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre