Linia kolejowa nr 107










































Linia kolejowa nr 107

Nowy Zagórz - Łupków

Mapa przebiegu linii kolejowej 107

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
107
Tabela SRJP
134
Długość
49,020 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Prędkość maksymalna
60 km/h

Zdjęcie LK107
Pociąg do Łupkowa na odcinku Mokre – Wysoczany







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 107 – łącząca stację Nowy Zagórz ze stacją Łupków i przejściem granicznym ze Słowacją w tej miejscowości.




Szynobus SA135-012 w stacji Czaszyn




Słowacki pociąg towarowy ciągnięty przez lokomotywę ST43




Pociąg osobowy na Słowację




Pociąg towarowy – cysterny z niebezpiecznymi chemikaliami w drodze na Słowację




Linia kolejowa 107 w miejscowości Szczawne


Linia jest częścią Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej wybudowanej etapami:



  • 12 listopada 1872: Nowy Zagórz – Komańcza – 35,251 km,

  • 18 grudnia 1872: Komańcza – Łupków – 13,769 km,

  • 30 maja 1874: tunel kolejowy w Łupkowie, obecnie na granicy ze Słowacją.


Podczas działań wojennych 1944-1945 zniszczono 19 mostów na linii Zagórz-Łupków, które odbudowana w latach 1947-1954[1].


Z linii 107 korzystają przewoźnicy: Przewozy Regionalne, Słowackie Koleje Państwowe (ŽSR), PKP Cargo i ZSSK Cargo.


Obecnie na linii odbywa się głównie ruch towarowy. Od 14 czerwca 2010 w ciągu doby kursuje 18 składów PKP Cargo pomiędzy Słowacją a Polską. Od czerwca 2010 do stycznia 2011 roku, z powodu zniszczenia mostu na Popradzie, linia przejęła transport towarowy prowadzony na linii nr 96 Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna – Leluchów. [potrzebny przypis]
W okresie letnim do końca wakacji w weekendy na linii dodatkowo kursować będą dwie pary pociągów międzynarodowych relacji Zagórz – Łupków – Medzilaborce.
Od 13 grudnia 2015 linią 107 jeździ pociąg weekendowy „Bieszczadzki Żaczek” relacji Rzeszów – Komańcza – Rzeszów. Podróż odbywa się szynobusem SA103 wyposażonym w klimatyzację, internet WiFi, automat biletowy i WC[2]. Od roku 2018 na odcinku Zagórz - Komańcza kursują całoroczne pociągi REGIO spółki Przewozy Regionalne w ilości 3 par pociągów[3].


Linia posiada potencjał turystyczny – szczególnie piękne widoki są na przełom Osławy oraz z końcowej granicznej stacji w Łupkowie.[potrzebny przypis]




Spis treści






  • 1 Miejscowości przy tej linii kolejowej


  • 2 Zobacz też


  • 3 Przypisy


  • 4 Linki zewnętrzne





Miejscowości przy tej linii kolejowej |


Linia kolejowa Nowy Zagórz – Łupków przebiega przez miejscowości (stacje):




  • Zagórz (Nowy Zagórz) (Zagórz)


  • Tarnawa Dolna (przystanek, do lat 80. XX wieku stacja nosiła nazwę Wielopole, przejściowo Sanok-Wielopole).


  • Czaszyn (stacja)


  • Morochów (przystanek)

  • Mokre Małopolskie


  • Wysoczany (przystanek)

  • Szczawne-Kulaszne


  • Rzepedź (przystanek)


  • Komańcza (Komańcza Letnisko) (Komańcza)


  • Osławica (przystanek)


  • Łupków (Nowy Łupków) (Łupków).



Zobacz też |



  • Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna

  • Tunel kolejowy w Łupkowie



Przypisy |




  1. I. PPR na czele frontu narodowego w walce o przeprowadzenie podstawowych reform społecznych. Odbudowa gospodarki narodowej na Rzeszowszczyźnie. W: Kształtowanie się władzy ludowej na Rzeszowszczyźnie. T. I. Rzeszów: Komitet Wojewódzki PZPR w Rzeszowie, 1965, s. 170.


  2. Strona przewozyregionalne.pl


  3. https://www.polregio.pl/media/10452/jas%C5%82o-koma%C5%84cza-jas%C5%82o-v-cykl.pdf



Linki zewnętrzne |


  • Fotogaleria z przejazdu linią kolejową 107




Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre