Linia kolejowa nr 308
Linia kolejowa nr 308[1], 345[2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kamienna Góra – Jelenia Góra | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer linii | 308[1], 345[2] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość | 39.986 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozstaw szyn | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieć trakcyjna | brak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prędkość maksymalna | 60 km/h | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 308 – linia kolejowa łącząca stację Kamienna Góra ze stacją Jelenią Górą.
Spis treści
1 Historia
2 Charakterystyka techniczna
3 Przypisy
4 Bibliografia
5 Linki zewnętrzne
Historia |
15 maja 1882 otwarto pierwszy odcinek linii kolejowej do Kowar. Dalszy odcinek do Kamiennej Góry został zbudowany na przełomie XIX i XX wieku. Budując linie musiano zmierzyć się z ogromną różnicą wysokości, problem ten rozwiązano prowadząc linie bardzo krętym szlakiem oraz budując tunel o długości 1025 m pod Przełęczą Kowarską (727 m n.p.m.). 5 czerwca 1905 uruchomiono pierwsze pociągi do Kamiennej Góry.
Po II wojnie światowej, Śląsk znalazł się pod administracją polską i linia przeszła na własność Polskich Kolei Państwowych PKP. Po usunięciu uszkodzeń, dostawy energii mogłyby być wznowione w lecie 1945 roku. W 1945 na mocy porozumienia między rządem polskim a radzieckim infrastrukturę energetyczną linii zdemontowano w ramach tzw.reparacji wojennych dla Związku Radzieckiego[3].
Do 1986 PKP eksploatuje linie całkowicie. W tym samym roku na odcinku z Kamiennej Góry do Mysłakowic zamknięto ruch pasażerski, niedługo potem tory do Ogorzelca stały się nieprzejezdne. Do 2000 roku utrzymywany był ruch pasażerski z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza. 1 stycznia 2007 ustał całkowicie ruch pociągów towarowych.
Charakterystyka techniczna |
Kategoria linii: znaczenia miejscowego
Klasa linii:
A 12,800 – 30,647
C3 30,647 – 39,986
- Liczba torów[4]:
- jednotorowa na całej długości
- Sposób wykorzystania: nieczynna
- Elektryfikacja: do roku 1945, obecnie brak
- Szerokość toru: normalnotorowa
- Przeznaczenie linii: zawieszony ruch pasażerski i towarowy
odcinek linii | pociągi pasażerskie | szynobusy | pociągi towarowe | |
km pocz. | km końcowy | |||
0,252 | 12,800 | 0 | 0 | 0 |
12,800 | 13,050 | 20 | 20 | 20 |
13,050 | 30,093 | 10 | 10 | 10 |
30,093 | 39,986 | 60 | 60 | 45 |
Przypisy |
↑ Dawniej cała linia, obecnie odcinek Ogorzelec – Jelenia Góra.
↑ Obecnie odcinek Kamienna Góra – Pisarzowice.
↑ Andrzej Etmanowicz. Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez PKP w 1945 roku. „Parowozik”. 4/1990, s. 6-7 oraz 15, 1990. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych (pol.). [dostęp 2017-10-24]. [zarchiwizowane z adresu 2013-07-08].
↑ http://www.plk-sa.pl/oferta.html (Odległości podano w kilometrach).
↑ Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rj 2010/2011 (w. 1.2) http://www.plk-sa.pl/oferta.html.
Bibliografia |
- H.-J. Wenzel, G. Greß: Die Eisenbahn in Schlesien, Eisenbahnkurier Special 3/2005. EK-Verlag, Freiburg 2005, ISSN 0170-5288
Linki zewnętrzne |
Linia Kamienna Góra - Jelenia Góra w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net
- Kolej żelazna w Sudetach
|