MFV January Gdy-117
| ||
Następne nazwy |
| |
Bandera | PRL | |
Call sign | SPDP | |
Port macierzysty | * do marca 1949: Gdynia;
| |
Armator | * do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia;
| |
Nadzorujące towarzystwo klasyf. | Polski Rejestr Statków | |
Dane podstawowe | ||
Typ | * trawler motorowy (do marca 1949),
| |
Historia | ||
Stocznia | James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen | |
Data oddania do eksploatacji | 21 sierpnia 1947 | |
Data wycofania ze służby | 1970-1973 | |
Dane techniczne | ||
Nośność (DWT) | 40 ton | |
Liczba członków załogi | 6-8 osób | |
Długość całkowita (L) | 24,0 m | |
Szerokość (B) | 6,0 m | |
Zanurzenie (D) | około 2,5 m | |
Pojemność brutto | 72 RT GT | |
Pojemność netto | 28 RT NT | |
Napęd mechaniczny | ||
Silnik | * początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy, o mocy 240 KM;
| |
Liczba śrub napędowych | 1 | |
Prędkość maks. | * początkowo: 9 węzłów,
|
MFV January Gdy-117 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV Walery Gdy-116, MFV Ksawery Gdy-118, MFV Aleksy Gdy-119, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 21 sierpnia 1947 roku, wycofany z eksploatacji w latach 1970-1973.
Spis treści
1 Historia
1.1 Budowa
1.2 Służba
1.3 Losy końcowe
2 Pełna charakterystyka
3 Przypisy
4 Bibliografia
Historia |
Budowa |
Mały trawler motorowy typu „y” (w końcu lat 40. przeklasyfikowany na superkuter rybacki typu MFV-75), zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen.
Polską banderę podniósł 21 sierpnia 1947 roku[1].
Służba |
Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W początku marca 1949 roku, przekazany nowo powstałemu Państwowemu Przedsiębiorstwu Połowów Morskich „Barka” ze Świnoujścia, zmienił wtedy nazwę na Świ-61[3]. W wyniku reorganizacji „Barki” w dniu 1 stycznia 1951 roku został przekazany do władysławowskiego oddziału Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” w Gdyni, co spowodowało zmianę nazwy na Arka 97 Wła-68. W latach 50. dokonano wymiany oryginalnego silnika na 6-cylindrowy marki MWM[1]. 1 stycznia 1955 roku przekazany został do nowo utworzonego Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Szkuner” we Władysławowie, zmienił nazwę na Wła-68[4]. W 1960 roku został sprzedany Z. Bartoszewiczowi ze Świnoujścia, przemianowano go wówczas na Świ-31. W 1961 roku nadal eksploatował go Z. Bartoszewicz, lecz przeniósł on się do Darłowa, w związku z czym kuter przemianowano na Dar-23[1]. W 1962 roku został przerejestrowany do portu w Świnoujściu, w związku z czym powrócił do swojej poprzedniej nazwy Świ-31, lecz właściciel nadal mieszkał w Darłowie. W 1967 roku statek został nabyty przez Leszka Ciborowskiego ze Świnoujścia, ale zachował dotychczasową nazwę.
Losy końcowe |
Wycofany z eksploatacji w latach 1970-1973.
Pełna charakterystyka |
Radiowy sygnał wywoławczy SPDP
Nazwy i oznaki rybackie
do marca 1949: January Gdy-117
od marca 1949: Świ-61
od 1 stycznia 1951: Arka 97 Wła-68
od 1 stycznia 1955: Wła-68
od 1960: Świ-31
od 1961: Dar-23
od 1962: Świ-31
Klasyfikacja (rodzaj) statku
do marca 1949: trawler motorowy
od marca 1949: superkuter rybacki
Podniesienie bandery 21 sierpnia 1947
Stocznia James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)
Pojemność brutto 72 RT
Pojemność netto 28 RT
Nośność 40 ton
Długość całkowita 24,0 m
Długość między pionami 21,9 m
Szerokość 6,0 m
Zanurzenie około 2,5 m
Napęd
początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy
później (wymiana w latach 50.): 1 silnik MWM, 6-cylindrowy
Moc napędu
początkowo: 240 KM
później: 250 KM
Liczba śrub 1
Prędkość eksploatacyjna
początkowo: 9 węzłów
później: 10 węzłów
Liczba pokładów 1
Liczba członków załogi 6-8 osób
Armator
do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia
od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście
od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia
od 1 stycznia 1955: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo
od 1960: Z. Bartoszewicz, Świnoujście
od 1961: Z. Bartoszewicz, Darłowo
od 1967: Leszek Ciborowski, Świnoujście
Port macierzysty
do marca 1949: Gdynia
od marca 1949: Świnoujście
od 1 stycznia 1951: Władysławowo
od 1960: Świnoujście
od 1961: Darłowo
od 1962: Świnoujście
Bandera polska
Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków
Numer PRS 41021
wycofany z eksploatacji 1970-1973
Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv Walery Gdy-116, mfv Ksawery Gdy-118, mfv Aleksy Gdy-119, mfv Damazy Gdy-120
Przypisy |
↑ abc Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.
↑ Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.
↑ Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. 253.
↑ Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.
Bibliografia |
Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.
Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.
Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „DALMOR” w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.
Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.Nieznane pola: 1.
Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. nr 253.
Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1970.Nieznane pola: 1.