Grand Prix Wielkiej Brytanii 1950






















































Grand Prix Wielkiej Brytanii 1950
III RAC British Grand Prix
XI Grand Prix d'Europe



Tor Silverstone Circuit (1949–1951)
Wielka Brytania Silverstone Circuit (1949–1951)
1. wyścig z 7 w sezonie
1. wyścig mistrzostw Formuły 1
Data

13 maja 1950
Trasa
Liczba okrążeń
70
Długość okrążenia
4,649 km
Dystans
325,430 km
Zgłoszenia
Zgłoszenia
24 kierowców
Zakwalifikowało się
21 kierowców
Ukończyło wyścig
11 kierowców
Najlepsze wyniki
Pole position

Giuseppe Farina
(1:50,8, Alfa Romeo)
Zwycięzca

Giuseppe Farina
(2h:13m:23,6, Alfa Romeo)
Najszybsze
okrążenie

Giuseppe Farina
(1:50,6, Alfa Romeo)

w sezonie 1950 Grand Prix Monako
Grand Prix Wielkiej Brytanii 1951

Grand Prix Wielkiej Brytanii 1950 lub Grand Prix Europy 1950 (oryg. III RAC British Grand Prix lub XI Grand Prix d'Europe)[1] – pierwsza runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1950. Grand Prix odbyła się 13 maja na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.


Wyścig zakończył się zwycięstwem Alfa Romeo, kiedy Giuseppe Farina startujący z pole position, Luigi Fagioli i Reg Parnell dojechali do mety na trzech pierwszych miejscach. Najszybsze okrążenie wyścigu wykonał Farina.




Spis treści






  • 1 Przed Formułą 1


  • 2 Tło


  • 3 Treningi i kwalifikacje


  • 4 Wyścig


  • 5 Lista startowa


  • 6 Wyniki


    • 6.1 Kwalifikacje


    • 6.2 Wyścig


    • 6.3 Najszybsze okrążenie




  • 7 Prowadzenie w wyścigu


  • 8 Klasyfikacja kierowców po wyścigu


  • 9 Przypisy


  • 10 Linki zewnętrzne





Przed Formułą 1 |




Lotnisko RAF Silverstone w 1945 roku


Po zakończeniu II wojny światowej zaczęto mówić o konieczności zorganizowania jednolitej i połączonej ze sobą serii zawodów, która na koniec sezonu miała wyłaniać mistrza świata kierowców Formuły 1[2]. W 1947 grupa przyjaciół zorganizowała wyścig, po czym torem zainteresował się brytyjski Royal Automobile Club, który w 1948 roku otrzymał pozwolenie na dzierżawę tego miejsca od Ministerstwa Lotnictwa. Na miejscu toru znajdowało się gospodarstwo rolne i chlewnia. RAC zatrudniło rolnika Jamesa Wilsona Browna, by ten w czasie dwóch miesięcy utworzył tor wyścigowy[3]. Pierwszy układ toru miał około 6 km długości, wygląd trasy toru przypominał klepsydrę. Trasę wyznaczały bele siana, prowizoryczne boksy zostały ulokowane w okolicy obecnego zakrętu Farm[4]. 2 października tego samego roku odbyło się Grand Prix Wielkiej Brytanii 1948, w którym zwyciężył Luigi Villoresi w Maserati, na tor przybyły tysiące kibiców[3]. W 1949 roku pasy startowe zostały usunięte[5], zmieniono układ zakrętów a tor został skrócony do ponad 4,5 km[4] i w maju odbył się wyścig Formula One Daily Express International Trophy, w sierpniu tego samego roku odbył się drugi wyścig BRDC International Trophy 1949[5] w, którym zwyciężył Alberto Ascari z Ferrari[6].


W 1949 roku Fédération Internationale de l’Automobile powołała nową serię wyścigową, która miała mieć taką samą formę jak seria motocyklowa utworzona w tym samym roku, dlatego zastosowano regulamin techniczny mówiący o ograniczeniu pojemności silników[7].



Tło |


W 1950 roku, przed Grand Prix Wielkiej Brytanii zorganizowano cztery niezaliczane do mistrzostw świata Formuły 1 Grand Prix – 10 kwietnia Grand Prix Pau i Richmond Trophy, 16 kwietnia Grand Prix San Remo oraz 30 kwietnia Grand Prix Paris[8].


Grand Prix Wielkiej Brytanii zorganizowane w 1950 roku jest pierwszym oficjalnym wyścigiem w historii Mistrzostw Świata Formuły 1. Grand Prix zostało zorganizowane na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii, który został utworzony jako lotnisko RAF Silverstone w 1943 i służył podczas II wojny światowej jako baza lotnicza bombowców brytyjskich Royal Air Force[2][3][9].


Po zakończeniu II wojny światowej obiekt stał się miejscem zainteresowania fanów sportów motorowych, którzy jako pierwsi zorganizowali wyścig, który odbył się w 1948 roku[2].


Organizatorzy Grand Prix Wielkiej Brytanii mieli do dyspozycji mały budżet, dlatego trasę wyznaczono poprzez ułożenie siana w odpowiednich miejscach, a aleja serwisowa była wykonana prowizorycznie[2].


Do wyścigu zostało zgłoszonych 24 kierowców z czternastu prywatnych i czterech fabrycznych zespołów[10].


Organizatorzy chcieli by w Grand Prix udział wzięło Ferrari, zagwarantowali 250 funtów szterlingów za każdy startujący samochód. Enzo Ferrari stwierdził, że zespół Ferrari nie wystartuje w wyścigu ze względu na zbyt małe wynagrodzenie, które nie pokryje kosztów transportu[11].



Treningi i kwalifikacje |


Siedmiu kierowców rozpoczęło Grand Prix z oponami Pirelli, a pozostali kierowcy z oponami Dunlop[10].


W treningach przed kwalifikacjami kierowcy Alfa Romeo okazali się najszybsi[12].


W kwalifikacjach nie wystartował: Brian Shawe-Taylor zgłoszony z Joe Fry'em i Tony Rolt zgłoszony z Peterem Walkerem, ale zostali dopuszczeni do wyścigu. Natomiast Felice Bonetto, który nie był obecny podczas kwalifikacji, nie został dopuszczony do zawodów[13].


Cztery pierwsze miejsca zostały zdobyte przez kierowców Alfa Romeo – Giuseppę Farinę, Luigiego Fagioliego, Juana Manuela Fangio i Rega Parnella, a na piątym miejscu zakwalifikował się Prince Bira z Maserati[14].



Wyścig |





Talbot-Lago T26C Johnny'ego Claesa z zespołu Écurie Belge


Na wyścig przybyło 200 000 widzów[15], w tym para królewska – Jerzy VI Windsor i Elżbieta Bowes-Lyon[9][16][17][18].


W czasie wyścigu panowała łagodna, słoneczna i sucha pogoda[16][19]. Kierowcy ustawili się na pozycjach w formie sześciu rzędów po cztery i trzy bolidy na przemian[20]. Giuseppe Farina wystartował z pierwszego pola i utrzymał prowadzenie przez 9 okrążeń. Przez następnych 5 okrążeń na pierwszym miejscu był Luigi Fagioli, po czym Farina powrócił na pozycję lidera[21]. Po pierwszych dziesięciu okrążeniach Farina i Fagioli prowadzili w wyścigu[22]. Leslie Johnson wycofał się z wyścigu na 2. okrążeniu z powodu awarii sprężarki. Z powodu awarii skrzyni biegów w bolidzie ERA E-Type Tony'iego Rolta, zakończył on jazdę po 2. okrążeniach, a jeżdżący tym samym autem Peter Walker – po 3[23]. Na 8. okrążeniu problemy z ciśnieniem oleju miał Eugène Martin, w wyniku czego musiał zakończyć rywalizację[23]. Natomiast inny Brytyjczyk, Reg Parnell we wczesnej fazie wyścigu miał kontakt z zającem[15][17]. Na 15. okrążeniu Juan Manuel Fangio, Fagioli i Farina byli poza pierwszą pozycją, na 16. okrążeniu powrócili na czołowe miejsca, na 17. okrążeniu Fagioli objął drugie miejsce. Na 20. okrążeniu Farina ciągle był pierwszy, na kolejnych pozycjach byli Fagioli, Fangio, Reg Parnell, Prince Bira i Yves Giraud-Cabantous, Emmanuel de Graffenried i Louis Rosier, a Cuth Harrison i Philippe Étancelin zamienili się pozycją na dziesiątym miejscu[22]. Na 24. okrążeniu Louis Chiron zakończył rywalizację z powodu awarii sprzęgła. Emmanuel de Graffenried miał awarię silnika na 32. okrążeniu, zakończył jazdę w wyścigu[23]. Na 37. okrążeniu Fangio zjechał do boksów by dotankować bolid, Farina zjechał na dotankowanie bolidu na następnym okrążeniu, a Fagioli objął prowadzenie i okrążenie później zjechał do boksów by uzupełnić paliwo. Na 39. okrążeniu prowadzenie objął Fangio, ale został wyprzedzony przez Farinę. Farina prowadził podczas 40. okrążenia, a na następnych pozycjach byli Fagioli, Parnell, Giraud-Cabantous, Rosier, Bira, Harrison, Gerard, a Étancelin był na dziesiątym miejscu[22]. Na 43., 44. i 49. okrążeniu problemy mieli Geoffrey Crossley (awaria układu przeniesienia napędu), David Murray (awaria silnika) i Prince Bira (problemy z wtryskiem). Joe Kelly ukończył wyścig z 57. wykonanymi okrążeniami, ale nie został sklasyfikowany. Na 62. okrążeniu Juan Manuel Fangio wypadł z toru i przez wyciek oleju także został zmuszony do opuszczenia bolidu[23], gdy walczył o zwycięstwo[12]. Nino Farina utrzymał pozycję lidera w wyścigu i zwyciężył[21].


Trzej kierowcy Alfa Romeo zdobyli trzy pierwsze miejsca – odpowiednio: Giuseppe Farina, Luigi Fagioli i Reg Parnell[23].


Najszybsze okrążenie wyścigu ustanowił Giuseppe Farina na drugim okrążeniu[24].



Lista startowa |


Na niebieskim tle kierowcy, którzy nie wzięli udziału w kwalifikacjach, lecz współdzielili samochód w czasie wyścigu



















































































































































































































Nr
Kierowca
Zespół
Samochód
Silnik
Opony
1

Argentyna Juan Manuel Fangio

Alfa Romeo

Alfa Romeo 158

Alfa Romeo 1.5 R8T

P
2

Włochy Giuseppe Farina

Alfa Romeo

Alfa Romeo 158

Alfa Romeo 1.5 R8T

P
3

Włochy Luigi Fagioli

Alfa Romeo

Alfa Romeo 158

Alfa Romeo 1.5 R8T

P
4

Wielka Brytania Reg Parnell

Alfa Romeo

Alfa Romeo 158

Alfa Romeo 1.5 R8T

P
5

Wielka Brytania David Murray

Scuderia Ambrosiana (prywatnie)

Maserati 4CLT/48

Maserati 1.5 R4T

D
6

Wielka Brytania David Hampshire

Scuderia Ambrosiana (prywatnie)

Maserati 4CLT/48

Maserati 1.5 R4T

D
7

Włochy Felice Bonetto

Scuderia Milano (prywatnie)

Maserati 4CLT/48

Maserati 1.5 R4T

D
8

Wielka Brytania Leslie Johnson

ERA

ERA E-Type

ERA 1.5 R6T

D
9

Wielka Brytania Tony Rolt
Tony Rolt (prywatnie)

ERA E-Type

ERA 1.5 R6T

D
9

Wielka Brytania Peter Walker
Peter Walker (prywatnie)

ERA E-Type

ERA 1.5 R6T

D
10

Wielka Brytania Joe Fry
Joe Fry (prywatnie)

Maserati 4CL

Maserati 1.5 R4T

D
10

Wielka Brytania Brian Shawe-Taylor
Brian Shawe-Taylor (prywatnie)

Maserati 4CL

Maserati 1.5 R4T

D
11

Wielka Brytania Cuth Harrison
Cuth Harrison (prywatnie)

ERA B-Type

ERA 1.5 R6T

D
12

Wielka Brytania Bob Gerard
Bob Gerard (prywatnie)

ERA B-Type

ERA 1.5 R6T

D
14

Francja Yves Giraud-Cabantous

Automobiles Talbot-Darracq SA

Talbot-Lago T26C-DA

Talbot 4.5 R6

D
15

Francja Louis Rosier

Ecurie Rosier (prywatnie)

Talbot-Lago T26C

Talbot 4.5 R6

D
16

Francja Philippe Étancelin
Philippe Étancelin (prywatnie)

Talbot-Lago T26C

Talbot 4.5 R6

D
17

Francja Eugène Martin

Automobiles Talbot-Darracq SA

Talbot-Lago T26C-DA

Talbot 4.5 R6

D
18

Belgia Johnny Claes

Écurie Belge (prywatnie)

Talbot-Lago T26C

Talbot 4.5 R6

D
19

Monako Louis Chiron

Maserati

Maserati 4CLT/48

Maserati 1.5 R4T

P
20

Szwajcaria Emmanuel de Graffenried

Scuderia Enrico Platé (prywatnie)

Maserati 4CLT/50

Maserati 1.5 R4T

P
21

Tajlandia Prince Bira

Scuderia Enrico Platé (prywatnie)

Maserati 4CLT/50

Maserati 1.5 R4T

P
23

Irlandia Joe Kelly
Joe Kelly (prywatnie)

Alta GP

Alta 1.5 R4T

D
24

Wielka Brytania Geoffrey Crossley
Geoffrey Crossley (prywatnie)

Alta GP 2

Alta 1.5 R4T

D
Nr
Kierowca
Zespół
Samochód
Silnik
Opony


Wyniki |



Kwalifikacje |


Źródło: Wyprzedź Mnie![14]











































































































































































































































































P
Nr
Kierowca
Konstruktor(-silnik)
Opony
Czas
Odstęp
Strata
Poz.s.
1
2

Włochy Giuseppe Farina

Alfa Romeo

P

1:50,8
-
- 1
2
3

Włochy Luigi Fagioli

Alfa Romeo

P
1:51
0:00,2
0:00,2 2
3
1

Argentyna Juan Manuel Fangio

Alfa Romeo

P
1:51
0:00
0:00,2 3
4
4

Wielka Brytania Reg Parnell

Alfa Romeo

P
1:52,2
0:01,2
0:01,4 4
5
21

Tajlandia Prince Bira

Maserati

P
1:52,6
0:00,4
0:01,8 5
6
14

Francja Yves Giraud-Cabantous

Talbot

D
1:53,4
0:00,8
0:02,6 6
7
17

Francja Eugène Martin

Talbot

D
1:55,4
0:02
0:04,6 7
8
20

Szwajcaria Emmanuel de Graffenried

Maserati

P
1:55,8
0:00,4
0:05 8
9
15

Francja Louis Rosier

Talbot

D
1:56
0:00,2
0:05,2 9
10
9

Wielka Brytania Peter Walker

ERA

D
1:56,6
0:00,6
0:05,8 10
11
19

Monako Louis Chiron

Maserati

P
1:56,6
0:00
0:05,8 11
12
8

Wielka Brytania Leslie Johnson

ERA

D
1:57,4
0:00,8
0:06,6 12
13
12

Wielka Brytania Bob Gerard

ERA

D
1:57,4
0:00
0:06,6 13
14
16

Francja Philippe Étancelin

Talbot

D
1:57,8
0:00,4
0:07 14
15
11

Wielka Brytania Cuth Harrison

ERA

D
1:58,4
0:00,6
0:07,6 15
16
6

Wielka Brytania David Hampshire

Maserati

D
2:01
0:02,6
0:10,2 16
17
24

Wielka Brytania Geoffrey Crossley

Alta

D
2:02,6
0:01,6
0:11,8 17
18
5

Wielka Brytania David Murray

Maserati

D
2:05,6
0:03
0:14,8 18
19
23

Irlandia Joe Kelly

Alta

D
2:06,2
0:00,6
0:15,4 19
20
10

Wielka Brytania Joe Fry

Maserati

D
2:07
0:00,8
0:16,2 20
21
18

Belgia Johnny Claes

Talbot

D
2:08,8
0:01,8
0:18 21
22
7

Włochy Felice Bonetto

Maserati

D
-
-
- NW
P
Nr
Kierowca
Konstruktor(-silnik)
Opony
Czas
Odstęp
Strata
Poz.s.


Wyścig |


Źródło: Wyprzedź Mnie![23]










































































































































































































































P
 + / – 
Nr
Kierowca
Konstruktor
Okr.
Czas / Strata
Komentarz
1
 Bez zmian
2

Włochy Giuseppe Farina

Alfa Romeo
70
2h:13m:23,6

2
 Bez zmian
3

Włochy Luigi Fagioli

Alfa Romeo
70
+0:02,600

3

Awans 1
4

Wielka Brytania Reg Parnell

Alfa Romeo
70
+0:52,000

4

Awans 2
14

Francja Yves Giraud-Cabantous

Talbot
68
+2 okr.

5

Awans 4
15

Francja Louis Rosier

Talbot
68
+2 okr.

6

Awans 7
12

Wielka Brytania Bob Gerard

ERA
67
+3 okr.

7

Awans 8
11

Wielka Brytania Cuth Harrison

ERA
66
+4 okr.

8

Awans 6
16

Francja Philippe Étancelin

Talbot
65
+5 okr.

9

Awans 7
6

Wielka Brytania David Hampshire

Maserati
64
+6 okr.

10

Awans 10
10

Wielka Brytania Joe Fry
Wielka Brytania Brian Shawe-Taylor

Maserati
45/64
19/64
+6 okr.
bolid współdzielony
11

Awans 10
18

Belgia Johnny Claes

Talbot
64
+6 okr.


Niesklasyfikowani

 
1

Argentyna Juan Manuel Fangio

Alfa Romeo
62

wyciek oleju

 
23

Irlandia Joe Kelly

Alta
57

niesklasyfikowany

 
21

Tajlandia Prince Bira

Maserati
49

wtrysk

 
5

Wielka Brytania David Murray

Maserati
44

silnik

 
24

Wielka Brytania Geoffrey Crossley

Alta
43

układ przeniesienia napędu

 
20

Szwajcaria Emmanuel de Graffenried

Maserati
36

silnik

 
19

Monako Louis Chiron

Maserati
24

sprzęgło

 
17

Francja Eugène Martin

Talbot
8

ciśnienie oleju

 
9

Wielka Brytania Tony Rolt
Wielka Brytania Peter Walker

ERA
2/5
3/5

skrzynia biegów (bolid współdzielony)

 
8

Wielka Brytania Leslie Johnson

ERA
2

sprężarka
P
 + / – 
Nr
Kierowca
Konstruktor
Okr.
Czas / Strata
Komentarz


Najszybsze okrążenie |


Źródło: Wyprzedź Mnie![24]

















Nr
Kierowca
Konstruktor
Czas
Okr.
2

Włochy Giuseppe Farina

Alfa Romeo
1:50,6
2


Prowadzenie w wyścigu |


Źródło: Racing-Reference.info[21]




























Nr
Kierowca
Okrążenia
Suma
2

Włochy Giuseppe Farina
1-9, 16-37, 39-70
63
3

Włochy Luigi Fagioli
10-15
6
1

Argentyna Juan Manuel Fangio
38
1







Klasyfikacja kierowców po wyścigu |


Pierwsza piątka otrzymywała punkty według klucza 8-6-4-3-2, 1 punkt przyznawany był dla kierowcy, który wykonał najszybsze okrążenie w wyścigu[25]. Klasyfikacja konstruktorów została wprowadzona w 1958 roku[26].









































































































































































































































































































































P
+/-
Kierowca
Starty
Punkty
P1
P2
P3
PP
NO
NS
1

N

Włochy Giuseppe Farina

1

9

1

-

-

1

1

-
2

N

Włochy Luigi Fagioli

1
6

-

1

-

-

-

-
3

N

Wielka Brytania Reg Parnell

1
4

-

-

1

-

-

-
4

N

Francja Yves Giraud-Cabantous

1
3

-

-

-

-

-

-
5

N

Francja Louis Rosier

1
2

-

-

-

-

-

-
6

N

Wielka Brytania Bob Gerard

1
0

-

-

-

-

-

-
7

N

Wielka Brytania Cuth Harrison

1
0

-

-

-

-

-

-
8

N

Francja Philippe Étancelin

1
0

-

-

-

-

-

-
9

N

Wielka Brytania David Hampshire

1
0

-

-

-

-

-

-
10

N

Wielka Brytania Joe Fry

1
0

-

-

-

-

-

-
10

N

Wielka Brytania Brian Shawe-Taylor

1
0

-

-

-

-

-

-
12

N

Belgia Johnny Claes

1
0

-

-

-

-

-

-

Niesklasyfikowani
-
'

Argentyna Juan Manuel Fangio

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Irlandia Joe Kelly

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Tajlandia Prince Bira

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Wielka Brytania David Murray

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Wielka Brytania Geoffrey Crossley

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Szwajcaria Emmanuel de Graffenried

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Monako Louis Chiron

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Francja Eugène Martin

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Wielka Brytania Tony Rolt

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Wielka Brytania Peter Walker

1

-

-

-

-

-

-

1
-
'

Wielka Brytania Leslie Johnson

1

-

-

-

-

-

-

1
P
+/-
Kierowca
Starty
Punkty
P1
P2
P3
PP
NO
NS


Przypisy |




  1. Dawid Prokopowicz: 1000 lat, Formuło Jeden ! (pol.). f1zone.pl, 2010-05-13. [dostęp 2012-04-05].


  2. abcd Bartosz Sworek: Silverstone – historia toru w pigułce (pol.). f1ultra.pl, 2007-07-24. [dostęp 2012-04-03].


  3. abc Ewa Zaborska: Historia toru Silverstone (pol.). formula-one.pl, 2011-07-08. [dostęp 2012-04-05].


  4. ab Marek Roczniak: Silverstone (pol.). f1wm.pl, 2004-07-04. [dostęp 2012-06-25].


  5. ab Overview (ang.). silverstone.co.uk. [dostęp 2012-06-24].


  6. 1949 BRDC International Trophy (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-25].


  7. F1 Sezon 1950 | > (pol. • ang.). f1ultra.pl. [dostęp 2012-04-05].


  8. 1950 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-27].


  9. ab Tor Silverstone Circuit (pol.). sport.pl. [dostęp 2012-04-03].


  10. ab British Grand Prix 1950 – Lista zgłoszeń (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-04-03].


  11. Corriere dello Sport 1950 – 31 – Fascicolo: 112 (wł.). emeroteca.coni.it. [dostęp 2012-05-27].


  12. ab British Grand Prix 1950 (pol. • ang.). f1ultra.pl. [dostęp 2012-04-05].


  13. British Grand Prix 1950 (pol. • ang.). f1ultra.pl. [dostęp 2012-04-05].


  14. ab British Grand Prix 1950 – Wyniki kwalifikacji (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].


  15. ab British Grand Prix 1950 – Podsumowanie wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-04-03].


  16. ab 13.05.1950. Гран При Великобритании, Силверстоун (ros.). wildsoft.ru. [dostęp 2013-08-13].


  17. ab 01-1950г. Гран-при Великобритании – На заре новой эры (ros.). f1-legend.ru. [dostęp 2013-08-13].


  18. British GP 1950 Race Report (ang.). grandprix.com. [dostęp 2013-08-13].


  19. 1950 British GP (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-06-24].


  20. British Grand Prix 1950 – Kolejność startowa (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-24].


  21. abc 1950 British Grand Prix (ang.). racing-reference.info. [dostęp 2012-04-06].


  22. abc 1. BRITAIN 1950 (fr.). statsf1.com. [dostęp 2012-06-24].


  23. abcdef British Grand Prix 1950 – Rezultat wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].


  24. ab British Grand Prix 1950 – Najszybsze okrążenia w wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-04-05].


  25. Sezon 1950 > Klasyfikacje generalne (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].


  26. 1950 > Konstruktorzy > Podsumowanie rezultatów (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].



Linki zewnętrzne |


  • Podstrona Grand Prix na oficjalnej stronie Formuły 1 (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-05-29].





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre