Grand Prix Monako 1950
| ||
Circuit de Monaco (1929–1971) | ||
2. wyścig z 7 w sezonie 2. wyścig mistrzostw Formuły 1 | ||
Data | 21 maja 1950 | |
Trasa | ||
Liczba okrążeń | 100 | |
Długość okrążenia | 3,181 km | |
Dystans | 318,100 km | |
Zgłoszenia | ||
Zgłoszenia | 25 kierowców | |
Zakwalifikowało się | 21 kierowców | |
Ukończyło wyścig | 7 kierowców | |
Najlepsze wyniki | ||
Pole position | Juan Manuel Fangio (1:50,2, Alfa Romeo) | |
Zwycięzca | Juan Manuel Fangio (3h:13m:18,7, Alfa Romeo) | |
Najszybsze okrążenie | Juan Manuel Fangio (1:51, Alfa Romeo) | |
Grand Prix Wielkiej Brytanii w sezonie 1950 Indianapolis 500 Grand Prix Monako 1955 |
Grand Prix Monako 1950 (oryg. XI Grand Prix Automobile de Monaco) – druga runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1950. Grand Prix odbyła się 21 maja na torze Circuit de Monaco w Monako.
Juan Manuel Fangio z Alfa Romeo zdobył pole position, zwyciężył w wyścigu oraz wywalczył najszybsze okrążenie w wyścigu. Na drugim stopniu podium znalazł się Alberto Ascari z Ferrari, a na trzecim Louis Chiron, również z Alfa Romeo.
Spis treści
1 Tło
2 Kwalifikacje
3 Wyścig
4 Lista startowa
5 Wyniki
5.1 Kwalifikacje
5.2 Wyścig
5.3 Najszybsze okrążenie
6 Prowadzenie w wyścigu
7 Klasyfikacja kierowców po wyścigu
8 Przypisy
9 Linki zewnętrzne
Tło |
Pierwsze Grand Prix w Monako odbywały się przed II wojną światową w latach 1929–1937[1]. W 1948 roku ponownie zorganizowano Grand Prix, którego zwycięzcą został Giuseppe Farina z Maserati[2]. Tor został utworzony na ulicach miasta za propozycją Anthoniego Noghèsa w 1929 roku[3].
Do wyścigu zostało zgłoszonych 24 kierowców z dziewięciu prywatnych i czterech fabrycznych zespołów[4].
Kwalifikacje |
Dwunastu kierowców rozpoczęło Grand Prix z oponami Pirelli, siedmiu z oponami Dunlop, a pozostała dwójka użyła opon Englebert[4].
Peter Whitehead był nieobecny podczas kwalifikacji[5] z powodu wielu problemów z silnikiem[6]. Alfredo Pián również nie wystartował w kwalifikacjach, a Harry Schell nie ustanowił czasu[7].
Pierwsze i trzecie miejsce zostało wywalczone przez kierowców Alfa Romeo – Juana Manuela Fangio i Louisa Chirona, drugą pozycję wywalczył Alberto Ascari z Ferrari[7].
Wyścig |
W czasie wyścigu panowała łagodna i słoneczna pogoda[8]. Kierowcy ustawili się na pozycjach w formie siedmiu rzędów po trzy i dwa bolidy na przemian, w ósmym rzędzie ustawił się jeden bolid[9].
W niedzielę pogoda była wietrzna, zakręt Tabac z powodu zalania wodą z portu był raczej śliski[6]. Po starcie, za prostą startową doszło do karambolu, Giuseppe Farina stracił kontrolę nad bolidem i został uderzony przez José Froilána Gonzáleza[10], Luigi Fagioli wykonał nagły skręt, aby się zatrzymać. Louis Rosier uniknął zderzenia z bolidem Fagiolego, jednak po uderzeniu przez Roberta Manzona miał z nim kontakt. W wyniku wypadku wraz z Emmanuelem de Graffenriedem, Maurice Trintignantem, Cuthem Harrisonem, Franco Rolem, Harrym Schellem, Alfredo Piánem i Peterem Whiteheadem musieli oni wycofać się z wyścigu[6], José Froilán González wycofał się na następnym okrążeniu[11]. Podczas gdy Fangio wyprzedził wraki bolidów Villoresi zwalniając utknął między nimi, przez co został wyprzedzony przez wszystkich kierowców, Ascari awansował na drugie miejsce[6]. Villoresi powrócił do czołówki i przez kilkanaście okrążeń walczył z Ascarim[12], kiedy to na 63.[11] okrążeniu w bolidzie Villoresiego doszło awarii skrzyni biegów i musiał on zakończyć jazdę. Juan Manuel Fangio utrzymywał prowadzenie przez cały wyścig, przez pewien czas miał przewagę jednego okrążenia nad drugim Ascarim. Na drugim miejscu podium znalazł się Alberto Ascari, a na trzecim Louis Chiron[10].
Najszybsze okrążenie wyścigu ustanowił Juan Manuel Fangio[13].
Grand Prix Monako 1950 jest najwolniejszym wyścigiem Formuły 1[10], średnia prędkość zwycięzcy wyścigu wyniosła 98,701 km/h[11].
Lista startowa |
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | Silnik | Opony |
---|---|---|---|---|---|
2 | José Froilán González | Scuderia Achille Varzi (prywatnie) | Maserati 4CLT/48 | Maserati 1.5 R4T | P |
4 | Alfredo Pián | Scuderia Achille Varzi (prywatnie) | Maserati 4CLT/50 | Maserati 1.5 R4T | P |
6 | Johnny Claes | Écurie Belge (prywatnie) | Talbot-Lago T26C | Talbot 4.5 R6 | D |
8 | Harry Schell | Horschell Racing Corporation (prywatnie) | Cooper T12 | JAP 1.1 V2 | D |
10 | Robert Manzon | Equipe Gordini | Simca-Gordini T15 | Gordini 1.5 R4T | E |
12 | Maurice Trintignant | Equipe Gordini | Simca-Gordini T15 | Gordini 1.5 R4T | E |
14 | Philippe Étancelin | Philippe Étancelin (prywatnie) | Talbot-Lago T26C | Talbot 4.5 R6 | D |
16 | Louis Rosier | Ecurie Rosier (prywatnie) | Talbot-Lago T26C | Talbot 4.5 R6 | D |
24 | Cuth Harrison | Cuth Harrison (prywatnie) | ERA B-Type | ERA 1.5 R6T | D |
26 | Bob Gerard | Bob Gerard (prywatnie) | ERA B-Type | ERA 1.5 R6T | D |
28 | Peter Whitehead | Peter Whitehead (prywatnie) | Ferrari 125 F1 | Ferrari 1.5 V12T | D |
32 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo 158 | Alfa Romeo 1.5 R8T | P |
34 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo 158 | Alfa Romeo 1.5 R8T | P |
36 | Luigi Fagioli | Alfa Romeo | Alfa Romeo 158 | Alfa Romeo 1.5 R8T | P |
38 | Luigi Villoresi | Ferrari | Ferrari 125 F1 | Ferrari 1.5 V12T | P |
40 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari 125 F1 | Ferrari 1.5 V12T | P |
42 | Raymond Sommer | Ferrari | Ferrari 125 F1 | Ferrari 1.5 V12T | P |
44 | Franco Rol | Maserati | Maserati 4CLT/48 | Maserati 1.5 R4T | P |
48 | Louis Chiron | Maserati | Maserati 4CLT/48 | Maserati 1.5 R4T | P |
50 | Prince Bira | Scuderia Enrico Platé (prywatnie) | Maserati 4CLT/48 | Maserati 1.5 R4T | P |
52 | Emmanuel de Graffenried | Scuderia Enrico Platé (prywatnie) | Maserati 4CLT/48 | Maserati 1.5 R4T | P |
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | Silnik | Opony |
Wyniki |
Kwalifikacje |
Źródło: Wyprzedź Mnie![7][14]
P | Nr | Kierowca | Konstruktor(-silnik) | Opony | Czas | Odstęp | Strata | Poz.s. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 34 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | P | 1:50,2 | - | - | 1 |
2 | 38 | Luigi Villoresi | Ferrari | P | 1:52,3 | 0:02,1 | 0:02,1 | 6 |
3 | 32 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | P | 1:52,8 | 0:00,5 | 0:02,6 | 2 |
4 | 40 | Alberto Ascari | Ferrari | P | 1:53,8 | 0:01 | 0:03,6 | 7 |
5 | 14 | Philippe Étancelin | Talbot-Lago | D | 1:54,1 | 0:00,3 | 0:03,9 | 4 |
6 | 36 | Luigi Fagioli | Alfa Romeo | P | 1:54,2 | 0:00,1 | 0:04 | 5 |
7 | 48 | Louis Chiron | Maserati | P | 1:56,3 | 0:02,1 | 0:06,1 | 8 |
8 | 42 | Raymond Sommer | Ferrari | P | 1:56,6 | 0:00,3 | 0:06,4 | 9 |
9 | 2 | José Froilán González | Maserati | P | 1:57,3 | 0:00,7 | 0:07,1 | 3 |
10 | 16 | Louis Rosier | Talbot-Lago | D | 1:57,7 | 0:00,4 | 0:07,5 | 10 |
11 | 52 | Emmanuel de Graffenried | Maserati | P | 2:00,7 | 0:03,0 | 0:10,5 | 12 |
12 | 12 | Maurice Trintignant | Simca-Gordini | E | 2:01,4 | 0:00,7 | 0:11,2 | 13 |
13 | 24 | Cuth Harrison | ERA | D | 2:01,6 | 0:00,2 | 0:11,4 | 14 |
14 | 50 | Prince Bira | Maserati | P | 2:02,2 | 0:00,6 | 0:12 | 15 |
15 | 26 | Bob Gerard | ERA | D | 2:03,4 | 0:01,2 | 0:13,2 | 16 |
16 | 10 | Robert Manzon | Simca-Gordini | E | 2:04 | 0:00,6 | 0:13,8 | 11 |
17 | 44 | Franco Rol | Maserati | P | 2:04,5 | 0:00,5 | 0:14,3 | 17 |
18 | 6 | Johnny Claes | Talbot-Lago | D | 2:12 | 0:07,5 | 0:21,8 | 18 |
19 | 8 | Harry Schell | Cooper | D | - | - | - | 19 |
19 | 4 | Alfredo Pián | Maserati | P | - | - | - | NW |
19 | 28 | Peter Whitehead | Ferrari | D | - | - | - | NW |
P | Nr | Kierowca | Konstruktor(-silnik) | Opony | Czas | Odstęp | Strata | Poz.s. |
Wyścig |
Źródło: Wyprzedź Mnie![11]
P | + / – | Nr | Kierowca | Konstruktor | Okr. | Czas / Strata | Komentarz | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | | 34 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | 100 | 3h:13m:18,7 | ||
2 | 5 | 40 | Alberto Ascari | Ferrari | 99 | +1 okr. | ||
3 | 5 | 48 | Louis Chiron | Maserati | 98 | +2 okr. | ||
4 | 5 | 42 | Raymond Sommer | Ferrari | 97 | +3 okr. | ||
5 | 10 | 50 | Prince Bira | Maserati | 95 | +5 okr. | ||
6 | 10 | 26 | Bob Gerard | ERA | 94 | +6 okr. | ||
7 | 11 | 6 | Johnny Claes | Talbot-Lago | 94 | +6 okr. | ||
Niesklasyfikowani | ||||||||
| 38 | Luigi Villoresi | Ferrari | 63 | skrzynia biegów[10] | |||
| 14 | Philippe Étancelin | Talbot-Lago | 38 | wyciek oleju | |||
| 2 | José Froilán González | Maserati | 1 | wypadek/pożar | |||
| 32 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | 0 | wypadek | |||
| 36 | Luigi Fagioli | Alfa Romeo | 0 | wypadek | |||
| 16 | Louis Rosier | Talbot-Lago | 0 | wypadek | |||
| 10 | Robert Manzon | Simca-Gordini | 0 | wypadek | |||
| 52 | Emmanuel de Graffenried | Maserati | 0 | wypadek | |||
| 12 | Maurice Trintignant | Simca-Gordini | 0 | wypadek | |||
| 24 | Cuth Harrison | ERA | 0 | wypadek | |||
| 44 | Franco Rol | Maserati | 0 | wypadek | |||
| 8 | Harry Schell | Cooper | 0 | kolizja/wypadek | |||
| 4 | Alfredo Pián | Maserati | 0 | nie wystartował – wypadek | |||
| 28 | Peter Whitehead | Ferrari | 0 | nie wystartował – silnik | |||
P | + / – | Nr | Kierowca | Konstruktor | Okr. | Czas / Strata | Komentarz |
Najszybsze okrążenie |
Źródło: Wyprzedź Mnie![13]
Nr | Kierowca | Konstruktor | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
34 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | 1:51 | 0 |
Prowadzenie w wyścigu |
Źródło: Racing-Reference.info[15]
Nr | Kierowca | Okrążenia | Suma | ||
---|---|---|---|---|---|
34 | Juan Manuel Fangio | 1-100 | 100 | ||
|
Klasyfikacja kierowców po wyścigu |
Pierwsza piątka otrzymywała punkty według klucza 8-6-4-3-2, 1 punkt przyznawany był dla kierowcy, który wykonał najszybsze okrążenie w wyścigu[16]. Klasyfikacja konstruktorów została wprowadzona w 1958 roku[17].
Przypisy |
↑ MONACO (ang.). kolumbus.fi. [dostęp 2013-04-15].
↑ 1948 Monaco GP (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2013-04-15].
↑ Marek Roczniak: Monte Carlo (pol.). f1wm.pl, 2004-05-16. [dostęp 2013-04-14].
↑ ab Grand Prix de Monaco 1950 – Lista zgłoszeń (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-04-14].
↑ Grand Prix de Monaco 1950 (pol.). f1ultra.pl. [dostęp 2013-04-15].
↑ abcd GRAND PRIX RESULTS: MONACO GP, 1950 (ang.). grandprix.com. [dostęp 2013-04-15].
↑ abc Grand Prix de Monaco 1950 – Wyniki kwalifikacji (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].
↑ 1950 Monaco GP (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2013-04-14].
↑ Grand Prix de Monaco 1950 – Kolejność startowa (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-04-14].
↑ abcd Grand Prix de Monaco 1950 (pol.). f1ultra.pl. [dostęp 2013-04-15].
↑ abcd Grand Prix de Monaco 1950 – Rezultat wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].
↑ MONACO 1950 (ang. • fr. • hiszp. • niem. • wł. • port.). statsf1.com. [dostęp 2013-04-16].
↑ ab Grand Prix de Monaco 1950 – Najszybsze okrążenia w wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-03-20].
↑ Pierwsze pięć pozycji startowych zostało zarezerwowane dla pięciu najszybszych zawodników z pierwszej sesji kwalifikacyjnej
↑ 1950 Grand Prix of Monaco (ang.). racing-reference.info. [dostęp 2013-04-14].
↑ Sezon 1950 > Klasyfikacje generalne (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].
↑ 1950 > Konstruktorzy > Podsumowanie rezultatów (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].
Linki zewnętrzne |
- Oficjalna strona Grand Prix Monako (ang. • fr.). formula1monaco.com. [dostęp 2011-05-29].
- Strona Grand Prix Monako 1950 na oficjalnej stronie Formuły 1 (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-06-02].
|
|