Linia kolejowa nr 104







































Linia kolejowa nr 104

Chabówka – Nowy Sącz

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
104
Tabela SRJP
135,136
Długość
76,651 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
3000 V DC (Chabówka – Rabka Zdrój, Marcinkowice – Nowy Sącz)

Prędkość maksymalna
50 (km 0,576-2,000);
30 (km 2,000-76,652)[1] km/h







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 104 – górska linia kolejowa, łącząca Chabówkę z Nowym Sączem[2].




Spis treści






  • 1 Przebieg linii


  • 2 Charakterystyka techniczna


  • 3 Historia


  • 4 Przypisy


  • 5 Bibliografia





Przebieg linii |


Linia na całej długości przebiega przez obszar Beskidu Wyspowego[3]. Tor szlakowy został przeprowadzony wzdłuż trzech dolin rzecznych[2].



Charakterystyka techniczna |


Linia liczy 77 km długości[2]. Trasa jest określana jako typowo górska, z nachyleniami do 27 promili[2].


Pokonaniu przeszkód terenowych służy 19 większych mostów i wiaduktów, z których najdłuższy – mierzący 300 metrów most – umożliwia przekroczenie rzeki Dunajec w Nowym Sączu[2].


Na większości stacji zachowały się zabudowania pochodzące z okresu budowy linii[3].



Historia |


Linia została otwarta w 1884 roku, jako część austriackiej, państwowej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, prowadzącej z Czadcy do Husiatyna[2].


W maju 1990 roku na linii uroczyście zakończono eksploatację trakcji parowej[2]. Wydarzenie zostało zaakcentowane organizacją przez Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych i Południową Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych dnia 5 maja 1990 roku pociągu specjalnego, prowadzonego przez parowóz Ty2 z lokomotywowni Nowy Sącz (Ty2-1091)[2].


Regularny ruch pasażerski na linii został zawieszony w 2004 roku, a towarowy w 2000 roku[4]. Jesienią 2015 roku przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowali opinię publiczną o konieczności pilnego remontu linii[3]. Zapowiedziano, że w przypadku braku pozyskania środków finansowych na remont linia zostanie zamknięta[3]. W styczniu 2016 roku ogłoszono, że remont linii odbędzie się[4].


Według stanu na 28.04.2016 r. – w związku z zakończeniem prac remontowych – linia jest otwarta dla ruchu pociągów na całym odcinku z Chabówki do Nowego Sącza[5]. Aktualnie jest ona używana okazjonalnie do przejazdów pociągów retro, złożonych m.in. z taboru należącego do skansenu w Chabówce[3].



Przypisy |




  1. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/12.08.2016/N_ZAL_2.1P_20160812123443.pdf


  2. abcdefgh Sułkowski, Kołodziejski 1990 ↓.


  3. abcde Gazeta.pl (2015-09-23) ↓.


  4. ab Linia nr 104 do Chabówki będzie uratowana 22.01.2016


  5. Mapa Interaktywna Linii Kolejowych, mapa.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-24] .



Bibliografia |




  • Zbigniew Sułkowski, Tomasz Kołodziejski. W Beskidy.... „Parowozik nr 3/1990”, s. 5. Poznań 1990: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych (pol.). 

  • anpop, PAP: Miłośnicy Beskidu Wyspowego apelują o ratowanie linii kolejowej (pol.). gazeta.pl, 2015-09-23. [dostęp 2016-01-17].

  • Paweł Brzozowski: Linia kolejowa Chabówka - Nowy Sącz 1884-2009. egory.pl. [dostęp 2017-06-28].





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre