MFV Aleksy Gdy-119
| ||
Następne nazwy |
| |
Bandera | PRL | |
Call sign | SPDR | |
Port macierzysty | Gdynia | |
Armator |
| |
Nadzorujące towarzystwo klasyf. | Polski Rejestr Statków | |
Dane podstawowe | ||
Typ |
| |
Historia | ||
Stocznia | James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen | |
Data oddania do eksploatacji | 4 października 1947 | |
Data zatonięcia | 22 lipca 1961 | |
Dane techniczne | ||
Nośność (DWT) | 40 ton | |
Liczba członków załogi | 6-8 osób | |
Długość całkowita (L) | 25,0 m | |
Szerokość (B) | 5,8 m | |
Zanurzenie (D) | około 2,5 m | |
Pojemność brutto | 85 RT GT | |
Pojemność netto | 30 RT NT | |
Napęd mechaniczny | ||
Silnik | 1 silnik Petters, 4-cylindrowy, o mocy 200 KM; | |
Liczba śrub napędowych | 1 | |
Prędkość maks. | około 8 węzłów w. |
MFV Aleksy Gdy-119 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV Walery Gdy-116, MFV January Gdy-117, MFV Ksawery Gdy-118, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 4 października 1947 roku, zatonął 22 lipca 1961 roku.
Spis treści
1 Historia
1.1 Budowa
1.2 Służba
1.3 Losy końcowe
2 Pełna charakterystyka
3 Przypisy
4 Bibliografia
Historia |
Budowa |
Mały trawler motorowy typu "y", zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen.
Polską banderę podniósł 4 października 1947 roku[1].
Służba |
Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W czerwcu 1948 roku, przekazano go Morskiemu Laboratorium Rybackiemu w Gdyni, po czym został skierowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni, w celu przebudowy na statek badawczy. 6 listopada 1948 roku odbyło się uroczyste przekazanie statku do eksploatacji, który przy tej okazji otrzymał nazwę r/v Michał Siedlecki i nadal używał dotychczasowy znak rybacki (Gdy-119)[3], szyprem został znany rybak Józef Lipski. 8 grudnia kuter wyszedł w swój pierwszy rejs badawczy, w czasie którego badano południowe krańce Głębi Gotlandzkiej, a potem południowe krańce Rynny Słupskiej. 1 stycznia 1949 roku Morski Instytut Rybacki „wchłonął” Morskie Laboratorium Rybackie, tym samym stając się właścicielem statku. W kolejnym rejsie, który trwał od 7 do 11 lutego, r/v Michał Siedlecki kontynuował badania Rynny Słupskiej. Powrócił tam, wraz z dwoma kutrami gdyńskiej „Arki”, 10 marca prowadząc połowy dorsza, w których uzyskano bardzo dobre wyniki, pomimo złych warunków pogodowych, które zmusiły kutry do powrotu po dwóch dniach połowów. 20 marca statek rozpoczął rozpoznanie wschodniej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Bałtijska. 21 kwietnia r/v Michał Siedlecki wyszedł na rozpoznanie zachodniego Bałtyku, przy czym najlepsze wyniki uzyskano na Głębi Bornholmskiej. W połowie maja statek pobierał próbki planktonowe i hydrologiczne na Głębi Gotlandzkiej. W sierpniu 1949 roku dokonywał próbnych połowów na zachodnim Bałtyku. Ostatnim rejsem w tym roku był kurs do Skagen, w celu zakupienia tuki pelagicznej Larsena, nie jako przy okazji przetestowano nową sieć na wodach duńskich i 23 grudnia kuter zacumował w Gdyni. 29 marca 1950 roku r/v Michał Siedlecki wyruszył dwutygodniowe na rozpoznanie łowisk w Kattegacie i Skagerraku. Pod koniec II dekady listopada 1951 roku statek miał dokonać rozpoznawczych połowów śledzia w Skagerraku, lecz pogoda pokrzyżowała te plany i w połowie grudnia zawinął do Gdyni. W lipcu 1952 roku r/v Michał Siedlecki zlokalizował wydajne łowisko w rejonie Kłajpedy. 12 sierpnia kuter wyszedł w rejs na Morze Północne, aby przetestować połowy tuńczyków na haki, próby zakończyły się fiaskiem. W drodze powrotnej do Gdyni, gdzie zjawił się 17 października r/v Michal Siedlecki zawinął do Sassnitz i Rostocku. 4 listopada 1953 roku statek wyszedł w rejs do Rygi z delegacją MIR-u na pokładzie, skąd powrócił 21 tego miesiąca. W roku tym zmienił się szyper Michała Siedleckiego, dowodzącego dotychczas Józefa Lipskiego zastąpił Władysław Kilanowski, później funkcję "pierwszego po Bogu" pełnili Stefan Musielak oraz Hubert Konkol[4]. W połowie 1956 roku statek został sprzedany J. Niegrzybowskiemu, rybakowi z Gdyni, zmienił nazwę na Gdy-119. Poławiał na Bałtyku i Morzu Północnym[1].
Losy końcowe |
22. lipca 1961 roku zatonął na Morzu Północnym, po kolizji z wschodnioniemieckim kutrem rybackim „Sas-291”[1].
Pełna charakterystyka |
Radiowy sygnał wywoławczy SPDR
Nazwy i oznaki rybackie
do 6 listopada 1948: Aleksy Gdy-119
od 6 listopada 1948: Michał Siedlecki Gdy-119
od 1956: Gdy-119
Klasyfikacja (rodzaj) statku
do 6 listopada 1948: trawler motorowy
od 6 listopada 1948: statek badawczy
od 1956: superkuter rybacki
Podniesienie bandery 4 października 1947
Stocznia James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)
Pojemność brutto 85 RT
Pojemność netto 30 RT
Nośność 40 ton
Długość całkowita 25,0 m
Długość między pionami 22,9 m
Szerokość 5,8 m
Zanurzenie około 2,5 m
Napęd 1 silnik Petters, 4-cylindrowy
Moc napędu 200 KM
Liczba śrub 1
Prędkość eksploatacyjna około 8 węzłów
Liczba pokładów 1
Liczba członków załogi 6-8 osób
Armator
do czerwca 1948: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia
od czerwca 1948: Morskie Laboratorium Rybackie, Gdynia
od 1 stycznia 1949: Morski Instytut Rybacki, Gdynia
od 1956: J. Niegrzybowski, Gdynia
Port macierzysty Gdynia
Bandera polska
Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków
Zatonął 22 lipca 1961
Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv Walery Gdy-116, mfv January Gdy-117, mfv Ksawery Gdy-118, mfv Damazy Gdy-120
Przypisy |
↑ abc Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.
↑ Andrzej Ropelewski: Półwiecze "Dalmoru" na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.
↑ Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Gdynia: Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.
↑ Andrzej Ropelewski: Morski Instytut Rybacki. Ludzie i wydarzenia 1921-2001. Gdynia: Morski Instytut Rybacki, 2001. ISBN 83-908885-5-6.
Bibliografia |
Andrzej Ropelewski: Półwiecze "Dalmoru" na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.
Andrzej Ropelewski: Morski Instytut Rybacki. Ludzie i wydarzenia 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2001. ISBN 83-908885-5-6.Nieznane pola: 1.
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.
Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.
Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "DALMOR" w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.
Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1963.Nieznane pola: 1.