Tu-204

















































































































Tu-204


Tu-204-100E linii Cubana de Aviación
Tu-204-100E linii Cubana de Aviación
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR/  Rosja
Producent

Kazańskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego
Konstruktor

Tupolew
Typ
samolot komunikacyjny średniego zasięgu
Załoga
3 pilotów
Historia
Data oblotu

2 stycznia 1989
Lata produkcji
od 1995
Egzemplarze
68 wybudowane, 84 zamówione
Liczba wypadków
2[1][2]
Dane techniczne
Napęd
2 silniki turbowentylatorowe, Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211

Ciąg
157 kN każdy
Wymiary
Rozpiętość
41,8 m
Długość
40,2 lub 46,1 m, zależnie od wersji
Szerokość kadłuba
3,8 m
Wysokość
13,88 m
Powierzchnia nośna
184,20 m²
Masa

Własna
59 000 kg

Startowa
103 000 kg
Osiągi

Prędkość maks.
900 km/h

Prędkość przelotowa
810 do 850 km/h

Pułap
12 600 m
Zasięg
6 500 km

Rozbieg
2 250 m
Dane operacyjne
Liczba miejsc
210
Użytkownicy

 Rosja,  Egipt,  Chiny,  Niemcy,  Kuba,  Korea Północna



Tu-204SM w malowaniu producenta




Tu-204-300 linii Air Koryo




Tu-214 linii Rossija


Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.




Spis treści






  • 1 Tworzenie i projekt


  • 2 Technologia


  • 3 Wersje


  • 4 Użytkownicy


  • 5 Wypadki


  • 6 Przypisy


  • 7 Linki zewnętrzne





Tworzenie i projekt |


Tu-204 został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie na średniej wielkości samolot, wykorzystywany zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Charakteryzuje się niskimi kosztami obsługi, niskim poziomem hałasu, oraz szerokimi możliwościami modyfikacji. Tupolew Tu-204 może być napędzany za pomocą silników turbowentylatorowych Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211. Jest produkowany w dwóch największych rosyjskich ośrodkach przemysłu lotniczego, w Uljanowsku i w Kazaniu.


Kabina Tu-204 w konfiguracji jednoklasowej mieści do 210 pasażerów, a w konfiguracji dwu lub trzyklasowej 164-193 pasażerów. Fotele w klasie ekonomicznej są ustawione w konfiguracji 3+3, zaś w klasie business, w konfiguracji 2+2. Odległość między rzędami foteli w klasie business wynosi 810 mm. Klasy są rozdzielane za pomocą kurtyn. Wersja towarowa operuje na kilku liniach w Europie oraz w Egipcie


W 1994 Tu-204 wyposażony w silniki PS-90A uzyskał pierwszy certyfikat lotniczy. Wariant Tu-204 120 został wyposażony w silniki Rolls-Royce RB211-535E4 co pozwoliło uzyskać zgodę ICAO na wykorzystanie przez operatorów europejskich. Na bieżąco dąży do otrzymania certyfikatu JAA. Samoloty zostały przystosowane do rosyjskiego standardu AP-25 (zgodnego z FAR-25 i JAR-25)



Technologia |


Tupolew Tu-204 jest przedstawicielem nowej generacji rosyjskich samolotów. Wraz z Iłem-96, Tu-204 posiada wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak:



  • Fly-by-wire

  • Szklany kokpit, dostępny zarówno w modelach przeznaczonych na rynek rosyjski, jak i europejski,

  • Zaawansowana konstrukcja skrzydła, tzw. Winglet,

  • Zaawansowana awionika pokładowa,

  • Pierwszy rosyjski samolot wykorzystujący silniki zachodniej produkcji (Rolls-Royce RB211-535).



Wersje |


Tu-204/204C


Pierwsza wersja pasażerska która weszła do produkcji seryjnej. Wersja towarowa nosiła oznaczenie „C” (Cargo)


Tu-204-100/200


Jest wczesna wersją Tu-204 napędzaną silnikami Sołowiewa (obecnie Aviadvigatel) PS90, o ciągu 157 kN. Wyposażony w awionikę i podzespoły rosyjskiej produkcji. Wszedł do seryjnej produkcji w styczniu 1995 r. Tu-204-200 jest wersją o wydłużonym zasięgu. Obecnie te wersje są produkowane przez KAPO w Kazaniu i sprzedawane pod oznaczeniem Tu-214
Tu-204-100 posiada maksymalna masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej.


Tu-204-120/220


Napędzana silnikami Rolls-Royce RB211-535 o ciągu 192 kN (43,100 lbf). Wykorzystywana od 1998 r. przez Air Koryo


Tu-204-120 posiada maksymalną masę startową na poziomie 103 ton, z 196 pasażerami w konfiguracji dwuklasowej, maksymalny zasięg wynosi 4600 km


Tu-204-300


Skrócona wersja, o kadłubie krótszym o 6m od wersji podstawowej. Cechuje się wydłużonym zasięgiem, mniejszym zużyciem paliwa, oraz większą ekonomiką lotu. Produkowany w dwóch wersjach, jednej mieszczącej 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, o zasięgu 9300 km, oraz drugiej mieszczącej także 166 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, lecz o zasięgu 3500 km.


Tu-204-500


Wersja oparta na Tu-204-300, przeznaczona do użytkowania na krótszych trasach. Wyposażona w mniejsze skrzydła, o mniejszej powierzchni nośnej. Osiąga maksymalna prędkość 0,84 Ma. Zaprojektowany jako odpowiednik Boeing 737


Tu-206 i Tu-216


Wersje przystosowana do napędu alternatywnymi paliwami. Tu-206 napędzany jest skroplonym gazem ziemnym, natomiast Tu-216 napędzany jest wodorem.



Użytkownicy |


Operatorzy cywilni samolotu Tu-204 w dniu 25 marca 2016 roku:










































Operator Ilość Uwagi

Korea PółnocnaAir Koryo
2

RosjaAviastar-TU
4
3 w wersji transportowej 204-100C

EgiptCairo Aviation
3
1 w wersji transportowej 204-120C

KubaCubana de Aviación
3
1 w wersji transportowej 204-100EC

RosjaRed Wings Airlines
8
+ 10 zamówionych

RosjaRossija
15
Łącznie
35


Wypadki |



  • 29 grudnia 2012 Tu-204 obsługujący rejs nr WZ9268 (Pardubice-Moskwa), wypadł z pasa startowego podczas lądowania na lotnisku Wnukowo w Moskwie. Spośród ośmioosobowej załogi zginęło 5 osób.


Przypisy |




  1. www.flightglobal.com - Aviastar Tu-204 crashes on approach to Moscow. [22 marca 2010].


  2. www.pasazer.com - Samolot Tu-204 rozbił się w Moskwie. [29 grudnia 2012].



Linki zewnętrzne |



  • en.rian.ru

  • Ilyushin Finance Co.(Tu-204 Family)

  • Additional photos





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre