Pedagogika




Pedagogika – zespół nauk o wychowaniu, istocie, celach, treściach, metodach, środkach i formach organizacji procesów wychowawczych[1]. Pedagogika jako nauka o edukacji (wychowaniu i kształceniu), należy do nauk społecznych i zajmuje się rozwojem i zmianami mechanizmów wychowania oraz kształcenia na przestrzeni całego życia człowieka.




Spis treści






  • 1 Etymologia pedagogiki


  • 2 Historia pedagogiki


  • 3 Po 1918 roku


  • 4 Opis


  • 5 Funkcje pedagogiki


  • 6 Podstawowe pojęcia pedagogiki


  • 7 Kierunki pedagogiczne


  • 8 Pedagogiczne instytucje pozarządowe


  • 9 Dyscypliny naukowe w pedagogice


  • 10 Nauki współdziałające


  • 11 Zobacz też


  • 12 Przypisy


  • 13 Bibliografia


  • 14 Linki zewnętrzne





Etymologia pedagogiki |


Pedagogika i jej staropolska nazwa pochodzi od słowa greckiego (paidagogos – dosł. "prowadzący dziecko"). Natomiast wpływ zachodniej filozofii ukształtował pojęcie rzymskie (łac. ars educandi) jako "sztuka wychowania".



Historia pedagogiki |


Początków pedagogiki można doszukiwać się w nauczaniu starożytnych filozofów, takich jak Konfucjusz czy Platon.


Za sprawą J. A. Komeńskiego od XVII wieku, stała się odrębną i samodzielną dyscypliną naukową, jednak poglądy na wychowanie nawiązywały do filozoficznych i ideowych przesłanek swojej epoki t.j.: "dobrego wychowania" – etykiety, wychowania spartańskiego, rycerskiego czy kawaleryjskiego, w zależności od okresu historycznego[2].



Po 1918 roku |


W odrodzonej Polsce po roku 1918, początkowo termin ten obejmował opiekę i wychowanie następnie nauczanie a dalej wykształcenie dzieci oraz młodzieży[3]. Współczesna pedagogika jest wszechstronną nauką o całej rzeczywistości wychowawczej, w której istotę stanowi całożyciowy rozwój człowieka oraz wszelkie tak dodatnie, jak i ujemne wpływy jednych ludzi na drugich oraz wpływy środowiska[4]



Opis |


Pedagogika jest nauką społeczną o profilu humanistycznym, obejmuje ona teorię i praktykę działalności opiekuńczo-wychowawczej dzieci i młodzieży oraz działalność edukacyjną ludzi dorosłych w różnym wieku edukacyjnym.
Praktyczne postępowanie wychowawcze, nazywane jest pedagogią (gr. paidagogia).


Pedagogika odnosi się głównie do młodego pokolenia, które dzięki oddziaływaniom wychowawczym winno osiągnąć optymalny rozwój osobowości, ukształtować wiedzę o rzeczywistości, przygotować się do funkcjonowania w życiu społecznym. Na jej gruncie formułuje się istotę, cele, treści, metody, środki i formy organizacyjne procesów wychowawczych.


Do głównych ośrodków takiego wychowania i kształcenia zalicza się głównie rodzinę oraz grupę rówieśniczą i instytucjonalne jak przedszkole, szkołę elementarną i gimnazjum, kształcenie akademickie. Obecnie zakres zainteresowań pedagogiki jest o wiele szerszy i obejmuje: samowychowanie i samokształcenie młodzieży i dorosłych, oddziaływanie wychowawcze instytucji wychowania pozaszkolnego, głównie: środków masowej komunikacji, organizacji młodzieżowych, placówek kulturalnych (teatrów, klubów, muzeów i in.), instytucji wychowania religijnego itp.


Przedstawicielami pedagogiki jako nauki jest pedagog kod zawodu 244104 o odpowiedniej specjalności pedagogicznej po ukończonych studiach według standardów kształcenia dla kierunku: pedagogika[5].


Zadaniem pedagogiki jako nauki empirycznej jest wyposażenie pedagogów, którzy organizują procesy edukacyjne (proces wychowania i kształcenia) w wiedzę o skuteczności różnego rodzaju zabiegów edukacyjnych[6]. Towarzyszą temu celowi następujące zadania:



  • gromadzenie wiadomości o rzeczywistości wychowawczej;

  • analiza tej rzeczywistości, wykrywanie związków i zależności między elementami owej rzeczywistości i wyjaśnianie ich;

  • dostarczanie wiedzy potrzebnej do przekształcania rzeczywistości wychowawczej.


Przedmiotem badań empirycznych pedagogiki jest wszechstronny rozwój człowieka w ciągu całego jego życia. Do metod badań, którymi posługuje się pedagogika zalicza się m.in.: metoda eksperymentu, metoda badań terenowych, metody hermeneutyczne, metody porównawcze i metody historyczne[7].



Funkcje pedagogiki |



  • diagnostyczna – zbieranie obiektywnych informacji o rzeczywistości

  • prognostyczna – określenie na podstawie zgromadzonej wiedzy prawidłowości odnoszących się do przyszłych zmian i przyszłego rozwoju rzeczywistości

  • instrumentalno – techniczna – opracowanie procedur, które mają umożliwić realizację założonych celów[8]



Podstawowe pojęcia pedagogiki |




  • wychowanie, kształcenie,


  • edukacja – podejście systemowe,


  • nauczanie, nauczyciel;


  • opieka, opiekun;


  • świadomość, osobowość


  • środowisko, kultura – społeczna;


  • tradycja narodowa i regionalna, etyka, muzyka


  • sen, praca, czas wolny – wypoczynek;


  • pedagog- rodzic, wychowawca,


  • socjalizacja, resocjalizacja, osoba niedostosowana społecznie



Kierunki pedagogiczne |



  • pedagogika eksperymentalna

  • metodologia badań pedagogicznych

  • historia myśli pedagogicznej

  • pedagogika rozwoju

  • pedagogika zachowania

  • psychopedagogika

  • pedagogika twórczości

  • pedagogika kreatywna

  • pedologia

  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

  • pedagogika naturalistyczna

  • pedagogika wczesnoszkolna

  • pedagogika szkoły

  • pedagogika gimnazjalna

  • pedagogika szkoły wyższej

  • pedagogika miejsca

  • pedagogika pracy

  • krytyczna pedagogika miejsca

  • pedagogika kultury

  • pedagogika krytyczna

  • antypedagogika

  • socjologizm pedagogiczny

  • pedagogika egzystencjalna

  • pedagogika religii

  • pedagogika marksistowska

  • felicytologia



Pedagogiczne instytucje pozarządowe |


Lista instytucji pozarządowych wspierających zawód pedagoga:



  • Polskie Towarzystwo Psychopedagogiczne[9]

  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne[10]

  • Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA[11]

  • Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu[12]

  • Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Teatru[13]



Dyscypliny naukowe w pedagogice |




  • pedagogika ogólna – (ujmuje człowieka jako funkcjonalną całość)


  • teoria wychowania – (moralnego, społecznego, fizycznego, estetycznego). Pierwotnie była to hodegetyka (od końca XIX w. do lat 50. XX wieku) jako nauka o metodach wychowania[14]


  • dydaktyka (ogólna i szczegółowa) – (teoria kształcenia)


  • pedagogika specjalna (surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, pedagogika terapeutyczna, pedagogika resocjalizacyjna)


  • andragogika – (teoria oświaty dorosłych);


  • pedeutologia – (nauka dotycząca nauczyciela);

  • teoria systemów oświatowych


  • pedagogika porównawcza – (analiza systemów oświatowych różnych krajów w powiązaniu z ich społecznym i ekonomicznym rozwojem),


  • pedagogika społeczna – (zajmująca się problematyka środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania)

  • pedagogika kształcenia zawodowego


Pedagogika specjalizuje się w bardzo wielu aspektach życia jednostki ludzkiej, związanych nie tylko z wychowaniem czy nauczaniem. Prowadzi również działania mające na celu polepszenie lub zahamowanie cech patologii społecznej, w tym psychopatii i socjopatii poprzez organizowanie działań profilaktycznych (psychoprofilaktyka).



Nauki współdziałające |



  • filozofia

  • logika


  • antropologia filozoficzna i antropologia kulturowa

  • historia oświaty i wychowania


  • socjologia oświaty i wychowania


  • biologia – (genetyka, anatomia, fizjologia)


  • medycyna społeczna


  • psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna

  • prakseologia

  • etyka

  • teoria naukowa organizacji i zarządzania

  • cybernetyka

  • ogólna teoria systemów

  • informatyka

  • ekonomia

  • praca socjalna

  • profilaktyka społeczna



Zobacz też |











  • oświata

  • integracja w edukacji

  • Komisja Edukacji Narodowej

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej

  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna

  • Dolnośląska Szkoła Wyższa

  • uczelnie pedagogiczne w Polsce



Przypisy |




  1. Petrozolin – Skowrońska B.(red.), Pedagogika, w: Nowa encyklopedia powszechna, tom IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 812


  2. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 1 : Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia / wybór i oprac. Stefan Wołoszyn. – Wyd. 2 zm. Kielce : Dom Wydawniczy Strzelec, 1995 – s. 242, ​ISBN 83-903528-5-0


  3. Ochorowicz J., (1917), Psychologia, pedagogika, etyka. Przyczynki do usiłowań naszego odrodzenia narodowego


  4. Kunowski S., (2004), Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s. 34


  5. http://web.archive.org/web/20130531133138/http://www.bip.nauka.gov.pl/_gAllery/23/95/2395/78_pedagogika.pdf


  6. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydaw. Akademickie "Żak", Wyd. 2 popr. i rozszerzone. 1998- s. 138, ​ISBN 83-86770-00-7


  7. Łobocki M., (2001), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 217-250


  8. Pomykało W.,(red) (1997), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa, Wydawnictwo Fundacja INNOWACJA, s. 101, ​ISBN 83-86169-03-6


  9. Polskie Towarzystwo Psychopedagogiczne


  10. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne


  11. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA


  12. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu


  13. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Teatru


  14. Wincenty Okoń: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001, s. 130. ISBN 83-88149-41-5.



Bibliografia |



  • Wroczyński R., (1963), Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XXw., Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa;

  • Okoń W., (2004), Nowy Słownik Pedagogiczny ” Wyd. Akademickie "ŻAK", Warszawa;

  • Kwiecińska Z., Śliwerski B.,(2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa;


  • Turos L., (1995), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Wyd. Akademickie "ŻAK", Warszawa;

  • Wołoszyn S., (1998), Nauki o wychowaniu w Polsce, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce;

  • Wroczyński R., (1974), Pedagogika Społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa;

  • Konarzewski K., (1982), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa;



Linki zewnętrzne |


  • D.C.D.C. Phillips D.C.D.C., HarveyH. Siegel HarveyH., Philosophy of Education [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy [online], CSLI, Stanford University, 15 sierpnia 2013, ISSN 1095-5054 [dostęp 2017-12-30]  (ang.).









Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre