Linia kolejowa nr 309














































Linia kolejowa nr 309

Kłodzko Nowe – Kudowa-Zdrój

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
309
Długość
39,967 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Prędkość maksymalna
60[1] km/h

Zdjęcie LK309
Wiadukt kolejowy w Lewinie Kłodzkim

Historia
Lata budowy
1886–1905
Rok otwarcia
10 lipca 1905







Portal Portal Transport szynowy




Stacja kolejowa w Polanicy-Zdroju





Stacja kolejowa w Dusznikach-Zdroju


Linia kolejowa nr 309 – linia kolejowa łącząca posterunek odgałęźny Kłodzko Nowe ze stacją Kudowa Zdrój.




Spis treści






  • 1 Charakterystyka techniczna


  • 2 Historia


  • 3 Ruch pociągów


  • 4 Przypisy





Charakterystyka techniczna |




  • Kategoria linii: znaczenia miejscowego


  • Klasa linii:

    • B2 na całej długości


  • Liczba torów[2]:
    • jednotorowa na całej długości


  • Sposób wykorzystania: zawieszony ruch pociągów (wznowienie przewozów 9 czerwca 2013)

  • Elektryfikacja: brak

  • Szerokość toru: normalnotorowa (1435 mm)

  • Przeznaczenie linii: pasażersko-towarowa















































































Wykaz maksymalnych prędkości[3]
(km/h)
odcinek linii
pociągi
towarowe
pociągi
pasażerskie
autobusy
szynowe
km pocz.
km końca
0 3,200 30 30 30
3,200 8,200 50 50 50
8,200 14,200 30 30 30
14,200 22,300 45 45 45
22,300 22,480 40 40 40
22,480 23,710 50 50 50
23,710 27,780 60 60 60
27,780 36,840 50 50 50
36,840 40,126 60 60 60


Historia |


Jedną z najważniejszych inwestycji w powiecie kłodzkim była trasa kolejowa wiodąca z Kłodzka do Kudowy-Zdroju, z możliwością przedłużenia do czeskiego Náchodu.


Prace przy budowie tej linii trwały bardzo długo (blisko 20 lat) ze względu m.in. na trudne warunki terenowe. Jako pierwszy uruchomiono odcinek do Szczytnej (1886-1890). Następnie 1 grudnia 1902 otwarto odcinek do Dusznik. Do Kudowy-Zdroju kolej dotarła 10 lipca 1905 r.[4]
Do czasu zakończenia obsługi linii przez parowozy, na stacji Lewin Kłodzki odbywało się nawadnianie parowozów, co wynikało z małej wydajności kudowskiego ujęcia wody.


W latach 1945-1948 istniało przedłużenie linii do czeskiego Náchodu, które zbudowali Niemcy ze względów militarnych. Po zakończeniu wojny nie uruchomiono normalnego ruchu pasażerskiego na tej trasie. W 1948 roku (według innych źródeł w 1947[4]) oddział wojska z Pardubic zdemontował torowisko oraz rozsypujący się drewniany most graniczny nad rzeką Metuje, przypieczętowując tym samym koniec linii[5].


W latach 90. oprócz pociągów osobowych relacji Kudowa-Kłodzko kursowały całoroczne pociągi pospieszne do:



  • Warszawy Wschodniej (przez Ostrów Wlkp., Łódź)

  • Gdyni Głównej (przez Poznań, Bydgoszcz)

  • Lublina (przez Katowice, Kielce)


Po roku 2000, ze względu na pogarszający się stan techniczny linii, zaczęto stopniowo ograniczać liczbę połączeń, zarówno osobowych, jak i pospiesznych.


1 kwietnia 2006 roku, równocześnie z zamknięciem linii z Kłodzka do Wałbrzycha zawieszono kursowanie pociągów z Kłodzka do Kudowy-Zdrój. Po akcji protestacyjnej samorządowców z powiatu kłodzkiego oraz gmin powiatu, obejmującej liczne monity oraz pikietę przed urzędem marszałkowskim we Wrocławiu, z początkiem czerwca 2006 r. połączenia wznowiono[6].


W trakcie prac nad regulaminem udostępniania tras przewoźnikom w rozkładzie jazdy 2008/2009, zarządca infrastruktury ograniczył planowaną prędkość na linii Kłodzko – Kudowa-Zdrój oraz Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna do 0 km/h, co uniemożliwiłoby przewoźnikom prowadzenie po tych trasach ruchu pociągów. Takie plany ponownie wywołały stanowczy protest samorządu, tym razem wojewódzkiego, oraz Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej[7]. Sprzeciw argumentowano między innymi statystykami DOT, z których wynikało, że ponad 21 tysięcy osób rocznie – blisko 10% wszystkich turystów odwiedzających uzdrowisk powiatu kłodzkiego: Polanicy, Dusznik i Kudowy-Zdroju – dojeżdża do celu koleją[8]. Podczas wizyty w Warszawie, dolnośląski marszałek obiecał, że pieniądze na remont obu linii zostaną zabezpieczone w Regionalnym Programie Operacyjnym dla województwa dolnośląskiego na lata 2007-2013. Jednocześnie, ze strony PKP Polskie Linie Kolejowe padło zapewnienie, że ruch na trasach nie zostanie wstrzymany[9]. Pomiędzy 20 października a 3 listopada 2008 r. przeprowadzono na linii doraźne prace remontowe, podczas których zamiast pociągów kursowała komunikacja zastępcza[10]. Po zakończeniu robót torowych, pociągi powróciły na linię.


Ostatni pociąg dalekobieżny kursował do grudnia 2009 roku. Był to pociąg pośpieszny Karkonosze relacji Kudowa-Zdrój – Wrocław Główny, gdzie był dołączany do składu relacji Szklarska Poręba – Warszawa Wsch./Białystok.


Od 15 marca 2010 roku z uwagi na zbyt niską prędkość szlakową (20 km/h) pociągi przestały kursować. Zastąpiono je komunikacją autobusową[11].


Pod koniec 2012 roku PKP PLK rozpoczęły rewitalizację linii, obejmującą m.in. kompletną wymianę torowiska na odcinku Duszniki-Kudowa i dostosowanie peronów dla potrzeb osób niepełnosprawnych (na stacjach w Polanicy, Dusznikach i Kudowie-Zdroju). 9 czerwca 2013 wznowiono ruch na odcinku Kłodzko Nowe – Polanica-Zdrój. Na pozostałej części trasy ruch został wznowiony 15 grudnia 2013 roku.



Ruch pociągów |


Od 9 czerwca 2013 r. ruszyły przewozy Kolei Dolnośląskich na odcinku Kłodzko Nowe – Polanica-Zdrój, natomiast 15 grudnia 2013 r. na odcinku Polanica Zdrój – Kudowa-Zdrój. Autobusy szynowe kursują w relacjach do Kłodzka, Legnicy i Wałbrzycha. W okresie od 26 czerwca do 31 sierpnia 2015 r. PKP Intercity uruchomiło pociągi TLK „Rozewie” w relacji Gdynia Gł. – Kudowa-Zdrój – Gdynia Gł. oraz TLK „Śnieżka” w relacji Warszawa Wsch. – Kudowa-Zdrój - Warszawa Wsch.



Przypisy |




  1. PLK, Wykaz maksymalnych prędkości - pociągi pasażerskie, 2014/2015


  2. Regulamin przydzielania tras pociągów (Odległości podano w kilometrach).


  3. Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów
    przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rjp 2013/2014.



  4. ab Kłodzko (Glatz) – Kudowa-Zdrój (Bad Kudowa-Sackisch) – Słone (Schlaney)- Náchod.


  5. Witold Kisza: Czeski pociąg pancerny w Lewinie? (pol.). lewinklodzki.pl, 02.03.2007. [dostęp 22-12-2010].


  6. Romuald Piela. Kłodzko: Od 1 czerwca przywrócone zostaną lokalne połączenia kolejowe pomiędzy Kłodzkiem a Kudową. „Słowo Polskie Gazeta Wrocławska”. 2006, 2006-05-17. Nieznane pola: 1, "link" oraz "dostep".


  7. Polskie Radio Wrocław, 2005-08-28 Nie będzie pociągów do Szklarskiej Poręby i do Kudowy? Marszałek jest przeciw, dostęp: 2013-12-29.


  8. Inforail.pl, 2008-08-26: Samorządowcy przeciw likwidacji tras kolejowych, dostęp: 2013-12-28.


  9. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, komunikat Nie będzie likwidacji połączeń kolejowych!, dostęp: 2008-08-28.


  10. PKP Przewozy Regionalne, 2008-10-16: Z powodu robót torowych na odcinku Kłodzko Główne – Kudowa-Zdrój wprowadza się zastępczą komunikację autobusową, dostęp: 2013-12-09.


  11. Kłodzko: Co dalej z linią do Kudowy-Zdroju? Dostęp 22 listopada 2010.





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre