MFV Walery Gdy-116





























































































MFV Walery Gdy-116

Następne nazwy


  • Świ-58 (od marca 1949),

  • Arka 96 Gdy-252 (od 1 stycznia 1951),

  • Arka 96 Wła-67 (od stycznia 1951?),

  • Wła-67 (1 stycznia 1955),

  • Hel 103 (od 1959),

  • Iwona (od 1962).



Bandera

 PRL

Call sign
SPDO
Port macierzysty
* do marca 1949: Gdynia;

  • od marca 1949: Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Gdynia;

  • od stycznia 1951?: Władysławowo;

  • od 1959: Hel.



Armator
* do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia;

  • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście;

  • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia;

  • od 1 stycznia 1955: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo;

  • od 1959: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Koga”, Hel.


Nadzorujące towarzystwo klasyf.

Polski Rejestr Statków
Dane podstawowe
Typ
* trawler motorowy (do marca 1949),

  • superkuter rybacki (od marca 1949),

  • statek łącznikowy (od 1962).


Historia
Stocznia
James V. Hepburn & Co, Ltd, Aberdeen
Data oddania do eksploatacji
14 maja 1947
Data wycofania ze służby
po 1970
Dane techniczne

Nośność (DWT)
40 ton
Liczba członków załogi
6-8 osób
Długość całkowita (L)
24,0 m
Szerokość (B)
5,8 m

Zanurzenie (D)
około 2,5 m

Pojemność brutto
72 RT GT
Pojemność netto
28 RT NT
Napęd mechaniczny
Silnik
1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy, o mocy 240 KM
Liczba śrub napędowych
1
Prędkość maks.
9 węzłów w.

MFV Walery Gdy-116 – polski superkuter rybacki. Jednostki bliźniacze MFV Hilary Gdy-115, MFV January Gdy-117, MFV Ksawery Gdy-118, MFV Aleksy Gdy-119, MFV Damazy Gdy-120. Statek podniósł polską banderę 14 maja 1947 roku, wycofany z eksploatacji został po 1970 roku.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Budowa


    • 1.2 Służba


    • 1.3 Losy końcowe




  • 2 Pełna charakterystyka


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |



Budowa |


Mały trawler motorowy typu „y” (w końcu lat 40. przeklasyfikowany na superkuter rybacki typu MFV-75), zbudowany dla Polski, w ramach pomocy UNRRA (nr kontraktu D 3148), przez szkocką stocznię James V. Hepburn & Co, Ltd z Aberdeen.
Polską banderę podniósł 14 maja 1947 roku[1].



Służba |


Po podniesieniu polskiej bandery, rozpoczął służbę w barwach Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o. z Gdyni; był klasyfikowany wówczas jako „trawler motorowy 75-stopowy” i poławiał na Bałtyku[2]. W 1948 roku dokonał nieudanych próbnych połowów na Fladen Grund na Morzu Północnym w oparciu o porty duńskie. W początku marca 1949 roku, przekazany nowo powstałemu Państwowemu Przedsiębiorstwu Połowów Morskich „Barka” ze Świnoujścia, zmienił wtedy nazwę na Świ-58[3]. W wyniku reorganizacji „Barki” w dniu 1 stycznia 1951 roku został przekazany do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” w Gdyni, co spowodowało zmianę nazwy na Arka 96 Gdy-252. Jeszcze w tym samym miesiącu zmieniono mu znak rybacki na Wła-67, a kuter przebazowano do władysławowskiego oddziału „Arki”[1]. 1 stycznia 1955 roku wszedł w skład nowo utworzonego Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Szkuner” we Władysławowie i zmienił nazwę na Wła-67[4]. W 1959 roku przekazany został do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Koga” w Helu, przemianowano go na Hel-103[1]. W 1962 roku został przebudowany na statek łącznikowy, pod nową nazwą Iwona, woził pracowników „Kogi” z Gdyni do Helu.



Losy końcowe |


Wycofany z eksploatacji po roku 1970.



Pełna charakterystyka |




  • Radiowy sygnał wywoławczy SPDO


  • Nazwy i oznaki rybackie


    • do marca 1949: Walery Gdy-116


    • od marca 1949: Świ-58


    • od 1 stycznia 1951: Arka 96 Gdy-252


    • od stycznia 1951: Arka 96 Wła-67


    • od 1 stycznia 1955: Wła-67


    • od 1959: Hel-103


    • od 1962: Iwona




  • Klasyfikacja (rodzaj) statku


    • do marca 1949: trawler motorowy


    • od marca 1949: superkuter rybacki


    • od 1962: statek łącznikowy




  • Podniesienie bandery 14 maja 1947


  • Stocznia James V. Hepburn & Co., Ltd, Aberdeen (Wielka Brytania)


  • Pojemność brutto 78 RT


  • Pojemność netto 26 RT


  • Nośność 40 ton


  • Długość całkowita 24,0 m


  • Długość między pionami 22,0 m


  • Szerokość 5,8 m


  • Zanurzenie około 2,5 m


  • Napęd 1 silnik Ruston & Hornsby, 6-cylindrowy


  • Moc napędu 240 KM


  • Liczba śrub 1


  • Prędkość eksploatacyjna 9 węzłów


  • Liczba pokładów 1


  • Liczba członków załogi 6-8 osób


  • Armator


    • do marca 1949: Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z o.o., Gdynia


    • od marca 1949: Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Morskich „Barka”, Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”, Gdynia


    • od 1 stycznia 1955: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”, Władysławowo


    • od 1959: Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Koga”, Hel




  • Port macierzysty


    • do marca 1949: Gdynia


    • od marca 1949: Świnoujście


    • od 1 stycznia 1951: Gdynia


    • od 1 stycznia 1955: Władysławowo


    • od 1959: Hel




  • Bandera polska


  • Towarzystwo klasyfikujące statek Polski Rejestr Statków


  • Numer PRS 41108


  • wycofany z eksploatacji po 1970


  • Jednostki bliźniacze: mfv Hilary Gdy-115, mfv January Gdy-117, mfv Ksawery Gdy-118, mfv Aleksy Gdy-119, mfv Damazy Gdy-120



Przypisy |




  1. abc Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Gdynia: Wydawnictwo Morskie, 1962, s. 70.


  2. Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Gdańsk: Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.


  3. Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. 253. 


  4. Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.



Bibliografia |




  • Andrzej Ropelewski: Półwiecze „Dalmoru” na oceanach świata 1946-1996. Marpress, 1996. ISBN 83-85349-59-6.Nieznane pola: 1.


  • Jerzy Miciński, Stefan Kolicki: Pod polską banderą. Wydawnictwo Morskie, 1962.Nieznane pola: 1.


  • Wiesław Blady: Polska flota rybacka 1921-2001. Morski Instytut Rybacki, 2002. ISBN 83-908885-9-9.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „DALMOR” w Gdyni w latach 1946-1986. Dalmor, 1986.Nieznane pola: 1.


  • Zbiorowe: „Szkuner” – 50 lat. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, 2005. ISBN 83-919488-9-7.Nieznane pola: 1.


  • Wojciech Budziński. Jak powstała „Barka”. „Głos Pomorza”. Październik 1988. nr 253. 


  • Rejestry Statków Morskich. Polski Rejestr Statków, 1959-1970.Nieznane pola: 1.




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre