Linia kolejowa nr 115







































Linia kolejowa nr 115

Tarnów – Szczucin

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
115
Tabela SRJP
124
Długość
48,571 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Prędkość maksymalna
40 km/h







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 115 (pot. Szczucinka) – linia kolejowa łącząca Tarnów ze Szczucinem.




Budynek dworca kolejowego w Szczucinie koło Tarnowa




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Plany na przyszłość


  • 3 Bibliografia


  • 4 Przypisy





Historia |


Kolej Tarnów – Szczucin wybudowano w rekordowym czasie – 1 roku. Kolej została oddana do użytku w 1906 roku. Trasa pociągu to: Tarnów – Tarnów Północny – Tarnów Klikowa – Łukowa Tarnowska – Łęg Tarnowski – Niedomice – Żabno – Fiuk – Dąbrowa Tarnowska – Olesno Tarnowskie – Dąbrówki Breńskie – Mędrzechów – Kupienin – Delastowice – Szczucin. Kolej cieszyła się ogromną popularnością; przewoziła dziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie (Zakłady Azotowe, Zakłady Mechaniczne), Niedomicach (fabryka celulozy), Dąbrowie Tarnowskiej (szpital powiatowy, urzędy, szkoły, przetwórnie) i w Szczucinie (zakłady azbestowe). Planowano elektryfikację linii oraz wydłużenie jej ze Szczucina do Buska-Zdroju (istniała tu do początku lat 90. wąskotorowa kolej Jędrzejów – Szczucin, część Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej), jednak po transformacjach w 1989 i upadkach wielu zakładów pracy (zwłaszcza likwidacji przemysłu azbestowego w Szczucinie i zamknięciu Niedomickich Zakładów Celulozy), znaczenie oraz popularność "Szczucinki" znacząco zmalała. Przewozy pasażerskie zawieszono 3 kwietnia 2000 r., a towarowe w 2007 r. (pociągi towarowe dojeżdżają tylko do Żabna).



Plany na przyszłość |


W marcu 2015 roku przedstawiciele sześciu samorządów, przez które przebiega linia kolejowa, podpisali porozumienie w sprawie wspólnej realizacji trasy rowerowej biegnącej po nasypie nieczynnej linii[1]. 47 kilometrowa trasa miała powstać do 2018 roku, a koszt inwestycji został oszacowany około 15 mln złotych[2]. Do realizacji kontrowersyjnej inwestycji jednak nie doszło, gdyż z początkiem sierpnia 2016 roku po protestach ludności zamieszkującej okolice linii kolejowej[3] oraz działaniach Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, udało się zablokować decyzję o likwidacji nieczynnej linii kolejowej. [4][5] Również w sierpniu 2016 roku prywatny przewoźnik kolejowy SKPL złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz do gmin, przez które przebiega rzeczona linia kolejowa ofertę wznowienia na linii, najpierw na odcinku Tarnów - Dąbrowa Tarnowska, obsługi ruchu osobowego oraz towarowego. Na spotkaniu 17 go października w starostwie powiatowym doszło do porozumienia między przewoźnikiem, powiatami przez które biegnie linia oraz z Urzędem Marszałkowskim województwa małopolskiego w sprawie uruchomienia pociągów, urzędnicy zgodzili się na dotowanie przewoźnika.[6][7] Obecnie trwają negocjacje z Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie nieodpłatnego przekazania bądź użyczenia linii na rzecz samorządów. Jeśli ich wyniki będą pozytywne, przewoźnik SKPL deklaruje remont linii z własnych środków i przywrócenie ruchu do pół roku po podpisaniu stosownych umów[8].



Bibliografia |


  • Rynek Kolejowy o Szczucince


Przypisy |




  1. Małopolskie. Trasa rowerowa na nieczynnej linii kolejowej Tarnów-Szczucin


  2. Droga rowerowa śladem linii Tarnów-Szczucin


  3. Sonda internetowa w związku z planami likwidacji przez PKP odcinka linii kolejowej nr 115 Tarnów-Szczucin | Dąbrowa Tarnowska, www.dabrowatar.pl [dostęp 2016-08-21] .


  4. Tory Szczucinki jednak nie zmienią się w ścieżkę rowerową. Samorządowcy się wycofują - Tarnów - Wiadomości - Radio Kraków, www.radiokrakow.pl [dostęp 2016-08-21] .


  5. Szczucinka nie będzie trasą rowerową, krakow.tvp.pl [dostęp 2016-08-21] .


  6. Author'sA.' Name Author'sA.', e-Kurier Dąbrowski – niezależny portal internetowy » Blog Archive » Reanimacja „Szczucinki”? (FILMY), www.kurierdabrowski.pl [dostęp 2016-10-27] .


  7. Spotkanie w Starostwie Powiatu Dąbrowskiego | Szczucinka, www.szczucinka.pl [dostęp 2016-10-27] .


  8. WiesławW. Ziobro WiesławW., "Szczucinka" jednak do reaktywacji - artykuł z 20 wydania tygodnika TEMI, 17 maja 2017 .





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre