Tu-204
| ||
Tu-204-100E linii Cubana de Aviación | ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | ZSRR/ Rosja | |
Producent | Kazańskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego | |
Konstruktor | Tupolew | |
Typ | samolot komunikacyjny średniego zasięgu | |
Załoga | 3 pilotów | |
Historia | ||
Data oblotu | 2 stycznia 1989 | |
Lata produkcji | od 1995 | |
Egzemplarze | 68 wybudowane, 84 zamówione | |
Liczba wypadków | 2[1][2] | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 2 silniki turbowentylatorowe, Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211 | |
Ciąg | 157 kN każdy | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 41,8 m | |
Długość | 40,2 lub 46,1 m, zależnie od wersji | |
Szerokość kadłuba | 3,8 m | |
Wysokość | 13,88 m | |
Powierzchnia nośna | 184,20 m² | |
Masa | ||
Własna | 59 000 kg | |
Startowa | 103 000 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 900 km/h | |
Prędkość przelotowa | 810 do 850 km/h | |
Pułap | 12 600 m | |
Zasięg | 6 500 km | |
Rozbieg | 2 250 m | |
Dane operacyjne | ||
Liczba miejsc | ||
210 | ||
Użytkownicy | ||
Rosja, Egipt, Chiny, Niemcy, Kuba, Korea Północna |
Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.
Spis treści
1 Tworzenie i projekt
2 Technologia
3 Wersje
4 Użytkownicy
5 Wypadki
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Tworzenie i projekt |
Tu-204 został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie na średniej wielkości samolot, wykorzystywany zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Charakteryzuje się niskimi kosztami obsługi, niskim poziomem hałasu, oraz szerokimi możliwościami modyfikacji. Tupolew Tu-204 może być napędzany za pomocą silników turbowentylatorowych Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211. Jest produkowany w dwóch największych rosyjskich ośrodkach przemysłu lotniczego, w Uljanowsku i w Kazaniu.
Kabina Tu-204 w konfiguracji jednoklasowej mieści do 210 pasażerów, a w konfiguracji dwu lub trzyklasowej 164-193 pasażerów. Fotele w klasie ekonomicznej są ustawione w konfiguracji 3+3, zaś w klasie business, w konfiguracji 2+2. Odległość między rzędami foteli w klasie business wynosi 810 mm. Klasy są rozdzielane za pomocą kurtyn. Wersja towarowa operuje na kilku liniach w Europie oraz w Egipcie
W 1994 Tu-204 wyposażony w silniki PS-90A uzyskał pierwszy certyfikat lotniczy. Wariant Tu-204 120 został wyposażony w silniki Rolls-Royce RB211-535E4 co pozwoliło uzyskać zgodę ICAO na wykorzystanie przez operatorów europejskich. Na bieżąco dąży do otrzymania certyfikatu JAA. Samoloty zostały przystosowane do rosyjskiego standardu AP-25 (zgodnego z FAR-25 i JAR-25)
Technologia |
Tupolew Tu-204 jest przedstawicielem nowej generacji rosyjskich samolotów. Wraz z Iłem-96, Tu-204 posiada wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak:
- Fly-by-wire
- Szklany kokpit, dostępny zarówno w modelach przeznaczonych na rynek rosyjski, jak i europejski,
- Zaawansowana konstrukcja skrzydła, tzw. Winglet,
- Zaawansowana awionika pokładowa,
- Pierwszy rosyjski samolot wykorzystujący silniki zachodniej produkcji (Rolls-Royce RB211-535).
Wersje |
Tu-204/204C
Pierwsza wersja pasażerska która weszła do produkcji seryjnej. Wersja towarowa nosiła oznaczenie „C” (Cargo)
Tu-204-100/200
Jest wczesna wersją Tu-204 napędzaną silnikami Sołowiewa (obecnie Aviadvigatel) PS90, o ciągu 157 kN. Wyposażony w awionikę i podzespoły rosyjskiej produkcji. Wszedł do seryjnej produkcji w styczniu 1995 r. Tu-204-200 jest wersją o wydłużonym zasięgu. Obecnie te wersje są produkowane przez KAPO w Kazaniu i sprzedawane pod oznaczeniem Tu-214
Tu-204-100 posiada maksymalna masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej.
Tu-204-120/220
Napędzana silnikami Rolls-Royce RB211-535 o ciągu 192 kN (43,100 lbf). Wykorzystywana od 1998 r. przez Air Koryo
Tu-204-120 posiada maksymalną masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej, maksymalny zasięg wynosi 4600 km
Tu-204-300
Skrócona wersja, o kadłubie krótszym o 6m od wersji podstawowej. Cechuje się wydłużonym zasięgiem, mniejszym zużyciem paliwa, oraz większą ekonomiką lotu. Produkowany w dwóch wersjach, jednej mieszczącej 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, o zasięgu 9300 km, oraz drugiej mieszczącej także 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, lecz o zasięgu 3500 km.
Tu-204-500
Wersja oparta na Tu-204-300, przeznaczona do użytkowania na krótszych trasach. Wyposażona w mniejsze skrzydła, o mniejszej powierzchni nośnej. Osiąga maksymalna prędkość 0,84 Ma. Zaprojektowany jako odpowiednik Boeing 737
Tu-206 i Tu-216
Wersje przystosowana do napędu alternatywnymi paliwami. Tu-206 napędzany jest skroplonym gazem ziemnym, natomiast Tu-216 napędzany jest wodorem.
Użytkownicy |
Operatorzy cywilni samolotu Tu-204 w dniu 25 marca 2016 roku:
Operator | Ilość | Uwagi |
---|---|---|
Air Koryo | 2 | |
Aviastar-TU | 4 | 3 w wersji transportowej 204-100C |
Cairo Aviation | 3 | 1 w wersji transportowej 204-120C |
Cubana de Aviación | 3 | 1 w wersji transportowej 204-100EC |
Red Wings Airlines | 8 | + 10 zamówionych |
Rossija | 15 | |
Łącznie | 35 |
Wypadki |
29 grudnia 2012 Tu-204 obsługujący rejs nr WZ9268 (Pardubice-Moskwa), wypadł z pasa startowego podczas lądowania na lotnisku Wnukowo w Moskwie. Spośród ośmioosobowej załogi zginęło 5 osób.
Przypisy |
↑ www.flightglobal.com - Aviastar Tu-204 crashes on approach to Moscow. [22 marca 2010].
↑ www.pasazer.com - Samolot Tu-204 rozbił się w Moskwie. [29 grudnia 2012].
Linki zewnętrzne |
- en.rian.ru
- Ilyushin Finance Co.(Tu-204 Family)
- Additional photos
|