MFV Aleksy Gdy-119





























































































MFV Aleksy Gdy-119

Następne nazwy




  • Michał Siedlecki Gdy-119 (od 6 listopada 1948),


  • Gdy-119 (od 1956),



Bandera

 PRL

Call sign
SPDR
Port macierzysty
Gdynia

Armator



  • do czerwca 1948: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich "Dalmor", spółka z o.o., Gdynia;


  • od czerwca 1948: Morskie laboratorium Rybackie, Gdynia;


  • od 1 stycznia 1949: Morski Instytut Rybacki, Gdynia;


  • od 1956: J. Niegrzybowski, Gdynia


Nadzorujące towarzystwo klasyf.

Polski Rejestr Statków
Dane podstawowe
Typ



  • trawler motorowy (do listopada 1948),


  • statek badawczy (od listopada 1948),


  • superkuter rybacki (od 1956).


Historia
Stocznia
James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen
Data oddania do eksploatacji
4 października 1947
Data zatonięcia
22 lipca 1961
Dane techniczne

Nośność (DWT)
40 ton
Liczba członków załogi
6-8 osób
Długość całkowita (L)
25,0 m
Szerokość (B)
5,8 m

Zanurzenie (D)
około 2,5 m

Pojemność brutto
85 RT GT
Pojemność netto
30 RT NT
Napęd mechaniczny
Silnik
1 silnik Petters, 4-cylindrowy, o mocy 200 KM;
Liczba śrub napędowych
1
Prędkość maks.
około 8 węzłów w.

MFV Aleksy Gdy-119 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV Walery Gdy-116, MFV January Gdy-117, MFV Ksawery Gdy-118, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 4 października 1947 roku, zatonął 22 lipca 1961 roku.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Budowa


    • 1.2 Służba


    • 1.3 Losy końcowe




  • 2 Pełna charakterystyka


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |



Budowa |


Mały trawler motorowy typu "y", zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen.
Polską banderę podniósł 4 października 1947 roku[1].



Służba |


Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W czerwcu 1948 roku, przekazano go Morskiemu Laboratorium Rybackiemu w Gdyni, po czym został skierowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni, w celu przebudowy na statek badawczy. 6 listopada 1948 roku odbyło się uroczyste przekazanie statku do eksploatacji, który przy tej okazji otrzymał nazwę r/v Michał Siedlecki i nadal używał dotychczasowy znak rybacki (Gdy-119)[3], szyprem został znany rybak Józef Lipski. 8 grudnia kuter wyszedł w swój pierwszy rejs badawczy, w czasie którego badano południowe krańce Głębi Gotlandzkiej, a potem południowe krańce Rynny Słupskiej. 1 stycznia 1949 roku Morski Instytut Rybacki „wchłonął” Morskie Laboratorium Rybackie, tym samym stając się właścicielem statku. W kolejnym rejsie, który trwał od 7 do 11 lutego, r/v Michał Siedlecki kontynuował badania Rynny Słupskiej. Powrócił tam, wraz z dwoma kutrami gdyńskiej „Arki”, 10 marca prowadząc połowy dorsza, w których uzyskano bardzo dobre wyniki, pomimo złych warunków pogodowych, które zmusiły kutry do powrotu po dwóch dniach połowów. 20 marca statek rozpoczął rozpoznanie wschodniej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Bałtijska. 21 kwietnia r/v Michał Siedlecki wyszedł na rozpoznanie zachodniego Bałtyku, przy czym najlepsze wyniki uzyskano na Głębi Bornholmskiej. W połowie maja statek pobierał próbki planktonowe i hydrologiczne na Głębi Gotlandzkiej. W sierpniu 1949 roku dokonywał próbnych połowów na zachodnim Bałtyku. Ostatnim rejsem w tym roku był kurs do Skagen, w celu zakupienia tuki pelagicznej Larsena, nie jako przy okazji przetestowano nową sieć na wodach duńskich i 23 grudnia kuter zacumował w Gdyni. 29 marca 1950 roku r/v Michał Siedlecki wyruszył dwutygodniowe na rozpoznanie łowisk w Kattegacie i Skagerraku. Pod koniec II dekady listopada 1951 roku statek miał dokonać rozpoznawczych połowów śledzia w Skagerraku, lecz pogoda pokrzyżowała te plany i w połowie grudnia zawinął do Gdyni. W lipcu 1952 roku r/v Michał Siedlecki zlokalizował wydajne łowisko w rejonie Kłajpedy. 12 sierpnia kuter wyszedł w rejs na Morze Północne, aby przetestować połowy tuńczyków na haki, próby zakończyły się fiaskiem. W drodze powrotnej do Gdyni, gdzie zjawił się 17 października r/v Michal Siedlecki zawinął do Sassnitz i Rostocku. 4 listopada 1953 roku statek wyszedł w rejs do Rygi z delegacją MIR-u na pokładzie, skąd powrócił 21 tego miesiąca. W roku tym zmienił się szyper Michała Siedleckiego, dowodzącego dotychczas Józefa Lipskiego zastąpił Władysław Kilanowski, później funkcję "pierwszego po Bogu" pełnili Stefan Musielak oraz Hubert Konkol[4]. W połowie 1956 roku statek został sprzedany J. Niegrzybowskiemu, rybakowi z Gdyni, zmienił nazwę na Gdy-119. Poławiał na Bałtyku i Morzu Północnym[1].



Losy końcowe |


22. lipca 1961 roku zatonął na Morzu Północnym, po kolizji z wschodnioniemieckim kutrem rybackim „Sas-291”[1].



Pełna charakterystyka |




  • Radiowy sygnał wywoławczy SPDR


  • Nazwy i oznaki rybackie


    • do 6 listopada 1948: Aleksy Gdy-119


    • od 6 listopada 1948: Michał Siedlecki Gdy-119


    • od 1956: Gdy-119




  • Klasyfikacja (rodzaj) statku


    • do 6 listopada 1948: trawler motorowy


    • od 6 listopada 1948: statek badawczy


    • od 1956: superkuter rybacki




  • Podniesienie bandery 4 października 1947


  • Stocznia James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)


  • Pojemność brutto 85 RT


  • Pojemność netto 30 RT


  • Nośność 40 ton


  • Długość całkowita 25,0 m


  • Długość między pionami 22,9 m


  • Szerokość 5,8 m


  • Zanurzenie około 2,5 m


  • Napęd 1 silnik Petters, 4-cylindrowy


  • Moc napędu 200 KM


  • Liczba śrub 1


  • Prędkość eksploatacyjna około 8 węzłów


  • Liczba pokładów 1


  • Liczba członków załogi 6-8 osób


  • Armator


    • do czerwca 1948: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia


    • od czerwca 1948: Morskie Laboratorium Rybackie, Gdynia


    • od 1 stycznia 1949: Morski Instytut Rybacki, Gdynia


    • od 1956: J. Niegrzybowski, Gdynia




  • Port macierzysty Gdynia


  • Bandera polska


  • Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków


  • Zatonął 22 lipca 1961


  • Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv Walery Gdy-116, mfv January Gdy-117, mfv Ksawery Gdy-118, mfv Damazy Gdy-120



Przypisy |




  1. abc Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.


  2. Andrzej Ropelewski: Półwiecze "Dalmoru" na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.


  3. Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Gdynia: Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.


  4. Andrzej Ropelewski: Morski Instytut Rybacki. Ludzie i wydarzenia 1921-2001. Gdynia: Morski Instytut Rybacki, 2001. ISBN 83-908885-5-6.



Bibliografia |




  • Andrzej Ropelewski: Półwiecze "Dalmoru" na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.


  • Andrzej Ropelewski: Morski Instytut Rybacki. Ludzie i wydarzenia 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2001. ISBN 83-908885-5-6.Nieznane pola: 1.


  • Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.


  • Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "DALMOR" w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.


  • Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1963.Nieznane pola: 1.




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre