Linia kolejowa nr 111









































Linia kolejowa nr 111

Kraków Główny – Kocmyrzów

Mapa przebiegu linii kolejowej 111

Dane podstawowe
Numer linii
111
Długość
ok. 18 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Historia
Rok otwarcia
1899
Rok zawieszenia ruchu
1970
Rok fizycznej likwidacji
2003

Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 111 Kraków Główny – Kocmyrzów, potocznie „Kocmyrzówka” – jednotorowa, niezelektryfikowana, obecnie zlikwidowana linia kolejowa o długości ok. 19 km.



Historia |


Linia powstała w 1899 roku jako strategiczna nadgraniczna linia łącząca Kraków ze stacją towarową na granicy Austro-Węgier i Rosji w Kocmyrzowie. Na linii od początku prowadzono również przewozy pasażerskie. Jeszcze przed I wojną światową zbudowano odnogę do stacji Mogiła, która od głównej linii odbijała w Czyżynach. Po I wojnie światowej, rozpadzie Austro-Węgier i powstaniu II Rzeczypospolitej znaczenie linii bardzo spadło. Na linii przestały kursować pociągi towarowe, a osobowe zaczęły kursować znacznie rzadziej niż wcześniej.



Likwidacja linii |


W roku 1954 zawieszono kursowanie pociągów odnogą od głównej linii 111 do stacji Mogiła. Miało to związek z uruchomieniem linii tramwajowej w powstającej Nowej Hucie wzdłuż Alei Jana Pawła II (ówczesnej Planu 6-letniego), w związku z czym kolej na tym odcinku straciła jakichkolwiek pasażerów. Mimo to na głównej linii do Kocmyrzowa w latach 50. i 60. XX wieku pociągi normalnie kursowały, będąc praktycznie jedynym środkiem komunikacji zachodnich osiedli starej Nowej Huty z centrum Krakowa. Sytuacja się zmieniła w 1968 roku, kiedy to uruchomiono linię tramwajową wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej do Wzgórz Krzesławickich, co znacząco odebrało pociągom na „Kocmyrzówce” pasażerów. Pociągi pasażerskie na linii przestały kursować 31 maja 1970 roku i rozpoczął się systematyczny demontaż kolejnych odcinków trasy na obszarze Krakowa. Ostatni czynny, aczkolwiek nieużywany odcinek linii, czyli Kraków Lubocza – Kocmyrzów został zamknięty w 1994 roku, a niemal w całości zlikwidowany w 2003 roku.



Galeria – pozostałości po linii |






Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre