MFV Ksawery Gdy-118





























































































MFV Ksawery Gdy-118

Następne nazwy


  • Świ-59 (od marca 1949),

  • Arka 98 Gdy-149 (od 1 stycznia 1951),

  • Wła-68 (od 1956?),



Bandera

 PRL

Call sign
SPDQ
Port macierzysty
* do marca 1949: Gdynia;

  • od marca 1949: Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Gdynia;

  • od 1956?: Władysławowo.



Armator
* do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia;

  • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia;

  • od 1956?: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo;


Nadzorujące towarzystwo klasyf.

Polski Rejestr Statków
Dane podstawowe
Typ
* trawler motorowy (do marca 1949),
  • superkuter rybacki (od marca 1949).

Historia
Stocznia
* wodowanie: James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)
  • ukończenie (prawdopodobnie): James V. Hepburn & Co, Ltd, Montrose (Wielka Brytania)

Data oddania do eksploatacji
5 marca 1948
Data wycofania ze służby
1962
Dane techniczne

Nośność (DWT)
40 ton
Liczba członków załogi
6-8 osób
Długość całkowita (L)
25,0 m
Szerokość (B)
5,8 m

Zanurzenie (D)
około 2,5 m

Pojemność brutto
85 RT GT
Pojemność netto
30 RT NT
Napęd mechaniczny
Silnik
* początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy, o mocy 240 KM;
  • później (wymiana silnika w latach 50.): 1 silnik Völlund, 3-cylindrowy, o mocy 225 KM.

Liczba śrub napędowych
1
Prędkość maks.
* początkowo: 9 węzłów,
  • później: 10 węzłów w.


MFV Ksawery Gdy-118 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV Walery Gdy-116, MFV January Gdy-117, MFV Aleksy Gdy-119, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 5 marca 1948 roku, wycofany z eksploatacji w 1962 roku.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Budowa


    • 1.2 Służba


    • 1.3 Losy końcowe




  • 2 Pełna charakterystyka


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |



Budowa |


Mały trawler motorowy typu „y” (w końcu lat 40. przeklasyfikowany na superkuter rybacki typu MFV-75), zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen, a prac wykończeniowych dokonano prawdopodobnie w stoczni filialnej w Montrose.
Polską banderę podniósł 5 marca 1948 roku[1].



Służba |


Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W początku marca 1949 roku, przekazany nowo powstałemu Państwowemu Przedsiębiorstwu Połowów Morskich „Barka” ze Świnoujścia, zmienił wtedy nazwę na Świ-59[3]. W wyniku reorganizacji „Barki” w dniu 1 stycznia 1951 roku został przekazany do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” w Gdyni, co spowodowało zmianę nazwy na Arka 95 Gdy-149. W latach 50. dokonano wymiany oryginalnego silnika na 3-cylindrowy marki Völlund[1]. Prawdopodobnie w 1956 roku przekazany został do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Szkuner” we Władysławowie, zmienił nazwę na Wła-131[4].



Losy końcowe |


Wycofany z eksploatacji w 1962 roku.



Pełna charakterystyka |




  • Radiowy sygnał wywoławczy SPDQ


  • Nazwy i oznaki rybackie


    • do marca 1949: Ksawery Gdy-118


    • od marca 1949: Świ-59


    • od 1 stycznia 1951: Arka 95 Gdy-149


    • od 1956?: Wła-131




  • Klasyfikacja (rodzaj) statku


    • do marca 1949: trawler motorowy


    • od marca 1949: superkuter rybacki




  • Podniesienie bandery 5 marca 1948


  • Stocznia


    • wodowanie: James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)


    • wykończenie (prawdopodobnie): James V. Hepburn & Co., Ltd, Montrose (Wielka Brytania)




  • Pojemność brutto 85 RT


  • Pojemność netto 30 RT


  • Nośność 40 ton


  • Długość całkowita 25,0 m


  • Długość między pionami 25,9 m


  • Szerokość 5,8 m


  • Zanurzenie około 2,5 m


  • Napęd


    • początkowo: 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy


    • później (wymiana w latach 50.): 1 silnik Völlund, 3-cylindrowy




  • Moc napędu


    • początkowo: 240 KM


    • później: 225 KM




  • Liczba śrub 1


  • Prędkość eksploatacyjna


    • początkowo: 9 węzłów


    • później: 10 węzłów




  • Liczba pokładów 1


  • Liczba członków załogi 6-8 osób


  • Armator


    • do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia


    • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia


    • od 1956?: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo




  • Port macierzysty


    • do marca 1949: Gdynia


    • od marca 1949: Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Gdynia


    • od 1956?: Władysławowo




  • Bandera polska


  • Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków


  • Numer PRS 41217


  • wycofany z eksploatacji 1962


  • Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv Walery Gdy-116, mfv January Gdy-117, mfv Aleksy Gdy-119, mfv Damazy Gdy-120



Przypisy |




  1. ab Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.


  2. Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.


  3. Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. 253. 


  4. Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.



Bibliografia |




  • Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.


  • Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.


  • Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „DALMOR” w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.Nieznane pola: 1.


  • Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. nr 253. 


  • Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1963.Nieznane pola: 1.




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre