Grand Prix Monako 1950

Multi tool use
| ||
![]() ![]() | ||
2. wyścig z 7 w sezonie 2. wyścig mistrzostw Formuły 1 | ||
Data |
21 maja 1950 |
|
Trasa | ||
Liczba okrążeń |
100 |
|
Długość okrążenia |
3,181 km |
|
Dystans |
318,100 km |
|
Zgłoszenia | ||
Zgłoszenia |
25 kierowców |
|
Zakwalifikowało się |
21 kierowców |
|
Ukończyło wyścig |
7 kierowców |
|
Najlepsze wyniki | ||
Pole position |
Juan Manuel Fangio (1:50,2, Alfa Romeo) |
|
Zwycięzca |
Juan Manuel Fangio (3h:13m:18,7, Alfa Romeo) |
|
Najszybsze okrążenie |
Juan Manuel Fangio (1:51, Alfa Romeo) |
|
Grand Prix Wielkiej Brytanii w sezonie 1950 Indianapolis 500 Grand Prix Monako 1955 |
Grand Prix Monako 1950 (oryg. XI Grand Prix Automobile de Monaco) – druga runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1950. Grand Prix odbyła się 21 maja na torze Circuit de Monaco w Monako.
Juan Manuel Fangio z Alfa Romeo zdobył pole position, zwyciężył w wyścigu oraz wywalczył najszybsze okrążenie w wyścigu. Na drugim stopniu podium znalazł się Alberto Ascari z Ferrari, a na trzecim Louis Chiron, również z Alfa Romeo.
Spis treści
1 Tło
2 Kwalifikacje
3 Wyścig
4 Lista startowa
5 Wyniki
5.1 Kwalifikacje
5.2 Wyścig
5.3 Najszybsze okrążenie
6 Prowadzenie w wyścigu
7 Klasyfikacja kierowców po wyścigu
8 Przypisy
9 Linki zewnętrzne
Tło |
Pierwsze Grand Prix w Monako odbywały się przed II wojną światową w latach 1929–1937[1]. W 1948 roku ponownie zorganizowano Grand Prix, którego zwycięzcą został Giuseppe Farina z Maserati[2]. Tor został utworzony na ulicach miasta za propozycją Anthoniego Noghèsa w 1929 roku[3].
Do wyścigu zostało zgłoszonych 24 kierowców z dziewięciu prywatnych i czterech fabrycznych zespołów[4].
Kwalifikacje |
Dwunastu kierowców rozpoczęło Grand Prix z oponami Pirelli, siedmiu z oponami Dunlop, a pozostała dwójka użyła opon Englebert[4].
Peter Whitehead był nieobecny podczas kwalifikacji[5] z powodu wielu problemów z silnikiem[6]. Alfredo Pián również nie wystartował w kwalifikacjach, a Harry Schell nie ustanowił czasu[7].
Pierwsze i trzecie miejsce zostało wywalczone przez kierowców Alfa Romeo – Juana Manuela Fangio i Louisa Chirona, drugą pozycję wywalczył Alberto Ascari z Ferrari[7].
Wyścig |

Talbot-Lago T26C Johnny’ego Claesa z zespołu Écurie Belge
W czasie wyścigu panowała łagodna i słoneczna pogoda[8]. Kierowcy ustawili się na pozycjach w formie siedmiu rzędów po trzy i dwa bolidy na przemian, w ósmym rzędzie ustawił się jeden bolid[9].
W niedzielę pogoda była wietrzna, zakręt Tabac z powodu zalania wodą z portu był raczej śliski[6]. Po starcie, za prostą startową doszło do karambolu, Giuseppe Farina stracił kontrolę nad bolidem i został uderzony przez José Froilána Gonzáleza[10], Luigi Fagioli wykonał nagły skręt, aby się zatrzymać. Louis Rosier uniknął zderzenia z bolidem Fagiolego, jednak po uderzeniu przez Roberta Manzona miał z nim kontakt. W wyniku wypadku wraz z Emmanuelem de Graffenriedem, Maurice Trintignantem, Cuthem Harrisonem, Franco Rolem, Harrym Schellem, Alfredo Piánem i Peterem Whiteheadem musieli oni wycofać się z wyścigu[6], José Froilán González wycofał się na następnym okrążeniu[11]. Podczas gdy Fangio wyprzedził wraki bolidów Villoresi zwalniając utknął między nimi, przez co został wyprzedzony przez wszystkich kierowców, Ascari awansował na drugie miejsce[6]. Villoresi powrócił do czołówki i przez kilkanaście okrążeń walczył z Ascarim[12], kiedy to na 63.[11] okrążeniu w bolidzie Villoresiego doszło awarii skrzyni biegów i musiał on zakończyć jazdę. Juan Manuel Fangio utrzymywał prowadzenie przez cały wyścig, przez pewien czas miał przewagę jednego okrążenia nad drugim Ascarim. Na drugim miejscu podium znalazł się Alberto Ascari, a na trzecim Louis Chiron[10].
Najszybsze okrążenie wyścigu ustanowił Juan Manuel Fangio[13].
Grand Prix Monako 1950 jest najwolniejszym wyścigiem Formuły 1[10], średnia prędkość zwycięzcy wyścigu wyniosła 98,701 km/h[11].
Lista startowa |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Samochód |
Silnik |
Opony |
---|---|---|---|---|---|
2 |
![]() |
Scuderia Achille Varzi (prywatnie) |
Maserati 4CLT/48 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
4 |
![]() |
Scuderia Achille Varzi (prywatnie) |
Maserati 4CLT/50 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
6 |
![]() |
Écurie Belge (prywatnie) |
Talbot-Lago T26C |
Talbot 4.5 R6 |
D |
8 |
![]() |
Horschell Racing Corporation (prywatnie) |
Cooper T12 |
JAP 1.1 V2 |
D |
10 |
![]() |
Equipe Gordini |
Simca-Gordini T15 |
Gordini 1.5 R4T |
E |
12 |
![]() |
Equipe Gordini |
Simca-Gordini T15 |
Gordini 1.5 R4T |
E |
14 |
![]() |
Philippe Étancelin (prywatnie) |
Talbot-Lago T26C |
Talbot 4.5 R6 |
D |
16 |
![]() |
Ecurie Rosier (prywatnie) |
Talbot-Lago T26C |
Talbot 4.5 R6 |
D |
24 |
![]() |
Cuth Harrison (prywatnie) |
ERA B-Type |
ERA 1.5 R6T |
D |
26 |
![]() |
Bob Gerard (prywatnie) |
ERA B-Type |
ERA 1.5 R6T |
D |
28 |
![]() |
Peter Whitehead (prywatnie) |
Ferrari 125 F1 |
Ferrari 1.5 V12T |
D |
32 |
![]() |
Alfa Romeo |
Alfa Romeo 158 |
Alfa Romeo 1.5 R8T |
P |
34 |
![]() |
Alfa Romeo |
Alfa Romeo 158 |
Alfa Romeo 1.5 R8T |
P |
36 |
![]() |
Alfa Romeo |
Alfa Romeo 158 |
Alfa Romeo 1.5 R8T |
P |
38 |
![]() |
Ferrari |
Ferrari 125 F1 |
Ferrari 1.5 V12T |
P |
40 |
![]() |
Ferrari |
Ferrari 125 F1 |
Ferrari 1.5 V12T |
P |
42 |
![]() |
Ferrari |
Ferrari 125 F1 |
Ferrari 1.5 V12T |
P |
44 |
![]() |
Maserati |
Maserati 4CLT/48 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
48 |
![]() |
Maserati |
Maserati 4CLT/48 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
50 |
![]() |
Scuderia Enrico Platé (prywatnie) |
Maserati 4CLT/48 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
52 |
![]() |
Scuderia Enrico Platé (prywatnie) |
Maserati 4CLT/48 |
Maserati 1.5 R4T |
P |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Samochód |
Silnik |
Opony |
Wyniki |
Kwalifikacje |
Źródło: Wyprzedź Mnie![7][14]
P |
Nr |
Kierowca |
Konstruktor(-silnik) |
Opony |
Czas |
Odstęp |
Strata |
Poz.s. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
34 |
![]() |
Alfa Romeo |
P |
1:50,2 |
- |
- | 1 |
2 |
38 |
![]() |
Ferrari |
P |
1:52,3 |
0:02,1 |
0:02,1 | 6 |
3 |
32 |
![]() |
Alfa Romeo |
P |
1:52,8 |
0:00,5 |
0:02,6 | 2 |
4 |
40 |
![]() |
Ferrari |
P |
1:53,8 |
0:01 |
0:03,6 | 7 |
5 |
14 |
![]() |
Talbot-Lago |
D |
1:54,1 |
0:00,3 |
0:03,9 | 4 |
6 |
36 |
![]() |
Alfa Romeo |
P |
1:54,2 |
0:00,1 |
0:04 | 5 |
7 |
48 |
![]() |
Maserati |
P |
1:56,3 |
0:02,1 |
0:06,1 | 8 |
8 |
42 |
![]() |
Ferrari |
P |
1:56,6 |
0:00,3 |
0:06,4 | 9 |
9 |
2 |
![]() |
Maserati |
P |
1:57,3 |
0:00,7 |
0:07,1 | 3 |
10 |
16 |
![]() |
Talbot-Lago |
D |
1:57,7 |
0:00,4 |
0:07,5 | 10 |
11 |
52 |
![]() |
Maserati |
P |
2:00,7 |
0:03,0 |
0:10,5 | 12 |
12 |
12 |
![]() |
Simca-Gordini |
E |
2:01,4 |
0:00,7 |
0:11,2 | 13 |
13 |
24 |
![]() |
ERA |
D |
2:01,6 |
0:00,2 |
0:11,4 | 14 |
14 |
50 |
![]() |
Maserati |
P |
2:02,2 |
0:00,6 |
0:12 | 15 |
15 |
26 |
![]() |
ERA |
D |
2:03,4 |
0:01,2 |
0:13,2 | 16 |
16 |
10 |
![]() |
Simca-Gordini |
E |
2:04 |
0:00,6 |
0:13,8 | 11 |
17 |
44 |
![]() |
Maserati |
P |
2:04,5 |
0:00,5 |
0:14,3 | 17 |
18 |
6 |
![]() |
Talbot-Lago |
D |
2:12 |
0:07,5 |
0:21,8 | 18 |
19 |
8 |
![]() |
Cooper |
D |
- |
- |
- | 19 |
19 |
4 |
![]() |
Maserati |
P |
- |
- |
- | NW |
19 |
28 |
![]() |
Ferrari |
D |
- |
- |
- | NW |
P |
Nr |
Kierowca |
Konstruktor(-silnik) |
Opony |
Czas |
Odstęp |
Strata |
Poz.s. |
Wyścig |
Źródło: Wyprzedź Mnie![11]
P |
+ / – |
Nr |
Kierowca |
Konstruktor |
Okr. |
Czas / Strata |
Komentarz |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
![]() |
34 |
![]() |
Alfa Romeo |
100 |
3h:13m:18,7 |
||
2 |
![]() |
40 |
![]() |
Ferrari |
99 |
+1 okr. |
||
3 |
![]() |
48 |
![]() |
Maserati |
98 |
+2 okr. |
||
4 |
![]() |
42 |
![]() |
Ferrari |
97 |
+3 okr. |
||
5 |
![]() |
50 |
![]() |
Maserati |
95 |
+5 okr. |
||
6 |
![]() |
26 |
![]() |
ERA |
94 |
+6 okr. |
||
7 |
![]() |
6 |
![]() |
Talbot-Lago |
94 |
+6 okr. |
||
Niesklasyfikowani | ||||||||
|
38 |
![]() |
Ferrari |
63 |
skrzynia biegów[10] |
|||
|
14 |
![]() |
Talbot-Lago |
38 |
wyciek oleju |
|||
|
2 |
![]() |
Maserati |
1 |
wypadek/pożar |
|||
|
32 |
![]() |
Alfa Romeo |
0 |
wypadek |
|||
|
36 |
![]() |
Alfa Romeo |
0 |
wypadek |
|||
|
16 |
![]() |
Talbot-Lago |
0 |
wypadek |
|||
|
10 |
![]() |
Simca-Gordini |
0 |
wypadek |
|||
|
52 |
![]() |
Maserati |
0 |
wypadek |
|||
|
12 |
![]() |
Simca-Gordini |
0 |
wypadek |
|||
|
24 |
![]() |
ERA |
0 |
wypadek |
|||
|
44 |
![]() |
Maserati |
0 |
wypadek |
|||
|
8 |
![]() |
Cooper |
0 |
kolizja/wypadek |
|||
|
4 |
![]() |
Maserati |
0 |
nie wystartował – wypadek |
|||
|
28 |
![]() |
Ferrari |
0 |
nie wystartował – silnik |
|||
P |
+ / – |
Nr |
Kierowca |
Konstruktor |
Okr. |
Czas / Strata |
Komentarz |
Najszybsze okrążenie |
Źródło: Wyprzedź Mnie![13]
Nr |
Kierowca |
Konstruktor |
Czas |
Okr. |
---|---|---|---|---|
34 |
![]() |
Alfa Romeo |
1:51 |
0 |
Prowadzenie w wyścigu |
Źródło: Racing-Reference.info[15]
Nr |
Kierowca |
Okrążenia |
Suma |
||
---|---|---|---|---|---|
34 |
![]() |
1-100 |
100 |
||
|
Klasyfikacja kierowców po wyścigu |
Pierwsza piątka otrzymywała punkty według klucza 8-6-4-3-2, 1 punkt przyznawany był dla kierowcy, który wykonał najszybsze okrążenie w wyścigu[16]. Klasyfikacja konstruktorów została wprowadzona w 1958 roku[17].
Przypisy |
↑ MONACO (ang.). kolumbus.fi. [dostęp 2013-04-15].
↑ 1948 Monaco GP (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2013-04-15].
↑ Marek Roczniak: Monte Carlo (pol.). f1wm.pl, 2004-05-16. [dostęp 2013-04-14].
↑ ab Grand Prix de Monaco 1950 – Lista zgłoszeń (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-04-14].
↑ Grand Prix de Monaco 1950 (pol.). f1ultra.pl. [dostęp 2013-04-15].
↑ abcd GRAND PRIX RESULTS: MONACO GP, 1950 (ang.). grandprix.com. [dostęp 2013-04-15].
↑ abc Grand Prix de Monaco 1950 – Wyniki kwalifikacji (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].
↑ 1950 Monaco GP (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2013-04-14].
↑ Grand Prix de Monaco 1950 – Kolejność startowa (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-04-14].
↑ abcd Grand Prix de Monaco 1950 (pol.). f1ultra.pl. [dostęp 2013-04-15].
↑ abcd Grand Prix de Monaco 1950 – Rezultat wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2011-06-02].
↑ MONACO 1950 (ang. • fr. • hiszp. • niem. • wł. • port.). statsf1.com. [dostęp 2013-04-16].
↑ ab Grand Prix de Monaco 1950 – Najszybsze okrążenia w wyścigu (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2013-03-20].
↑ Pierwsze pięć pozycji startowych zostało zarezerwowane dla pięciu najszybszych zawodników z pierwszej sesji kwalifikacyjnej
↑ 1950 Grand Prix of Monaco (ang.). racing-reference.info. [dostęp 2013-04-14].
↑ Sezon 1950 > Klasyfikacje generalne (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].
↑ 1950 > Konstruktorzy > Podsumowanie rezultatów (pol.). f1wm.pl. [dostęp 2012-06-25].
Linki zewnętrzne |
- Oficjalna strona Grand Prix Monako (ang. • fr.). formula1monaco.com. [dostęp 2011-05-29].
- Strona Grand Prix Monako 1950 na oficjalnej stronie Formuły 1 (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-06-02].
|
|
ZaBgD 0DQmra5v ve,A 7998C1,ybAynjl20YxZqNIrPIvrh0YqQ,qzH6r2j,DYF7y9,Ys,2VIG1Wl8,shhF0NMSqUxGNa