Samolot







Ten artykuł dotyczy statku powietrznego. Zobacz też: Wielkopolska Wytwórnia Samolotów "Samolot".



Samolot braci Wright podczas pierwszego lotu




Samolot pasażerski Airbus A380


Samolot – załogowy bądź bezzałogowy statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.


Wyróżnia się dwa rodzaje napędów:



  • śmigłowy, w którym moment obrotowy silnika zamieniany jest na ciąg za pomocą śmigła; do takiego napędu stosuje się silniki tłokowe lub turbinowe,


  • odrzutowy, w którym ciąg wytwarzany jest bezpośrednio w silniku; zwykle stosuje się silniki turboodrzutowe, silniki rakietowe wykorzystywane są głównie w konstrukcjach eksperymentalnych lub jako napęd pomocniczy przy starcie.




Spis treści






  • 1 Historia samolotu


  • 2 Cechy konstrukcyjne samolotów


  • 3 Zobacz też


  • 4 Przypisy





Historia samolotu |





Dwupłatowiec Focke-Wulf Fw 44




Samolot pożarniczy Bombardier 415


Ludzie od niepamiętnych czasów marzyli o lataniu. Na podstawie obserwacji ptaków Leonardo da Vinci (1452–1519) zaprojektował pierwszą lotnię. Pionierzy latania, tacy jak Niemiec Otto Lilienthal (1848–1896), udowodnili, że szybowiec może wynieść człowieka w powietrze.


Pod koniec XIX w. wielu wynalazców próbowało skonstruować samolot, czyli szybowiec z napędem. Udało się to dwóm Amerykanom braciom Orville’owi (1871–1948) i Wilburowi (1867–1917) Wrightom, którzy zbudowali samolot poruszany silnikiem tłokowym i w 1903 roku dokonali pierwszego kontrolowanego przelotu[1]. Trwał on 12 sekund. Tego samego dnia bracia dokonali kolejnych trzech przelotów, w których samolot przeleciał 270 metrów, a najdłuższy lot trwał 59 sekund. Ten rok uznaje się za początek ery samolotów. Bracia Wright nie byli jednak pierwszymi, którzy zasłużyli się na polu budowy samolotów. Pierwszym człowiekiem, o którym można powiedzieć, że podróżował na pokładzie samolotu, był Clément Ader (1841–1925), który wzniósł się maszyną napędzaną silnikiem parowym.


Pierwsze prace nad silnikiem odrzutowym prowadzono w latach 30 XX wieku. Silniki tłokowe okazały się niezbyt przydatne przy dużych prędkościach oraz na znacznych wysokościach, gdzie powietrze jest rozrzedzone. Potrzebny był nowy typ silnika. Już w latach 30 XX w. brytyjski inżynier Frank Whittle (1907–1996) opatentował projekt silnika odrzutowego, ale pierwszym odrzutowcem był niemiecki Heinkel He 178, poddany próbom w 1939 roku. Brytyjskie i amerykańskie odrzutowce pojawiły się niedługo potem, w czasie drugiej wojny światowej. Dzisiejsze tego typu samoloty mogą pokonać barierę prędkości dźwięku[2].


Polską nazwę „samolot” wprowadził Władysław Umiński[3][4].



Cechy konstrukcyjne samolotów |



Cechy konstrukcyjne samolotow.svg




Elementy konstrukcji na przykładzie samolotu PZL-104 Wilga


Ogólne określenie charakterystycznych rozwiązań zastosowanych przy budowie określonego samolotu.
Mogą dotyczyć między innymi:


  • liczby płatów – są to samoloty:


    • jednopłatowe,

    • półtorapłatowe


    • dwupłatowe,

    • trójpłatowe




  • umocowania na kadłubie głównego płatu – są to samoloty:


    • dolnopłaty,


    • średniopłaty,


    • górnopłaty – specjalną odmianą górnopłatu jest płat Puławskiego polskiej konstrukcji;



  • ilości zamontowanych silników – są to samoloty:

    • jednosilnikowe,

    • wielosilnikowe:

      • dwusilnikowe,

      • trójsilnikowe,

      • czterosilnikowe

      • ...







  • liczby kadłubów – są to samoloty:

    • jednokadłubowe,

    • dwukadłubowe (tzw. latająca rama, belkowiec),

    • bezkadłubowe (tzw. latające skrzydło, rzadko spotykane);



  • umocowania płatu – są to samoloty:


    • wolnonośne,


    • zastrzałowe;



  • rodzaju podwozia – są to samoloty:

    • z podwoziem stałym,

    • z podwoziem chowanym.



  • przeznaczenia

    • towarowe

    • pasażerskie

    • cywilne

    • osobiste

    • turystyczne

    • rozpoznawcze

    • patrolowe

    • poszukiwania okrętów podwodnych

    • szturmowe

    • walki radioelektronicznej

    • szkolno-treningowe

    • sportowe

    • rekordowe

    • ratownicze

    • sanitarne

    • transportowe

    • bombowe


    • myśliwskie

      • myśliwce bombardujące

      • myśliwce przechwytujące

      • myśliwce przewagi powietrznej

      • myśliwce dzienne

      • myśliwce nocne

      • myśliwce wielozadaniowe



    • wielozadaniowe samoloty bojowe

    • samoloty zwalczania okrętów podwodnych



  • sposobu prowadzenia – są to samoloty:

    • załogowe

    • bezzałogowe



  • sposobu startu i lądowania

    • Konwencjonalnego startu i lądowania

    • Krótkiego startu i lądowania

    • Krótkiego startu i pionowego lądowania

    • Pionowego startu i lądowania

    • Pionowego startu i konwencjonalnego lądowania

    • Pionowego lub krótkiego startu i lądowania

    • Startu katapultowego i lądowania konwencjonalnego lub krótkiego

    • Lądowania z użyciem linii hamujących

    • Startu wspomaganego katapultą

    • Startu wspomaganego dodatkowym silnikiem odrzutowym

    • Startu wspomaganego rakietą startową

    • Samoloty wystrzeliwane z wyrzutni





Zobacz też |


















  • sterowanie samolotem za pomocą dżojstika

  • samoloty bojowe: myśliwiec, bombowiec

  • samolot kosmiczny


  • lotnictwo, lotnictwo wojskowe do roku 1914

  • Aeroklub Polski

  • wodnosamolot

  • lista wytwórni lotniczych

  • transport lotniczy

  • katastrofa lotnicza

  • prawo lotnicze

  • lista samolotów i śmigłowców według daty pierwszego lotu




Przypisy |




  1. Telegram from Orville Wright in Kitty Hawk, North Carolina, to His Father Announcing Four Successful Flights, 1903 December 17 - World Digital Library, www.wdl.org [dostęp 2017-11-26]  (ang.).


  2. Encyklopedia pytań i odpowiedzi (Brian Williams)


  3. Po raz pierwszy użyta w jego powieści Samolotem naokoło świata z 1911.


  4. Janusz Kędzierski: Pod niebem własnym i obcym. Wyd. Min. Obrony Narodowej, 1978, s. 99.











Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre