Tu-204
  | ||
Tu-204-100E linii Cubana de Aviación  | ||
| Dane podstawowe | ||
| Państwo | ||
| Producent | Kazańskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego  | |
| Konstruktor | Tupolew  | |
| Typ | samolot komunikacyjny średniego zasięgu | |
| Załoga | 3 pilotów | |
| Historia | ||
| Data oblotu | 2 stycznia 1989  | |
| Lata produkcji | od 1995 | |
| Egzemplarze | 68 wybudowane, 84 zamówione | |
| Liczba wypadków | 2[1][2] | |
| Dane techniczne | ||
| Napęd | 2 silniki turbowentylatorowe, Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211 | |
Ciąg  | 157 kN każdy | |
| Wymiary | ||
| Rozpiętość | 41,8 m | |
| Długość | 40,2 lub 46,1 m, zależnie od wersji | |
| Szerokość kadłuba | 3,8 m | |
| Wysokość | 13,88 m | |
| Powierzchnia nośna | 184,20 m² | |
| Masa | ||
Własna  | 59 000 kg | |
Startowa  | 103 000 kg | |
| Osiągi | ||
Prędkość maks.  | 900 km/h | |
Prędkość przelotowa  | 810 do 850 km/h | |
Pułap  | 12 600 m | |
| Zasięg | 6 500 km | |
Rozbieg  | 2 250 m | |
| Dane operacyjne | ||
| Liczba miejsc | ||
| 210 | ||
| Użytkownicy | ||
Tu-204SM w malowaniu producenta
Tu-204-300 linii Air Koryo
Tu-214 linii Rossija
Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.
Spis treści
1 Tworzenie i projekt
2 Technologia
3 Wersje
4 Użytkownicy
5 Wypadki
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Tworzenie i projekt | 
Tu-204 został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie na średniej wielkości samolot, wykorzystywany zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Charakteryzuje się niskimi kosztami obsługi, niskim poziomem hałasu, oraz szerokimi możliwościami modyfikacji. Tupolew Tu-204 może być napędzany za pomocą silników turbowentylatorowych Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211. Jest produkowany w dwóch największych rosyjskich ośrodkach przemysłu lotniczego, w Uljanowsku i w Kazaniu.
Kabina Tu-204 w konfiguracji jednoklasowej mieści do 210 pasażerów, a w konfiguracji dwu lub trzyklasowej 164-193 pasażerów. Fotele w klasie ekonomicznej są ustawione w konfiguracji 3+3, zaś w klasie business, w konfiguracji 2+2. Odległość między rzędami foteli w klasie business wynosi 810 mm. Klasy są rozdzielane za pomocą kurtyn. Wersja towarowa operuje na kilku liniach w Europie oraz w Egipcie
W 1994 Tu-204 wyposażony w silniki PS-90A uzyskał pierwszy certyfikat lotniczy. Wariant Tu-204 120 został wyposażony w silniki Rolls-Royce RB211-535E4 co pozwoliło uzyskać zgodę ICAO na wykorzystanie przez operatorów europejskich. Na bieżąco dąży do otrzymania certyfikatu JAA. Samoloty zostały przystosowane do rosyjskiego standardu AP-25 (zgodnego z FAR-25 i JAR-25)
Technologia | 
Tupolew Tu-204 jest przedstawicielem nowej generacji rosyjskich samolotów. Wraz z Iłem-96, Tu-204 posiada wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak:
- Fly-by-wire
 - Szklany kokpit, dostępny zarówno w modelach przeznaczonych na rynek rosyjski, jak i europejski,
 - Zaawansowana konstrukcja skrzydła, tzw. Winglet,
 - Zaawansowana awionika pokładowa,
 - Pierwszy rosyjski samolot wykorzystujący silniki zachodniej produkcji (Rolls-Royce RB211-535).
 
Wersje | 
Tu-204/204C
Pierwsza wersja pasażerska która weszła do produkcji seryjnej. Wersja towarowa nosiła oznaczenie „C” (Cargo)
Tu-204-100/200
Jest wczesna wersją Tu-204 napędzaną silnikami Sołowiewa (obecnie Aviadvigatel) PS90, o ciągu 157 kN. Wyposażony w awionikę i podzespoły rosyjskiej produkcji. Wszedł do seryjnej produkcji w styczniu 1995 r. Tu-204-200 jest wersją o wydłużonym zasięgu. Obecnie te wersje są produkowane przez KAPO w Kazaniu i sprzedawane pod oznaczeniem Tu-214
Tu-204-100 posiada maksymalna masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej.
Tu-204-120/220
Napędzana silnikami Rolls-Royce RB211-535 o ciągu 192 kN (43,100 lbf). Wykorzystywana od 1998 r. przez Air Koryo
Tu-204-120 posiada maksymalną masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej, maksymalny zasięg wynosi 4600 km
Tu-204-300
Skrócona wersja, o kadłubie krótszym o 6m od wersji podstawowej. Cechuje się wydłużonym zasięgiem, mniejszym zużyciem paliwa, oraz większą ekonomiką lotu. Produkowany w dwóch wersjach, jednej mieszczącej 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, o zasięgu 9300 km, oraz drugiej mieszczącej także 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, lecz o zasięgu 3500 km.
Tu-204-500
Wersja oparta na Tu-204-300, przeznaczona do użytkowania na krótszych trasach. Wyposażona w mniejsze skrzydła, o mniejszej powierzchni nośnej. Osiąga maksymalna prędkość 0,84 Ma. Zaprojektowany jako odpowiednik Boeing 737
Tu-206 i Tu-216
Wersje przystosowana do napędu alternatywnymi paliwami. Tu-206 napędzany jest skroplonym gazem ziemnym, natomiast Tu-216 napędzany jest wodorem.
Użytkownicy | 
Operatorzy cywilni samolotu Tu-204 w dniu 25 marca 2016 roku:
| Operator | Ilość | Uwagi | 
|---|---|---|
| 2 | ||
| 4 | 3 w wersji transportowej 204-100C  | |
| 3 | 1 w wersji transportowej 204-120C  | |
| 3 | 1 w wersji transportowej 204-100EC  | |
| 8 | + 10 zamówionych  | |
| 15 | ||
| Łącznie | 35  | 
Wypadki | 
29 grudnia 2012 Tu-204 obsługujący rejs nr WZ9268 (Pardubice-Moskwa), wypadł z pasa startowego podczas lądowania na lotnisku Wnukowo w Moskwie. Spośród ośmioosobowej załogi zginęło 5 osób.
Przypisy | 
↑ www.flightglobal.com - Aviastar Tu-204 crashes on approach to Moscow. [22 marca 2010].
↑ www.pasazer.com - Samolot Tu-204 rozbił się w Moskwie. [29 grudnia 2012].
Linki zewnętrzne | 
- en.rian.ru
 - Ilyushin Finance Co.(Tu-204 Family)
 - Additional photos
 
  | ||||||||||||||