Linia kolejowa nr 316
Linia kolejowa nr 316 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Złotoryja – Rokitki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zarządca | PKP PLK | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer linii | 316 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość | 30,365 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozstaw szyn | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieć trakcyjna | brak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rok otwarcia | 1906 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rok zawieszenia ruchu | 1991 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rok fizycznej likwidacji | od 2012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 316 – jednotorowa, niezelektryfikowana, formalnie zlikwidowana i częściowo rozebrana linia kolejowa, łącząca stacje węzłowe w Złotoryi i Rokitkach, przez stację węzłową w Chojnowie, położoną w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego E30.
Spis treści
1 Przebieg linii
2 Historia
2.1 Odcinek Złotoryja - Chojnów
2.2 Odcinek Chojnów - Rokitki
3 Infrastruktura
4 Ruch pociągów
5 Przypisy
Przebieg linii |
Linia przebiega w całości przez województwo dolnośląskie, powiaty: złotoryjski oraz legnicki.
Na odcinku Złotoryja - Zagrodno linia przebiega niemal wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 363, natomiast na odcinku Brochocin - Chojnów przebieg jest równoległy do biegnącej w odległości nie większej niż 600 m od szosy drogi wojewódzkiej nr 328.
Historia |
Na początku XX wieku sieć kolejowa Dolnego Śląska była już praktycznie ukształtowana. Budowano wówczas jedynie linie lokalne, powstające z inicjatywy władz terenowo-gospodarczych, przeważnie na mocy pruskiej ustawy o kolejkach z 1892 r. Trasy te, o charakterze bocznicowym, były zarządzane przez władze lokalne lub zlecano ich budowę i prowadzenie wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym, spośród których liderem było przedsiębiorstwo Lenz & Co[1].
Inną kategorią linii były połączenia uzupełniające dotychczasową sieć, wznoszone przez państwo. Do takich linii zalicza się trasę ze Złotoryi do Zagrodna. Linia została wybudowana w 1906 roku przez pruskie koleje państwowe (KPEV), jako łącznik trzech wybudowanych wcześniej linii:
- z Legnicy w kierunku Gór Kaczawskich (stacja Marciszów) i Gór Izerskich (stacja Mirsk, linia Legnica - Mirsk),
- z Wrocławia w kierunku Drezna,
- z Wrocławia w kierunku Berlina (Kolej Dolnośląsko-Marchijska)[2].
Odcinek Złotoryja - Chojnów |
Odcinek Złotoryja – Chojnów został oddany do użytku 15 września 1906 roku.
Linię formalnie zamknięto na tym odcinku, po uprzednim zawieszeniu ruchu pasażerskiego (1991 rok) i towarowego (1996 rok) 1 stycznia 2002 roku[3].
Odcinek stał się nieprzejezdny wiosną 2004 po planowej rozbiórce bądź kradzieży stalowego przęsła wiaduktu nad drogą powiatową w Brochocinie. Nie odbudowano też odcinka torów pod autostradą A4, rozebranego podczas remontu autostrady. W 2008 roku, podczas remontu ulicy Łużyckiej w Chojnowie rozebrano pobliskie torowisko[4]. Cały odcinek Złotoryja - Chojnów, zdekompletowany już licznymi kradzieżami, rozebrano w 2014 r.[5]
Odcinek Chojnów - Rokitki |
Odcinek Chojnów – Rokitki oddano do użytku 1 grudnia 1906 roku[3].
Przewozy pasażerskie i towarowe na odcinku zawieszono wskutek decyzji z dnia 3 lipca 2002 r. o likwidacji nie tylko nieczynnego od lat odcinka Złotoryja - Chojnów, ale także używanego w ruchu pasażerskim i towarowym odcinka Chojnów - Rokitki, wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2002/2003 dnia 12 grudnia 2002 r[4].
Przy modernizacji linii nr 282 (korytarz E30) przeprowadzanej w latach 2005-2006 rozebrano wyjazd ze stacji kolejowej Chojnów w kierunku Białej Złotoryjskiej, pozostawiając zakończony kozłem oporowym tor wychodzący w kierunku dawnego wyjazdu z peronu nr 2[6].
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w latach 2007-2010 wielokrotnie zwracał się do PKP Polskie Linie Kolejowe i Ministra Infrastruktury z zapytaniem o możliwość wznowienia kursowania pociągów na odcinku Chojnów - Rokitki. W odpowiedzi, PKP i ministerstwo informowało, że linia ta jest zbędna dla potrzeb eksploatacyjnych, a przywrócenie ruchu na tym odcinku wymaga dużych prac inwestycyjnych (między innymi: konieczność przebudowy zwrotnic, bocznic i innych obiektów inżynieryjnych) i nakładów finansowych rzędu 5 milionów zł. Ministerstwo Infrastruktury nie ujęło w swoim planie tej modernizacji a Minister Infrastruktury decyzją z 2005 r. wyraził zgodę na likwidację przedmiotowej linii[7]. 1 stycznia 2006 roku cała linia została usunięta z ewidencji PKP PLK[4].
W 2014 roku zamierzano rozebrać odcinek, podobnie jak zrobiono w latach 2012-2014 z częścią ze Złotoryi do Chojnowa[5] , jednak zainteresowanie przejęciem torów wyraził samorząd województwa dolnośląskiego, posiadający własną Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei i eksploatujący własnymi siłami np. linię z Wrocławia do Trzebnicy, która podobnie miała zostać zlikwidowana. W 2014 roku władze województwa poinformowały media, że chciałyby przejąć 8-kilometrowy odcinek linii pomiędzy Chojnowem a Rokitkami i wznowić na nim kursowanie pociągów pasażerskich. Pozwoliłoby to na skierowanie tą trasą pociągów łączących Legnicę z Żaganiem i Żarami[8]. Uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego z 15 lipca 2014 w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego, samorząd wojewódzki zadeklarował wolę przejęcia linii na całej zachowanej długości, od Chojnowa do Rokitek[9].
Infrastruktura |
Na trasie linii pierwotnie znajdowały się:
- 3 stacje:
- Zagrodno,
- Brochocin,
- Budziwojów,
- 3 przystanki z ładowniami:
- Nowa Wieś Złotoryjska,
- Biała Złotoryjska,
- Zamienice
- jedna bocznica (pod Chojnowem do papierni)[3].
Ruch pociągów |
Ruch pasażerski na odcinku Złotoryja – Chojnów zawieszono 8 lutego 1991 roku[4].
Ruch towarowy na odcinku Budziwojów – Chojnów zawieszono 1 stycznia 1996 roku (transport buraków cukrowych), natomiast zamknięto ostatecznie 1 stycznia 2002 roku[4].
Linię zamknięto dla ruchu pociągów 12 grudnia 2002 r[3].
Przypisy |
↑ S. Koziarski "Rozwój sieci kolejowej na Śląsku", Opole 1990 r., str. 32-33
↑ M. Jerczyński, S. Koziarski "150 lat kolei na Śląsku", Opole 1992 r. str. 74
↑ abcd .jelenia.rail.pl: Linia 316 Złotoryja-Rokitki
↑ abcde .BazaKolejowa.pl: Linia Złotoryja-Rokitki
↑ ab 24legnica.pl: Kolej rozbiera linie i oddaje gminom na ścieżki rowerowe, 20.03.2014
↑ Bazakolejowa.pl:Chojnów
↑ Korespondencja z UMWD przytoczona w całości na forum dyskusyjnym Infokolej.pl
↑ Rynek Kolejowy: PKP SA wstrzymują się z rozbiórką linii Chojnów – Rokitki. Samorząd chce ją przejąć, 09.04.2014
↑ Uchwała Nr 6021/IV/14 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 15 lipca 2014 r. w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego. , 2014-07-15.
|