Linia kolejowa nr 114
Linia kolejowa nr 114 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trzebinia – Trzebinia Siersza | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer linii | 114 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość | 6,728[1] km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozstaw szyn | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieć trakcyjna | istnieje od 1981[2] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 114 – łącząca stację Trzebinia ze stacją Trzebinia Siersza.
Linia powstała jako część 69-kilometrowej linii Siersza Wodna - Skawce, wybudowanej przez Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Trzebinia - Skawce jako jedna z kolei lokalnych, powstałych z inicjatywy Sejmu Krajowego Galicji[3]. Uruchomienie linii nastąpiło 15 sierpnia 1899[4]. 29 grudnia 1981 linia została zelektryfikowana.
W 1922 linią kursowały zaledwie 2 pary pociągów osobowych, kursujących do Suchej (obecna Sucha Beskidzka). Latem 1939 poza 2 parami pociągów do Suchej w dni robocze uruchamiano dodatkowo 3 pary pociągów Trzebinia - Siersza Wodna. Po wojnie, w rozkładzie jazdy ważnym na lato 1946, przewidziano kursowanie 4 par pociągów. Rozkład jazdy 1980/81 przewidywał kursowanie 6 pociągów do Bolęcina i 7 z powrotem. Rozkład 1990/1991 przewidywał 5 par pociągów, podobnie w ostatnim rozkładzie jazdy, ważnym w latach 1996/1997, przewidywano kursowanie - tylko w dni robocze - 4 pociągów osobowych (z powrotem 5). Rozkład jazdy pociągów obowiązujący od 1 czerwca 1997 nie przewidywał już kursowania pociągów osobowych na tej linii.
Przypisy |
↑ PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykaz linii Id-12 (D-29) (pol.). plk-sa.pl, 2018-08-08. [dostęp 2018-09-30].
↑ Linia Trzebinia - Trzebinia Siersza, historia. [dostęp 2010-10-14].
↑ Adam Dylewski Historia kolei w Polsce, PH.W. Fenix, ISBN 978-83-7705-661-5, str. 49
↑ Lijewski, Koziarski Rozwój sieci kolejowej w Polsce, KOW 1995
|