Linia kolejowa nr 308
































Linia kolejowa nr 308[1], 345[2]

Kamienna Góra – Jelenia Góra

Mapa przebiegu linii kolejowej 308[1], 345[2]

Dane podstawowe
Numer linii
308[1], 345[2]
Długość
39.986 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Prędkość maksymalna
60 km/h







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 308 – linia kolejowa łącząca stację Kamienna Góra ze stacją Jelenią Górą.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Charakterystyka techniczna


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia


  • 5 Linki zewnętrzne





Historia |


15 maja 1882 otwarto pierwszy odcinek linii kolejowej do Kowar. Dalszy odcinek do Kamiennej Góry został zbudowany na przełomie XIX i XX wieku. Budując linie musiano zmierzyć się z ogromną różnicą wysokości, problem ten rozwiązano prowadząc linie bardzo krętym szlakiem oraz budując tunel o długości 1025 m pod Przełęczą Kowarską (727 m n.p.m.). 5 czerwca 1905 uruchomiono pierwsze pociągi do Kamiennej Góry.


Po II wojnie światowej, Śląsk znalazł się pod administracją polską i linia przeszła na własność Polskich Kolei Państwowych PKP. Po usunięciu uszkodzeń, dostawy energii mogłyby być wznowione w lecie 1945 roku. W 1945 na mocy porozumienia między rządem polskim a radzieckim infrastrukturę energetyczną linii zdemontowano w ramach tzw.reparacji wojennych dla Związku Radzieckiego[3].


Do 1986 PKP eksploatuje linie całkowicie. W tym samym roku na odcinku z Kamiennej Góry do Mysłakowic zamknięto ruch pasażerski, niedługo potem tory do Ogorzelca stały się nieprzejezdne. Do 2000 roku utrzymywany był ruch pasażerski z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza. 1 stycznia 2007 ustał całkowicie ruch pociągów towarowych.



Charakterystyka techniczna |




  • Kategoria linii: znaczenia miejscowego


  • Klasa linii:


    • A 12,800 – 30,647


    • C3 30,647 – 39,986



  • Liczba torów[4]:
    • jednotorowa na całej długości


  • Sposób wykorzystania: nieczynna

  • Elektryfikacja: do roku 1945, obecnie brak

  • Szerokość toru: normalnotorowa

  • Przeznaczenie linii: zawieszony ruch pasażerski i towarowy














































Wykaz maksymalnych prędkości[5]
(km/h)

odcinek linii
pociągi
pasażerskie
szynobusy
pociągi
towarowe
km pocz.
km końcowy
0,252 12,800 0 0 0
12,800 13,050 20 20 20
13,050 30,093 10 10 10
30,093 39,986 60 60 45



Przypisy |




  1. Dawniej cała linia, obecnie odcinek Ogorzelec – Jelenia Góra.


  2. Obecnie odcinek Kamienna Góra – Pisarzowice.


  3. Andrzej Etmanowicz. Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez PKP w 1945 roku. „Parowozik”. 4/1990, s. 6-7 oraz 15, 1990. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych (pol.). [dostęp 2017-10-24]. [zarchiwizowane z adresu 2013-07-08]. 


  4. http://www.plk-sa.pl/oferta.html (Odległości podano w kilometrach).


  5. Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rj 2010/2011 (w. 1.2) http://www.plk-sa.pl/oferta.html.



Bibliografia |


  • H.-J. Wenzel, G. Greß: Die Eisenbahn in Schlesien, Eisenbahnkurier Special 3/2005. EK-Verlag, Freiburg 2005, ISSN 0170-5288


Linki zewnętrzne |




  • Linia Kamienna Góra - Jelenia Góra w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net

  • Kolej żelazna w Sudetach





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre