Linia kolejowa nr 304
Linia kolejowa nr 304 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zarządca | PKP PLK | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer linii | 304 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość | 50,645 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozstaw szyn | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prędkość maksymalna | 40 (do Małujowic) km/h | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 304 łączy Brzeg i Łagiewniki Dzierżoniowskie. Trasa o długości 50,645 km położona jest w dwóch województwach, z czego większa część trasy przebiega w województwie dolnośląskim. We wrześniu 1910 roku nastąpiło otwarcie przewozów na całej linii. Ruch pasażerski odbywał się do 1 września 1989 roku, kiedy to zawieszono ruch na całej linii. W 1992 przestały jeździć pociągi towarowe na odcinku Głęboka – Małujowice. W 2005 roku linię Łagiewniki Dzierżoniowskie – Małujowice usunięto z ewidencji PKP PLK, co oznaczało zamknięcie linii dla ruchu towarowego.
W 2016 urząd marszałkowski i wójt gminy Strzelin podpisali list intencyjny w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Strzelin – Kondratowice z przedstawicielami kopalni Mineral Polska Sp. z o.o. oraz Mota-Engil CE S.A. Miało to na celu przeniesienie transportu kruszyw skalnych z kopalni będących własnością sygnatariuszy listu na tory kolejowe i tym samym wstrzymanie nadmiernego zużycia dróg publicznych.
2 sierpnia 2018 gmina Strzelin podpisała umowę na 3-letnią dzierżawę (z możliwością przedłużenia) przebiegającego przez nią odcinka linii kolejowej nr 304 przez firmę SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe Sp. z o.o., która podjęła się odbudowy fragmentu prowadzącego do kopalni kruszyw. Prace remontowe podjęto 25 września 2018 z terminem zakończenia w końcu I kwartału 2019. Po rewitalizacji infrastruktury SKPL będzie zajmował się utrzymaniem, konserwacją i zarządzaniem linią[1].
Historię i współczesność linii Brzeg - Strzelin przedstawia film dokumentalny „W stronę Strzelina". Głównym motywem filmu, nawiązującym do dawnej podróży, jest podróż wzdłuż torowiska, będąca smutnym obrazem upadku kolei w ruchu lokalnym[2].
Kalendarium otwarcia |
Głęboka Śląska – Wiązów o długości 5,7 km otworzono 1 maja 1893 roku,
Strzelin – Kondratowice o długości 9,6 km otworzono 10 sierpnia 1893 roku,
Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie o długości 7,4 km otworzono 10 listopada 1893 roku,
Strzelin – Głęboka Śląska o długości 6,7 km otworzono 15 maja 1894,
Wiązów – Brzeg o długości 21,1 km otworzono 15 września 1910[3]
Galeria zdjęć |
- Linia kolejowa Brzeg-Strzelin
- Wykaz obiektów oraz archiwalne zdjęcia
Przypisy |
↑ Strzelin: Ruszyła rewitalizacja linii kolejowej do kopalni kruszyw. Rynek Kolejowy 26 września 2018
↑ Maciej Osmulski: Linia kolejowa Brzeg-Strzelin. Film (pol.). Westmovie, 11.03.2010. s. http://www.brzeg-strzelin.pl.+[dostęp 2012-06-10].
↑ Michał Jerczyński, Stanisław Koziarski: 150 lat kolei na Śląsku. Opole, Wrocław: Instytut Śląski w Opolu, 1992.
|