MFV January Gdy-117





























































































MFV January Gdy-117

Następne nazwy


  • Świ-61 (od marca 1949),

  • Arka 97 Wła-68 (od 1 stycznia 1951),

  • Wła-68 (od 1 stycznia 1955),

  • Świ-31 (od 1960),

  • Dar-23 (od 1961),

  • Świ-31 (od 1962).



Bandera

 PRL

Call sign
SPDP
Port macierzysty
* do marca 1949: Gdynia;

  • od marca 1949: Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Władysławowo;

  • od 1960: Świnoujście;

  • od 1961: Darłowo;

  • od 1962: Świnoujście.



Armator
* do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia;

  • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia;

  • od 1 stycznia 1955: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo;

  • od 1960: Z. Bartoszewicz, Świnoujście;

  • od 1961: Z. Bartoszewicz, Darłowo;

  • od 1967: Leszek Ciborowski, Świnoujście.


Nadzorujące towarzystwo klasyf.

Polski Rejestr Statków
Dane podstawowe
Typ
* trawler motorowy (do marca 1949),
  • superkuter rybacki (od marca 1949).

Historia
Stocznia
James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen
Data oddania do eksploatacji
21 sierpnia 1947
Data wycofania ze służby
1970-1973
Dane techniczne

Nośność (DWT)
40 ton
Liczba członków załogi
6-8 osób
Długość całkowita (L)
24,0 m
Szerokość (B)
6,0 m

Zanurzenie (D)
około 2,5 m

Pojemność brutto
72 RT GT
Pojemność netto
28 RT NT
Napęd mechaniczny
Silnik
* początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy, o mocy 240 KM;
  • później (wymiana silnika w latach 50.): 1 silnik MWM, 6-cylindrowy, o mocy 250 KM.

Liczba śrub napędowych
1
Prędkość maks.
* początkowo: 9 węzłów,
  • później: 10 węzłów w.


MFV January Gdy-117 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV Walery Gdy-116, MFV Ksawery Gdy-118, MFV Aleksy Gdy-119, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 21 sierpnia 1947 roku, wycofany z eksploatacji w latach 1970-1973.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Budowa


    • 1.2 Służba


    • 1.3 Losy końcowe




  • 2 Pełna charakterystyka


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |



Budowa |


Mały trawler motorowy typu „y” (w końcu lat 40. przeklasyfikowany na superkuter rybacki typu MFV-75), zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen.
Polską banderę podniósł 21 sierpnia 1947 roku[1].



Służba |


Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W początku marca 1949 roku, przekazany nowo powstałemu Państwowemu Przedsiębiorstwu Połowów Morskich „Barka” ze Świnoujścia, zmienił wtedy nazwę na Świ-61[3]. W wyniku reorganizacji „Barki” w dniu 1 stycznia 1951 roku został przekazany do władysławowskiego oddziału Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” w Gdyni, co spowodowało zmianę nazwy na Arka 97 Wła-68. W latach 50. dokonano wymiany oryginalnego silnika na 6-cylindrowy marki MWM[1]. 1 stycznia 1955 roku przekazany został do nowo utworzonego Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Szkuner” we Władysławowie, zmienił nazwę na Wła-68[4]. W 1960 roku został sprzedany Z. Bartoszewiczowi ze Świnoujścia, przemianowano go wówczas na Świ-31. W 1961 roku nadal eksploatował go Z. Bartoszewicz, lecz przeniósł on się do Darłowa, w związku z czym kuter przemianowano na Dar-23[1]. W 1962 roku został przerejestrowany do portu w Świnoujściu, w związku z czym powrócił do swojej poprzedniej nazwy Świ-31, lecz właściciel nadal mieszkał w Darłowie. W 1967 roku statek został nabyty przez Leszka Ciborowskiego ze Świnoujścia, ale zachował dotychczasową nazwę.



Losy końcowe |


Wycofany z eksploatacji w latach 1970-1973.



Pełna charakterystyka |




  • Radiowy sygnał wywoławczy SPDP


  • Nazwy i oznaki rybackie


    • do marca 1949: January Gdy-117


    • od marca 1949: Świ-61


    • od 1 stycznia 1951: Arka 97 Wła-68


    • od 1 stycznia 1955: Wła-68


    • od 1960: Świ-31


    • od 1961: Dar-23


    • od 1962: Świ-31




  • Klasyfikacja (rodzaj) statku


    • do marca 1949: trawler motorowy


    • od marca 1949: superkuter rybacki




  • Podniesienie bandery 21 sierpnia 1947


  • Stocznia James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)


  • Pojemność brutto 72 RT


  • Pojemność netto 28 RT


  • Nośność 40 ton


  • Długość całkowita 24,0 m


  • Długość między pionami 21,9 m


  • Szerokość 6,0 m


  • Zanurzenie około 2,5 m


  • Napęd


    • początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy


    • później (wymiana w latach 50.): 1 silnik MWM, 6-cylindrowy




  • Moc napędu


    • początkowo: 240 KM


    • później: 250 KM




  • Liczba śrub 1


  • Prędkość eksploatacyjna


    • początkowo: 9 węzłów


    • później: 10 węzłów




  • Liczba pokładów 1


  • Liczba członków załogi 6-8 osób


  • Armator


    • do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia


    • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia


    • od 1 stycznia 1955: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo


    • od 1960: Z. Bartoszewicz, Świnoujście


    • od 1961: Z. Bartoszewicz, Darłowo


    • od 1967: Leszek Ciborowski, Świnoujście




  • Port macierzysty


    • do marca 1949: Gdynia


    • od marca 1949: Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Władysławowo


    • od 1960: Świnoujście


    • od 1961: Darłowo


    • od 1962: Świnoujście




  • Bandera polska


  • Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków


  • Numer PRS 41021


  • wycofany z eksploatacji 1970-1973


  • Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv Walery Gdy-116, mfv Ksawery Gdy-118, mfv Aleksy Gdy-119, mfv Damazy Gdy-120



Przypisy |




  1. abc Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.


  2. Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.


  3. Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. 253. 


  4. Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.



Bibliografia |




  • Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.


  • Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.


  • Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „DALMOR” w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.Nieznane pola: 1.


  • Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. nr 253. 


  • Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1970.Nieznane pola: 1.




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre