United States Navy





















































United States Navy


Pieczęć Departamentu Marynarki
Pieczęć Departamentu Marynarki

Państwo

 Stany Zjednoczone

Siły zbrojne

United States Armed Forces
Nazwa skrócona
US Navy
Data utworzenia
13 października 1775

Prefiks
USS
Bandera

Flag of the United States.svg
Proporzec

Naval Jack of the United States.svg
Motto

Honor, Courage, Commitment
Najwyższe dowództwa
Cywilne

prezydent Stanów Zjednoczonych
sekretarz obrony
sekretarz marynarki
Wojskowe

szef operacji morskich
dowództwo systemów morskich
Chief of Naval Personnel
Military Sealift Command
Space and Naval Warfare Systems Command
Wydzielone części składowe
United States Navy
United States Marine Corps

United States Navy – marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych; jeden z rodzajów amerykańskich sił zbrojnych odpowiedzialny za organizację, szkolenie oraz wyposażenie morskich sił zbrojnych – w tym Korpusu Piechoty Morskiej – do prowadzenia działań bojowych na morzu. W szczególności, zadaniem marynarki i piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych jest poszukiwanie i niszczenie nieprzyjacielskich sił morskich oraz powstrzymywanie jego handlu morskiego; w celu zdobycia i utrzymania ogólnej przewagi morskiej; kontroli obszarów morskich o żywotnym znaczeniu, ochrony żywotnych linii żeglugowych; ustanowienia i utrzymania lokalnej przewagi (w tym powietrznej) w obszarze działań morskich; zajmowanie i obrona baz morskich; oraz przeprowadzanie operacji lądowych i powietrznych niezbędnych do prowadzenia kampanii morskich.




Spis treści






  • 1 Zadania


  • 2 Dowództwo


  • 3 Organizacja operacyjna


  • 4 Personel marynarki


  • 5 Stopnie


  • 6 Okręty


    • 6.1 Definicje statusu jednostek


    • 6.2 Typ okrętów




  • 7 Lotnictwo marynarki


  • 8 Główne bazy US Navy


    • 8.1 Atlantyk


    • 8.2 Pacyfik




  • 9 Historia


  • 10 Uwagi


  • 11 Przypisy


  • 12 Bibliografia


  • 13 Linki zewnętrzne





Zadania |


Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych odpowiedzialna jest za organizację, szkolenie oraz wyposażenie morskich sił zbrojnych – w tym Korpusu Piechoty Morskiej – do prowadzenia działań bojowych na morzu[1]. W szczególności, zadaniem marynarki i piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych jest poszukiwanie i niszczenie nieprzyjacielskich sił morskich oraz powstrzymywanie jego handlu morskiego; w celu zdobycia i utrzymania ogólnej przewagi morskiej; kontroli obszarów morskich o żywotnym znaczeniu, ochrony żywotnych linii żeglugowych; ustanowienia i utrzymania lokalnej przewagi (w tym powietrznej) w obszarze działań morskich; zajmowanie i obrona baz morskich; oraz przeprowadzanie operacji lądowych i powietrznych niezbędnych do prowadzenia kampanii morskich[1].


Zadania marynarki obejmują w szczególności:




  • Anti-Air Warfare (AAW). AAW obejmuje zwalczanie zagrożeń ze strony broni powietrznych wystrzeliwanych z powietrza, powierzchni bądź też spod wody.


  • Anti-Submarine Warfare (ASW) obejmuje skoordynowana obronę za pomocą sił powietrznych (samolotów, helikopterów i pojazdów bezzalogowych), nawodnych i podwodnych przed atakiem przeprowadzanym spod wody. Z uwagi na niezwykle trudne środowisko działania, przeciwdziałanie temu rodzajowi zagrożeń stanowi jedno z najbardziej trudnych zadań.


  • Anti-Surface Warfare (ASUW) przeciwdziałanie zagrożeniom płynącym ze strony wrogich sil nawodnych, za pomocą własnych sił nawodnych, powietrznych i podwodnych, a także służb specjalnych i wywiadowczych.


  • Strike Warfare (STW) zadania uderzeniowe przeciwko celom lądowym, przeprowadzane za pomocą lotnictwa bazującego na pokładach lotniskowców, morskich wersji pocisków manewrujących, artylerii okrętowej oraz sił specjalnych


  • Amphibious Warfare (AMW) operacje o charakterze desantowym za morza przeprowadzane za pomocą sił morskich i lądowych na wrogie lub potencjalnie wrogie terytorium lądowe. Operacje tego typu angażują wszelkich typów okręty, bronie oraz siły specjalne, a także siły lądowe. Siły morskie odpowiedzialne są w tym przypadku za bezpieczne lądowanie sił powietrznych lub powietrzno-lądowych w drugim rzucie.


  • Command and Control Warfare (C2W) zarządzanie i kontrola integruje działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa operacyjnego, operacyjne działania pozoracyjne, działania psychologiczne, wojny elektronicznej oraz dezinformacyjne, a także ochronę sił własnych i sojuszniczych przed takimi działaniami ze strony przeciwnika.


  • Special Operations. Maritime Special Operations Forces (SOF) morskie siły specjalne zapewniają pośrednie i bezpośrednie wsparcie dla działań zmierzających do opanowania przestrzeni morskiej oraz misji demonstracji siły. Zdolne do działań tajnych siły SOF zapewniają zaawansowany poziom operacji wojskowych, hydrograficznych, rekonesansu, poszukiwań bojowych oraz akcji ratowniczych i dywersyjnych na zapleczu przeciwnika.


  • Mine Warfare (MW) operacje zarówno defensywne związane ze zwalczaniem zagrożeń minowych Mine Counter Measures (MCM) jak i ofensywne w tym samym zakresie


  • Naval Control of Shipping (NCS). Międzynarodowe operacje morskie wymagają niekiedy określonych form kontroli i koordynacji w danym regionie. Zapewnia to wsparcie dla dowództwa, oraz redukuje zakres niezbędnej obserwacji i rekonesansu, a także ułatwia zarządzanie międzynarodowymi siłami i zapobiega niepotrzebnym działaniom konfrontacyjnym z siłami przeciwnika.



Dowództwo |


W celu wypełniania powierzonych zadań, marynarka podlega podwójnej strukturze dowodzenia składającej się z (1) administracyjnej struktury dowodzenia biorącej początek od sekretarza marynarki (United States Secretary of the Navy - SECNAV) oraz szefa operacji morskich (Chief of Naval Operations - CNO), oraz (2) operacyjnej struktury dowodzenia zaczynającej się ujednoliconych głównodowodzących poszczególnych struktur operacyjnych[1].



  • Administracyjna struktura dowodzenia zapewnia instytucjonalną cywilną kontrolę nad flotą oraz umożliwia równoważy interesy poszczególnych rodzajów sił zbrojnych, umożliwiające też wspieranie floty w operacjach bojowych bez ingerencji w kierowanie operacyjne[1].

  • Operacyjna struktura dowodzenia oddziela dowódców poszczególnych flot oraz zespołów zadaniowych (task forces) od administracji i spraw związanych z zaopatrzeniem, które mogłyby przeszkadzać w wykonywaniu głównych zadań[1].


Instytucjonalnie US Navy zarządzana jest przez Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (U.S. Department of Navy), kierowany przez cywilnego urzędnika w randze ministra – sekretarza Marynarki Wojennej (Secretary of Navy), choć od 1947 pozostającego poza ścisłym kierownictwem rządu Stanów Zjednoczonych, tzw. gabinetem (cabinet). Bezpośrednim przełożonym sekretarza Marynarki Wojennej jest sekretarz obrony Stanów Zjednoczonych (Secretary of Defence) podległy prezydentowi państwa. Administracyjny łańcuch dowodzenia tym rodzajem sił zbrojnych w Stanach Zjednoczonych przedstawia schemat.






























































































































































































































 
 
 
 
Prezydent
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sekretarz obrony
 
Biuro sekretarza obrony
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sekretarz marynarki
 
Sekretariat marynarki
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Szef Operacji Morskich
 
Biuro szefa operacji
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dowódca Floty
Atlantyku
/ Pacyfiku
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódcy rodzajów broni
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódcy
eskadr okrętów / skrzydeł powietrznych
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

BSicon FLUGr.svg
oficerowie dowodzący

THET silhouet.svg
dowódcy okrętów

SSN585.svg
dowódcy okrętów

Najwyższym dowódcą wojskowym United States Navy jest szef operacji morskich (Chief of Naval Operations), któremu podlegają dowództwa niższego rzędu, w tym powołane przez niego dowództwo floty. Strukturę dowództwa floty przedstawia schemat:


















































































































































 
 
 
 
 
 
 
 
Dowództwo Sił Morskich
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zastępca i Szef Sztabu
 
Sztab
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dowódca Sił Powietrznych Marynarki
Dowódca Sił Nawodnych Dowódca Floty Podwodnej
 
 
Szef Szkolenia Dowódca Batalionów Inżynieryjnych
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódca Piechoty Morskiej

Istotną rolę odgrywa dowództwo operacyjne z jego operacyjnym łańcuchem dowodzenia, przedstawionym poniżej:




























































































































































































































































 
 
 
 
Prezydent
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sekretarz obrony
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Przewodniczący
Połączonego Kolegium Szefów Sztabów

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Głównodowodzący
Połączonego Dowództwa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódca komponentu morskiego
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódca Floty
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódca ZOP
na lądzie
Dowódca zespołu zadaniowego Dowódca okrętów
podwodnych na lądzie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dowódca grupy zadaniowej
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

BSicon FLUGr.svg
oficerowie dowodzący

THET silhouet.svg
dowódcy okrętów

SSN585.svg
dowódcy okrętów

Pozostałe dowództwa



  • Dowództwa techniczne:


    • Dowództwo Systemów Morskich (Naval Sea Systems Command – NAVSEA)


    • Dowództwo Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command – NAVAIR)


    • Dowództwo Systemów Wojny Kosmicznej i Morskiej (Space and Naval Warfare Systems Command – SPAWAR)

    • Dowództwo Inżynieryjne Zaplecza Marynarki (Naval Facilities Engineering Command – NAVFAC)

    • Dowództwo Systemów Zaopatrzenia Marynarki (Naval Supply Systems Command – NAVSUP)



  • Inne dowództwa:

    • Dowództwo Logistyki (The Military Sealift Command) – MSC, Waszyngton, DC, USA

    • Dowództwo Edukacji i Wyszkolenia (Naval Education and Training) – CNET, Pensacola, Floryda, USA

    • Dowództwo Budownictwa Morskiego (Naval Construction Force – NCF), Norfolk, Wirginia, USA

    • Dowództwo Rezerwy Marynarki Wojennej (Naval Reserve Force), Norfolk, Wirginia, USA





Organizacja operacyjna |


Związki operacyjne marynarki wojennej i piechoty morskiej - podobnie jak związki armii i sił powietrznych - podlegają jednolitym dowództwom (Unified Commands). Większość sil floty przydzielona jest dowódcom komponentów morskich US Navy. Poniżej przedstawiono podstawową strukturę dowodzenia[2].





































Dowództwo Komponent morski
Flota operacyjna
Fleet Forces Command Atlantic Fleet
II Flota (Norfolk, Wirginia, USA)
Central Command Naval Forces Central Command
V Flota (Manama, Bahrajn)
European Command Naval Forces Europe
VI Flota (Neapol, Włochy)
Pacific Command Pacific Fleet
III Flota (San Diego, Kalifornia, USA)

VII Flota (Yokosuka, Japonia)
Northern Command Atlantic Fleet --

Morski komponent Northern Command pełni rolę doradczą oraz szkolną i zasadniczo nie dysponuje własnymi okrętami i lotnictwem, jak dowódcy pozostałych komponentów[2]. Jego dowódcą jest dowódca U.S. Atlantic Fleet[2].



Personel marynarki |


W marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych, służbę wojskową pełni 317 464 osób[a], w tym:



  • 52 450 oficerów;

  • 260 581 marynarzy niższych stopni;

  • 4433 kadetów marynarki wojennej.


Dodatkowo, w rezerwie pozostaje 109 596 osób[b]. Departament Marynarki Stanów Zjednoczonych, zatrudnia także ponad 185 tysięcy pracowników cywilnych.



Stopnie |


Hierarchia stopni oficerskich US Navy[3]































































Oznaczenie
Nazwa stopnia
Odpowiednik w US Army,
US Air Force i Marines

Ensign
Ensign
Podporucznik

Lieutenant, Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Porucznik

Lieutenant
Lieutenant
Kapitan

Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Major

Commander
Commander
Podpułkownik

Captain
Captain
Pułkownik

Rear admiral – lower half
Rear Admiral (lower half)
Generał Brygady

Rear admiral – upper half
Rear Admiral (upper half)
Generał Dywizji

Vice Admiral
Vice Admiral
Generał Broni

Admiral
Admiral
Generał

Fleet Admiral
Fleet Admiral
Marszałek


Okręty |



























Bandera Stanów Zjednoczonych

Okręty
United States Navy



A -
B -
C -
D -
E -
F -
G
H -
I -
J -
K -
L -
M -
N
O -
P -
Q -
R -
S -
T -
U
V -
W -
X -
Y -
Z



fregaty

fregaty żaglowe

fregaty parowe

kanonierki parowe

krążowniki

lotniskowce

lotniskowce eskortowe

monitory

niszczyciele

niszczyciele eskortowe

okręty podwodne

okręty desantowe

okręty liniowe

okręty patrolowe

okręty pomocnicze

okręty wojny minowej

pancerniki

torpedowce

slupy wojenne

sterowce

Dla wykonywania swoich zadań, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych dysponuje 72 okrętami podwodnymi o napędzie jądrowym, 11 lotniskowcami uderzeniowymi (wszystkie o napędzie jądrowym), 9 uniwersalnymi okrętami desantowymi, 22 krążownikami rakietowymi, 60 niszczycielami, 27 fregatami, 19 okrętami desantowymi i ponad 100 mniejszymi jednostkami. W 2011 posiadała łącznie 286 okręty bojowe.


US Navy dysponuje również około 4000 samolotów i śmigłowców, działającymi z lotniskowców i w ramach skrzydeł lądowych. Służy w niej 353,5 tys. ludzi w służbie czynnej (czerwiec 2006). Czasami współpracuje z Korpusem Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i Strażą Wybrzeża.



Definicje statusu jednostek |



  • In Commission - jednostki w czynnej służbie United States Navy noszą miano 'In Commission', rozumiane jako stan wszystkich aktywnych (operacyjnych) okrętów US Navy z wyjątkiem jednostek określanych jako Service Crafts. Jednostka posiada swojego dowódcę "Commanding Officer" oraz proporzec - znak dowódcy okrętu 'commissioning pennant'. Termin 'Commissioning date', oznacza w marynarce amerykańskiej datę rzeczywistego oficjalnego wejścia do służby, nie zaś jak w niektórych innych flotach, datę akceptacji okrętu do służby przez flotę[4];

  • In Service - wszystkie jednostki Service Craft (także suche doki z numerem klasyfikacji zaczynającym się na "Y") z wyjątkiem USS Constitution które pozostają aktywne. Jednostka posiada 'officer-in-charge' (oficera nadzorującego) oraz nie posiada 'commissioning pennant' (znaku dowódcy);

  • In Reserve, out of Commission bądź In Reserve, out of Service - jednostki przeniesione w stan zachowania dla przyszłej służby. W zależności od rozmiarów okrętu bądź statku, przywrócenie jednostki znajdującej się w rezerwie do stanu pełnej operacyjności zajmuje zwykle od 30 dni do blisko roku[4].


Wskazane terminy nie mają zastosowania do jednostek podległych dowództwu transportu morskiego.



Typ okrętów |



 Osobny artykuł: Lista okrętów United States Navy w czynnej służbie.


 Osobny artykuł: Typy okrętów podwodnych United States Navy.








































































































































































































































Okręty podwodne (70)


 Osobny artykuł: United States Submarine Force.

Za działania podwodne floty za pomocą okrętów podwodnych odpowiedzialna jest United States Submarine Force. US Submarine Force operacyjnie podległa jest szefowi operacji morskich (CNO), bezpośrednie i bieżące dowodzenie sprawują dowódca sił podwodnych (Commander, Submarine Force) oraz dowództwo floty Pacyfiku ComSubPac (Commander, Submarine Force, U.S. Pacific Fleet). Liczba okrętów podwodnych amerykańskiej floty nie jest stała, co związane jest z częstym wycofywaniem starszych jednostek z służby oraz zastępowaniem ich w stosunku innym niż 1:1 nowymi okrętami, w rzeczywistości uzależniona jest od wielu czynników. Aktualnie (kwiecień 2010) w służbie pozostają 72 okręty czterech typów: Los Angeles, Ohio, Seawolf i Virginia zorganizowane w 6 eskadrach i pięciu grupach bojowych stacjonujących w siedmiu bazach: Kitsap (Bangor), San Diego, Pearl Harbor, Guam, New London (Groton), Norfolk i Kings Bay


Zdjęcie
Typ
Rodzaj
Okręty
Wejście do służby

Wyporność (t)

Długość (m)

USS Greeneville (SSN-772).jpg

Los Angeles

SSN; nuklearne, wielozadaniowe
36
1981–1996
6927
110

US Navy 091117-N-6720T-373 The Seawolf-class attack submarine USS Connecticut (SSN 22) is underway in the Pacific Ocean.jpg

Seawolf

USS Jimmy Carter (SSN-23)

SSN; nuklearne, myśliwskie
3
1997–2005
9296
12 353
107,6
138

US Navy 040730-N-1234E-002 PCU Virginia (SSN 774) returns to the General Dynamics Electric Boat shipyard.jpg

Virginia

SSN; nuklearne, wielozadaniowe
13
2004–
7800
111,94

USS Florida (SSGN-728).jpg

Ohio

SSBN; jądrowy z pociskami balistycznymi

SSGN; z pociskami manewrującymi
14
4
1981–1997
18 700
170
Lotniskowce (11)

USS Nimitz in Victoria Canada 036.jpg

Nimitz

CVN; Lotniskowce o napędzie atomowym
10
1975–2009
101 000–
106 000
333

USS Gerald R. Ford (CVN-78) underway on 8 April 2017.JPG

Ford

CVN; Lotniskowce o napędzie atomowym
1
2017
100 000
337
Uniwersalne okręty desantowe (9)
Przenoszą helikoptery i samoloty pionowego startu AV-8 Harrier, a w przyszłości wyposażone będą w F-35B. Mają też wbudowany dok w którym mogą przewozić łodzie i poduszkowce desantowe. Okręt przewozi batalion piechoty morskiej.

USS Wasp (LHD 1).jpg

Wasp

LHD; okręty desantowe-doki/lekkie lotniskowce/śmigłowcowce
8
1989–2009
41 000
257

USS America (LHA-6) off Pascagoula in 2013.JPG

America

LHA; okręty desantowe-doki/lekkie lotniskowce/śmigłowcowce
1
2014
45 693
257
Nawodne okręty wojenne (94)

USS Zumwalt (DDG-1000) departs Bath (Maine) on 7 September 2016.JPG

Zumwalt
DDG;USS Zumwalt (DDG-1000)
1
2016
14 000
183

Vella Gulf.jpg

Ticonderoga
CG; Krążowniki rakietowe
22
1986–1994
9600
172,9

US Navy 120214-N-OY799-496 The Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Wayne E. Meyer (DDG 108), transits the Pacific Ocean during a photo.jpg

Arleigh Burke
DDG; Niszczyciele rakietowe
62
1991–
8500
155

USS-Freedom-130222-N-DR144-174-crop.jpg
Freedom
LCS; Littoral Combat Ship
4
2008–
3000
115,3

USS Independence (LCS-2) March 11,2012.JPG
Independence
LCS; Littoral Combat Ship
5
2010–
2800
127
Okręty desantowe (22)

US Navy 110310-N-3154P-087 An MH-60S Sea Hawk helicopter assigned to Helicopter Sea Combat Squadron (HSC) 22 flies above the amphibious transport d.jpg

Austin
LPD; Okręty desantowe-doki/transportowce
2
1968–1971
16 914
173

US Navy 110818-N-ZS026-202 USS Green Bay, at sea in the Indian Ocean.jpg

San Antonio
LPD; Okręty desantowe-doki/transportowce
9
2006–
25 300
208

US Navy 030106-N-0226M-003 USS Rushmore (LSD 47) steams out of San Diego Bay as she departs on a scheduled six-month deployment.jpg

Whidbey Island
LSD; Okręty desantowe-doki
8
1985-1992
16 195
185,6

US Navy 050603-N-4104L-004 A Republic of Singapore Navy Puma helicopter lands on the deck aboard the amphibious dock landing ship USS Fort McHenry (LSD 43).jpg

Harpers Ferry
LSD; Okręty desantowe-doki
4
1995-1998
16 976
185,6
Inne (31)

USS Mount Whitney (LCC-JCC 20) in Souda Bay.jpg

Blue Ridge
LLC; Okręty dowodzenia
2
1970-1971
19 700
194

USS Ardent MCM-12.jpg

Avenger
MCM; Trałowce
13
1987-1994
1312
68

USS Firebolt (PC-10).jpg

Cyclone
PC; Patrolowce
12
1993-1995
331
55

US Navy 100723-N-2531C-001 The submarine tender USS Emory S. Land (AS 39) transits through Apra Harbor after a port visit to Naval Base Guam.jpg
Emory Land
AS; Tendery okrętów podwodnych
2
1979
23 369
198

USS Paul F. Foster (DD-964).jpg

Spruance
SDTS; zdalnie sterowany okręt-cel
1
1976 (2005)
8000
161

USS Constitution Departs.jpg

USS Constitution

First frigate; Fregata żaglowa
1
1798
2200
53
Suma
237


Lotnictwo marynarki |




































































































































































































































































































































Zdjęcie
Samolot
Producent
Typ
Wersja
Liczba sztuk[5]
Uwagi

Samoloty myśliwskie
FA-18-NAVY-Blue-Diamond.jpg McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
Stany Zjednoczone USA
myśliwiec wielozadaniowy F/A-18A
F/A-18B
F/A-18C
F/A-18D
74
26
286
46
Zostaną zastąpione przez F-35C.
F-18 F Super Hornet 01.jpg Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Stany Zjednoczone USA
myśliwiec wielozadaniowy F/A-18E
F/A-18F
209
258
Zamówiono 556.
899
Specjalnego przeznaczenia
EA-18G at Whidbey April 2007.jpg Boeing EA-18G Growler
Stany Zjednoczone USA
walka elektroniczna EA-18G 115 W najbliższych latach dołączy jeszcze przynajmniej 20 egzemplarzy.
E-6B TACAMO Climb.jpg Boeing E-6 Mercury
Stany Zjednoczone USA
walka elektroniczna E-6B 16
EP-3E DN-SD-07-09322.JPEG Lockheed EP-3 ARIES II
Stany Zjednoczone USA
walka elektroniczna EP-3E 15
US Navy 030129-N-0226M-002 P-3C Orion.jpg Lockheed P-3 Orion
Stany Zjednoczone USA
morski patrolowiec/ZOP
P-3C 108 Zostanie zastąpiony przez Boeing P-8 Poseidon.
P-8A Mtns.jpg Boeing P-8 Poseidon
Stany Zjednoczone USA
morski patrolowiec/ZOP
P-8A 50[6]
Samolot na bazie B737-800, planowane 108 sztuk.
E-2C Hawkeye Bear Aces.jpg Grumman E-2 Hawkeye
Stany Zjednoczone USA
wczesne ostrzeganie i dowodzenie E-2C 63
367

Samoloty transportowe
C-2 Landeanflug.jpg Grumman C-2 Greyhound
Stany Zjednoczone USA
pokładowy transportowiec C-2A 33
C-9 Skytrain.gif Douglas C-9 Nightingale
Stany Zjednoczone USA
transportowy C-9B 4 Zastępowane przez C-40.

Beechcraft King Air 200

Stany Zjednoczone USA
użytkowy UC-12 12
C-20 Gulfstream.png Gulfstream C-20
Stany Zjednoczone USA
transport pasażerski C-20A
C-20D
C-20G
1
2
5


Fairchild Swearingen Metroliner 23

Stany Zjednoczone USA
użytkowy C-26 6
G5-N551GA-070919-04cr-16.jpg Gulfstream C-37
Stany Zjednoczone USA
transport pasażerski C-37A
C-37B
1
3

Cessna uc-35a citation 560 ultra v arp.jpg Cessna UC-35
Stany Zjednoczone USA
transport pasażerski UC-35D 1
USN C-40A Clipper.jpg Boeing C-40 Clipper
Stany Zjednoczone USA
transportowy/pasażerski/VIP C-40A 12
Lockheed C-130T Hercules (L-382) - U.S. Navy - 001.jpg Lockheed C-130 Hercules
Stany Zjednoczone USA
transportowy
tankowiec
C-130T
KC-130F/R
20
4

104

Samoloty szkolno-treningowe
F-5N of VFC-111 at NAS Key West in November 2014.JPG F-5F/N Tiger II
Stany Zjednoczone USA
myśliwiec treningowy F-5F
F-5N
3
27
Eskadra agresorów.
F-16N of VF-45 taking off from NAS Oceana 1989.JPEG General Dynamics F-16 Fighting Falcon
Stany Zjednoczone USA
myśliwiec treningowy F-16N 14
US Navy 100518-N-0321D-002 Ensign Christopher Farkas taxis a new T6-B Texan II. Farkas is the first student to train in the T6-B Texan II.jpg Beechcraft T-6 Texan II
Stany Zjednoczone USA
szkolenie wstępne T-6A
T-6B
49
158
Zastępują T-34 Mentor.
Beech T-34C Turbo Mentor (45), USA - Navy AN1653721.jpg Beechcraft T-34 Mentor
Stany Zjednoczone USA
szkolenie wstępne T-34C 134
T39 mainlarge cnatra navy.jpg North American Sabreliner
Stany Zjednoczone USA
szkolny T-39G
T-39N
8
7

T 44 4LR.jpg Beech T-44 Pegasus
Stany Zjednoczone USA
szkolny T-44A 82
T-45A Goshawk 03.jpg T-45 Goshawk
Stany Zjednoczone USA
szkolenie zaawansowane T-45C 194
708

Śmigłowce
SH-60 Seahawk.jpg Sikorsky HH-60 Rescue Hawk
Stany Zjednoczone USA
śmigłowiec SAR
HH-60H 49
US Navy 070416-N-6501M-006 An MH-53E Sea Dragon assigned to Helicopter Mine Counter Measure Squadron (HM) 15 conducts a mine sweeping exercise.jpg Sikorsky MH-53 Sea Dragon
Stany Zjednoczone USA
przeciwminowy / transportowy MH-53E 28 Dostarczono 46, 7 utracono.
MH-60R Seahawk of HSM-70 in flight in August 2014.JPG Sikorsky MH-60 Seahawk
Stany Zjednoczone USA
śmigłowiec ZOP
śmigłowiec SAR/transportowy
MH-60R
MH-60S
220[7]
234[8]
Zamówiono 291.
Zamówiono 275.
TH57C boat ops.jpg Bell TH-57 Sea Ranger
Stany Zjednoczone USA
śmigłowiec szkolny TH-57B
TH-57C
30
85

663
Suma
2668


Główne bazy US Navy |



Atlantyk |




  • NS Norfolk, Wirginia – 5 lotniskowców, 7 krążowników, 21 niszczycieli, 7 fregat, 12 okrętów podwodnych

  • Mayport, Floryda – 1 lotniskowiec, 4 krążowniki, 4 niszczyciele, 9 fregat

  • Pascagoula, Missisipi – 2 fregaty


  • NSB New London, Connecticut – 14 okrętów podwodnych

  • Portsmouth, New Hampshire – 4 okręty podwodne


  • NSB Kings Bay, Georgia – 7 okrętów podwodnych



Pacyfik |



  • Pearl Harbor, Hawaje – 3 krążowniki, 5 niszczycieli, 2 fregaty, 16 okrętów podwodnych


  • NB San Diego, Kalifornia – 2 lotniskowce, 6 krążowników, 13 niszczycieli, 5 fregat, 5 okrętów podwodnych

  • Everett, Waszyngton – 1 lotniskowiec, 1 niszczyciel, 3 fregaty

  • Bremerton, Waszyngton – 1 lotniskowiec, 1 okręt podwodny

  • Bangor, Waszyngton – 11 okrętów podwodnych


  • Guam – 2 okręty podwodne


  • United States Fleet Activities Yokosuka, Japonia – 1 lotniskowiec, 2 krążowniki, 5 niszczycieli, 2 fregaty




Strefy odpowiedzialności flot US Navy (2007)



Historia |



 Osobne artykuły: Wojna na Pacyfiku i Wojna podwodna na Pacyfiku 1941–1945.


 Osobny artykuł: Bitwa o Atlantyk.

Za początek dziejów floty uważa się akt Kongresu Kontynentalnego 13 października 1775, który zakładał wprowadzenie do służby dwóch okrętów w celu zatrzymywania statków dostarczających broń dla brytyjskich garnizonów w Ameryce. Podczas wojny o niepodległość owa Flota Kontynentalna wprowadziła do służby około 50 okrętów, z czego najwyżej 20 było w służbie w danym momencie. Największe jednostki były wielkości fregaty. Ta pośpieszenie zaimprowizowana i niedoświadczona siła była znacząco słabsza od ówczesnej floty brytyjskiej. Główne działania morskie przeciwko Brytyjczykom podczas wojny były prowadzone przez flotę sprzymierzonej Francji.


Po zakończeniu wojny Flota Kontynentalna została całkowicie rozwiązana, głównie z powodu trudności finansowych w jej utrzymaniu. Właściwy początek profesjonalnej amerykańskiej marynarki wojennej to uchwalona przez Kongres ustawa morska z 1794 roku, wyznaczająca fundusze na budowę sześciu nowoczesnych fregat żaglowych. Pierwsze trzy, „United States”, „Constellation” i „Constitution”, weszły do służby w 1797. Okręty te odznaczyły się podczas wojny brytyjsko-amerykańskiej w latach 1812-1814. Flota amerykańska nie posiadała okrętów liniowych, tak więc starcie z głównymi siłami brytyjskimi nie wchodziło w grę. Za to nowoczesne, szybkie i świetnie zaprojektowane amerykańskie fregaty wygrały kilka pojedynków z fregatami brytyjskimi, co było dużym ciosem dla brytyjskiego prestiżu. Ponadto flota amerykańska z powodzeniem walczyła z okrętami brytyjskimi na wodach śródlądowych jezior Erie, Ontario i Champlain.


Przez prawie cały XIX wiek amerykańska marynarka była małą siłą, która nie miała wielu okazji do działań zbrojnych. Wyjątkiem były lata wojny secesyjnej, podczas której flota Unii szybko stała się pokaźną siłą, wykorzystującą wiele najnowszych zdobyczy technicznych owego okresu, w tym okręty pancerne klasy monitor (bitwa w zatoce Hampton Roads). Jednak słabość przemysłu Konfederacji (stanów południa) i fakt, że prawie cała flota pozostała wierna Unii podczas wojny spowodowały, że flota amerykańska nie miała prawie żadnych okazji do walki na otwartym morzu z równorzędnym przeciwnikiem. Głównym jej przeznaczeniem była blokada morska wybrzeża stanów południowych. Większość działań odbywała się w pobliżu południowego wybrzeża i na rzece Missisipi, gdzie okręty floty walczyły głównie przeciwko bateriom dział na lądzie. Po zakończeniu wojny flota została ponownie prawie całkowicie zdemobilizowana.


Przez następne lata flota była niezwykle słaba, słabsza nawet niż floty niektórych krajów Ameryki Łacińskiej. Był to okres całkowitej dominacji floty brytyjskiej na oceanach świata, podczas którego Stany Zjednoczone, tak jak wiele innych krajów, nie widziały powodu do budowania nowoczesnych okrętów. Sytuacja zaczęła się zmieniać po 1880 kiedy rozwój potęgi przemysłowej Stanów Zjednoczonych umożliwił budowę potężnej floty, mogącej na dłuższą metę dorównać flocie brytyjskiej. Budowano zwłaszcza okręty nowych klas: pancerniki i krążowniki. Przy końcu XIX wieku flota amerykańska urosła na tyle, by bez większego trudu pokonać flotę hiszpańską podczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej (bitwa pod Santiago de Cuba). W latach 1907-1909 Wielka Biała Flota złożona z amerykańskich pancerników okrążyła świat demonstrując rosnącą potęgę morską Stanów Zjednoczonych.


W następnych latach rozwój był jeszcze szybszy, a podstawową siłą bojową stały się nowe pancerniki – drednoty. W 1917, w momencie przystąpienia Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej, flota amerykańska prawie dorównywała potęgą flocie brytyjskiej. W latach powojennych ta równowaga została formalnie ustanowiona przez postanowienia Traktatu Waszyngtońskiego i utrzymała się prawie do wybuchu II wojny światowej. Po 1939 rozpoczęto gigantyczny na owe czasy program budowy okrętów wojennych, który w ciągu kilku lat przekształcił flotę amerykańską w najpotężniejszą flotę świata.


Japoński atak na bazę amerykańskiej floty w Pearl Harbor na Hawajach zapoczątkował udział floty amerykańskiej w drugiej wojnie światowej. Walki z siłami Cesarstwa Japońskiego na Pacyfiku w latach 1941-1945 stanowiły największe wydarzenia w historii floty. Decydujące rolę odegrały w nich lotniskowce oraz okręty podwodne. Okręty amerykańskie walczyły również na Atlantyku i Morzu Śródziemnym przeciwko siłom Niemiec i Włoch, a także incydentalnie Francji rządu Vichy.


Po 1945 nowym konkurentem floty amerykańskiej stała się marynarka wojenna ZSRR, która począwszy od lat 60. stała się groźnym przeciwnikiem, choć mimo starań nigdy nie była w stanie dorównać flocie amerykańskiej. Po rozpadzie ZSRR w 1991 wartość bojowa floty rosyjskiej spadła do bardzo niskiego poziomu, gwarantując flocie amerykańskiej dominację na oceanach świata na przełomie XX i XXI wieku.


Cechą floty amerykańskiej jest stopień innowacyjności, co w ścisły sposób związane jest z gospodarką USA, a jednocześnie umożliwia osiąganie przewagi nad przeciwnikami.


7 grudnia 2015 roku firma Lockheed Martin, otrzymała kontrakt na śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych MH-60R Seahawk. W ramach umowy o wartości 354 mln dolarów zostanie nabytych 29 śmigłowców wraz z pakietem wsparcia logistycznego. Zakończenie dostaw planowane jest na 31 grudnia 2017 roku. Dodatkowe śmigłowce mają stanowić lotnictwo pokładowe dla nowych jednostek floty. Według obecnych planów Seahawki mają służyć na okrętach do 2030 roku[9][10].


Bell Helicopter otrzymał kontakt wyceniony na 461 mln USD na wyprodukowanie 12 sztuk transportowych UH-1Y Venom i 16 sztuk szturmowych AH-1Z Viper. Śmigłowce mają zostać oddane do lutego 2019 roku, co ma przyspieszyć wycofanie starszych UH-1N i AH-1W[11].



Uwagi |




  1. Stan na kwiecień 2013 roku. Status - navy.mi


  2. Stan na luty 2013 roku.



Przypisy |




  1. abcde Norman Polmar: The Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, (16th ed.), s. 25-29


  2. abc Norman Polmar: The Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet (18th ed), s. 27


  3. Walter R. Borneman: The Admirals. Wyd. 1. New York, Boston, London: Little Brown and Company, 05 2012, s. 666. ISBN 978-0-316-09784-0. (ang.)


  4. ab Stephen Saunders: Jane's Fighting Ships 2002–2003, s. 798-801


  5. World Air Forces 2014. flightglobal.com


  6. US NAVY ODEBRAŁA 50. POSEJDONA. 7 stycznia 2017.


  7. MH-60R w drodze do Danii. altair, 12 maja 2016.


  8. CZTERY SETKI MH-60 DLA US NAVY.


  9. HeliHub US Navy contracts for 29 more MH-60R Seahawks, helihub.com [dostęp 2016-04-18] .


  10. US Navy Orders 29 More MH-60R Seahawks, Tangent Link [dostęp 2016-04-18] .


  11. USMC zamawia nowe UH-1Y i AH-1Z | Konflikty.pl, www.konflikty.pl [dostęp 2016-12-13] .



Bibliografia |



  • US Navy Ships: Introduction (ang.). Federation of American Scientists. [dostęp 2012-07-25].

  • Stephen Saunders: Jane's Fighting Ships 2002–2003. Jane's Information Group. ISBN 0-7106-2432-8.

  • Norman Polmar: The Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet (16th ed). Naval Institute Press. ISBN 1-55750-686-8.



Linki zewnętrzne |


  • strona US Navy













Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre