Linia kolejowa nr 308 – linia kolejowa łącząca stację Kamienna Góra ze stacją Jelenią Górą.
Spis treści
1Historia
2Charakterystyka techniczna
3Przypisy
4Bibliografia
5Linki zewnętrzne
Historia |
15 maja 1882 otwarto pierwszy odcinek linii kolejowej do Kowar. Dalszy odcinek do Kamiennej Góry został zbudowany na przełomie XIX i XX wieku. Budując linie musiano zmierzyć się z ogromną różnicą wysokości, problem ten rozwiązano prowadząc linie bardzo krętym szlakiem oraz budując tunel o długości 1025 m pod Przełęczą Kowarską (727 m n.p.m.). 5 czerwca 1905 uruchomiono pierwsze pociągi do Kamiennej Góry.
Po II wojnie światowej, Śląsk znalazł się pod administracją polską i linia przeszła na własność Polskich Kolei Państwowych PKP. Po usunięciu uszkodzeń, dostawy energii mogłyby być wznowione w lecie 1945 roku. W 1945 na mocy porozumienia między rządem polskim a radzieckim infrastrukturę energetyczną linii zdemontowano w ramach tzw.reparacji wojennych dla Związku Radzieckiego[3].
Do 1986 PKP eksploatuje linie całkowicie. W tym samym roku na odcinku z Kamiennej Góry do Mysłakowic zamknięto ruch pasażerski, niedługo potem tory do Ogorzelca stały się nieprzejezdne. Do 2000 roku utrzymywany był ruch pasażerski z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza. 1 stycznia 2007 ustał całkowicie ruch pociągów towarowych.
Charakterystyka techniczna |
Kategoria linii: znaczenia miejscowego
Klasa linii:
A 12,800 – 30,647
C3 30,647 – 39,986
Liczba torów[4]:
jednotorowa na całej długości
Sposób wykorzystania: nieczynna
Elektryfikacja: do roku 1945, obecnie brak
Szerokość toru: normalnotorowa
Przeznaczenie linii: zawieszony ruch pasażerski i towarowy
Wykaz maksymalnych prędkości[5] (km/h)
odcinek linii
pociągi pasażerskie
szynobusy
pociągi towarowe
km pocz.
km końcowy
0,252
12,800
0
0
0
12,800
13,050
20
20
20
13,050
30,093
10
10
10
30,093
39,986
60
60
45
Przypisy |
↑Dawniej cała linia, obecnie odcinek Ogorzelec – Jelenia Góra.
↑Obecnie odcinek Kamienna Góra – Pisarzowice.
↑Andrzej Etmanowicz. Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez PKP w 1945 roku. „Parowozik”. 4/1990, s. 6-7 oraz 15, 1990. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych (pol.). [dostęp 2017-10-24]. [zarchiwizowane z adresu 2013-07-08].
↑http://www.plk-sa.pl/oferta.html (Odległości podano w kilometrach).
↑Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rj 2010/2011 (w. 1.2) http://www.plk-sa.pl/oferta.html.
Bibliografia |
H.-J. Wenzel, G. Greß: Die Eisenbahn in Schlesien, Eisenbahnkurier Special 3/2005. EK-Verlag, Freiburg 2005, ISSN 0170-5288
Linki zewnętrzne |
Linia Kamienna Góra - Jelenia Góra w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net