Linia kolejowa nr 111
Linia kolejowa nr 111 | |
Kraków Główny – Kocmyrzów | |
Dane podstawowe | |
Numer linii | 111 |
Długość | ok. 18 km |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Sieć trakcyjna | brak |
Historia | |
Rok otwarcia | 1899 |
Rok zawieszenia ruchu | 1970 |
Rok fizycznej likwidacji | 2003 |
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 111 Kraków Główny – Kocmyrzów, potocznie „Kocmyrzówka” – jednotorowa, niezelektryfikowana, obecnie zlikwidowana linia kolejowa o długości ok. 19 km.
Historia |
Linia powstała w 1899 roku jako strategiczna nadgraniczna linia łącząca Kraków ze stacją towarową na granicy Austro-Węgier i Rosji w Kocmyrzowie. Na linii od początku prowadzono również przewozy pasażerskie. Jeszcze przed I wojną światową zbudowano odnogę do stacji Mogiła, która od głównej linii odbijała w Czyżynach. Po I wojnie światowej, rozpadzie Austro-Węgier i powstaniu II Rzeczypospolitej znaczenie linii bardzo spadło. Na linii przestały kursować pociągi towarowe, a osobowe zaczęły kursować znacznie rzadziej niż wcześniej.
Likwidacja linii |
W roku 1954 zawieszono kursowanie pociągów odnogą od głównej linii 111 do stacji Mogiła. Miało to związek z uruchomieniem linii tramwajowej w powstającej Nowej Hucie wzdłuż Alei Jana Pawła II (ówczesnej Planu 6-letniego), w związku z czym kolej na tym odcinku straciła jakichkolwiek pasażerów. Mimo to na głównej linii do Kocmyrzowa w latach 50. i 60. XX wieku pociągi normalnie kursowały, będąc praktycznie jedynym środkiem komunikacji zachodnich osiedli starej Nowej Huty z centrum Krakowa. Sytuacja się zmieniła w 1968 roku, kiedy to uruchomiono linię tramwajową wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej do Wzgórz Krzesławickich, co znacząco odebrało pociągom na „Kocmyrzówce” pasażerów. Pociągi pasażerskie na linii przestały kursować 31 maja 1970 roku i rozpoczął się systematyczny demontaż kolejnych odcinków trasy na obszarze Krakowa. Ostatni czynny, aczkolwiek nieużywany odcinek linii, czyli Kraków Lubocza – Kocmyrzów został zamknięty w 1994 roku, a niemal w całości zlikwidowany w 2003 roku.
Galeria – pozostałości po linii |
Resztki nasypu kolejowego na Grzegórzkach. Obecnie na nasypie poprowadzona jest droga rowerowa.
Dawny przejazd przez ul. Grzegórzecką.
Dawny przejazd przez ul. Fabryczną.
Budynek dawnej stacji Kraków Dąbie.
Peron dawnej stacji Kraków Wieczysta.
Krzyż św. Andrzeja, pozostałość po linii kolejowej w Czyżynach. Stacja Czyżyny znajdowała się na miejscu gdzie obecnie jest stacja benzynowa i fastfood.
Resztki nasypu kolejowego obok dawnej stacji Kraków Czyżyny.
Miejsce po dawnej stacji Kraków Osiedle
Uliczka na os. Krakowiaków, na miejscu linii kolejowej, która w wykopie, łagodnym trawersem schodziła tędy w dolinę Dłubni, na most na dłubniańskiej młynówce.
Dawny wiadukt kolejowy nad Młynówką Dłubniańską.
Budynek dawnej stacji Kraków Bieńczyce.
Dawny wiadukt kolejowy nad Dłubnią a obecnie kładka dla pieszych.
Wiadukt tramwajowy nad ul. Łowińskiego, a dawniej kolejowy na linii nr 111
Pozostałości wiaduktu kolejowego nad ul. Darwina
Tory linii nr 111 zatopione w przejeździe drogowym obok pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie”
|