SA134-023 jadący z Trzebnicy zbliża się do Wrocławia, do dzielnicy Pawłowice.
Przebieg
Legenda
eksploatowana / istniejąca
zlikwidowana / rozebrana lub planowana
kolej
metro lub kolej lekka
stacja kolejowa/stacja metra
przystanek
stacja bez ruchu pasażerskiego
ładownia, posterunek ruchu itp
przystanek częściowo używany
koniec linii
odcinek
odcinek w tunelu
odcinek na estakadzie
wiadukt
most
tunel pod wodą
zmiana kilometrażu
granica państwowa / inna
mijanka
przejazd kolejowo-drogowy
przeprawa promowa
odcinek zelektryfikowany
143 ↑ Wrocław Mikołajów
Wrocław Psie Pole
143 ← Kalety
Wrocław, ul. Gen. Okulickiego
rzeka Dobra
1,171
Wrocław Zakrzów
2,666
Wrocław Pawłowice
Wrocław, ul. Przebiśniegowa
4,546
Ramiszów
Wrocław, ul. Przebiśniegowa
7,526
Pasikurowice
10,392
Siedlec Trzebnicki
13,217
Pierwoszów
15,696
Brochocin Trzebnicki
Trzebnica, ul. Armii Krajowej
Trzebnica, ul. Wrocławska
19,736
Trzebnica
Portal Transport szynowy
Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica – niezelektryfikowana jednotorowa linia kolejowa znaczenia miejscowego, w Polsce, przebiegająca w całości przez województwo dolnośląskie, łącząca Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].
W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].
Linię otwarto pod koniec 1886 r.[5]. Regularny ruch pociągów osobowych został zawieszony w 1991 roku, a kursowanie pociągów towarowych - w roku 1999. Do przejęcia linii od PKP przez samorząd województwa dolnośląskiego i wyremontowania w 2009 r., po którym wznowiono połączenia pasażerskie, pociągi kursowały na linii tylko okazjonalnie[6].
Spis treści
1Przebieg linii
2Historia linii
3Przystanki
4Uwagi
5Przypisy
Przebieg linii |
Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Schemat przebiegu linii.
Linia kolejowa nr 326 przebiega w całości przez województwo dolnośląskie. Łączy Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].
W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].
Linia rozpoczyna się na wrocławskim osiedlu Psie Pole (dawniej odrębne miasto), gdzie odchodzi od linii kolejowej nr 143 Kalety - Wrocław Mikołajów, skręcając na północ. Za przystankiem Wrocław Zakrzów, na wysokości terenów dawnego Browaru Zakrzów, linia odchyla się na północny wschód. Po przejściu przez most na rzece Dobra, nieopodal Cmentarza Pawłowickiego, szlak przyjmuje orientację południkową. Za przejazdem kolejowo-drogowym kategorii D na drodze gminnej z Pasikurowic do Ramiszowa, tory odchylają się północny zachód. Przed miejscowością Siedlec linia ponownie przyjmuje kierunek północno-wschodni. Od przepustu na potoku Jagodnica, tuż za przystankiem Pierwoszów-Miłocin, linia trawersuje wygiętym w kierunku wschodnim łukiem Południowy Grzbiet Wzgórz Trzebnickich. W ostatnich kilometrach linii, za wąwozem, na wysokości wsi Raszów, tory znów prowadzą na północny zachód do Trzebnicy.[4]
Historia linii |
Normalnotorowa linia łącząca Wrocław z Trzebnicą obsługiwała połączenie z dworca Wrocław Nadodrze przez Wrocław Psie Pole. Linia ta na odcinku Psie Pole – Trzebnica miała długość 20 km i pokonywana była w 1944, zgodnie z rozkładem, w ciągu niespełna trzech kwadransów, tj. ze średnią prędkością podróżną ponad 27 km/h. Trasę pokonywało wówczas pięć par pociągów na dobę. W 1967 pociągów było już mniej (trzy) i jeździły rozkładowo na tym odcinku w czasie od trzech kwadransów do półtorej godziny; w 1981 jeździły już tylko dwie pary pociągów. Jedynie przez krótki okres lat 1984-1988 na linii kursowało do 7 par pociągów dziennie.
Ostatni regularny pociąg pasażerski odprawiono 21 czerwca 1991 roku. Ruch pociągów towarowych zawieszono 2 grudnia roku 1999, a ostatni pociąg PKP (pielgrzymkowy) pojawił się na linii w 2002 roku. Następnie, linia dzierżawiona była przez Dolnośląskie Koleje Regionalne które zabiegały o wznowienie regularnego ruchu pasażerskiego i doprowadziły do uruchomienia pociągów turystycznych. W roku 2006 PKP PLK wypowiedziały umowę z DKR i zagroziły rozbiórką linii. Po długich rozmowach 11 października 2007 linia została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego. W latach 2008-2009 linię zmodernizowano. 20 września 2009 r. reaktywowano planowy ruch pasażerski, kierując na trasę szynobusy Kolei Dolnośląskich[7]. W roku 2016 liczba par pociągów na linii wzrosła do rekordowej liczby 15 par dziennie[8].
Przystanki |
Wrocław Psie Pole
Wrocław Zakrzów
Wrocław Pawłowice
Ramiszów
Pasikurowice
Siedlec Trzebnicki
Pierwoszów[9]
Brochocin Trzebnicki
Trzebnica
Uwagi |
↑Bezpośrednim zarządca na zlecenie DSDiK jest PMT Linie Kolejowe.
Przypisy |
↑Regulamin przydzielenia tras i korzystania z nich przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach R. J. 2011/2012 - PMT Linie Kolejowe
↑Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2011/2012 - PKP PLK
↑ abMapy ogólne. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Mały Atlas Linii Kolejowych Polski 2011. Wyd. pierwsze. Rybnik: Eurosprinter, 2011, s. F4. ISBN 978-83-931006-3-7. (pol.)
↑ abcWzgórza Trzebnickie. Mapa aktualizowana w terenie. Skala 1:50 000. Wyd. II. Wrocław: Studio Wydawnicze PLAN, 2008. ISBN 978-83-61092-21-6. (pol.)
↑Janusz Gołaszewski. Historia Kolei. Dzieje linii kolejowej Wrocław Psie Pole - Trzebnica. „Świat Kolei”. 8/2005, s. 14-25. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
↑DSDiK we Wrocławiu, 2009-09-22 Pierwszy przejazd szynobusu z Wrocławia do Trzebnicy, dostęp: 2013-12-25
↑dolny-slask.org.pl: Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica, dostęp: 2015-12-28
Morgemoulin — miejscowość i gmina — Państwo Francja Region Grand Est Departament Moza Okręg Verdun Kod INSEE 55357 Powierzchnia 6,82 km² Populacja (1990) • liczba ludności 75 • gęstość 11 os./km² Kod pocztowy 55400 Położenie na mapie Francji Morgemoulin 49°14′N 5°35′E / 49,233333 5,583333 Portal Francja Morgemoulin – miejscowość i gmina we Francji, w regionie Grand Est, w departamencie Moza. Według danych na rok 1990 gminę zamieszkiwało 75 osób, a gęstość zaludnienia wynosiła 11 osób/km² (wśród 2335 gmin Lotaryngii Morgemoulin plasuje się na 970. miejscu pod względem liczby ludności, natomiast pod względem powierzchni na miejscu 848.). Bibliografia | Francuski urząd statystyczny ( fr. ) . p • d • e Gminy okręgu Verdun Abaucourt-Hautecourt • Aincreville • Ambly-sur-Meuse • Amel-sur-l'Étang • Ancemont • Arrancy-sur-Crusne • Aubréville • Autré...
Scott Moir Tessa Virtue i Scott Moir w 2016 r. Reprezentacja Kanada Data i miejsce urodzenia 2 września 1987 London Wzrost 180 cm Konkurencja Pary taneczne Partner sportowy Tessa Virtue Trener Marie-France Dubreuil, Patrice Lauzon, Romain Haguenauer Poprzednio: Marina Zujewa, Oleg Epstein, Igor Szpilband, Johnny Johns, Carol Moir, Paul MacIntosh, Suzanne Killing Klub Montreal International School of Skating Poprzednio: Arctic Edge FSC Ilderton Skating Club Lokalizacja treningowa Montreal Poprzednio: Canton Kitchener Rekordy życiowe ISU przed sezonem 2018/2019 Nota łączna 206,07 Igrzyska Olimpijskie 2018 Taniec krótki 83,67 Igrzyska Olimpijskie 2018 Taniec dowolny 122,40 Igrzyska Olimpijskie 2018 Dorobek medalowy Reprezentacja Kanada Igrzyska olimpijskie Złoto Vancouver 2010 pary taneczne Złoto Pjongczang 2018 pary taneczne Złoto Pjongczang 2018 drużynowo Srebro S...
Souastre — miejscowość i gmina — Herb Państwo Francja Region Hauts-de-France Departament Pas-de-Calais Okręg Arras Kod INSEE 62800 Powierzchnia 7,18 km² Populacja (1990) • liczba ludności 352 • gęstość 49 os./km² Kod pocztowy 62111 Położenie na mapie Francji Souastre 50°09′N 2°34′E / 50,150000 2,566667 Portal Francja Souastre – miejscowość i gmina we Francji, w regionie Hauts-de-France, w departamencie Pas-de-Calais. Według danych na rok 1990 gminę zamieszkiwały 352 osoby, a gęstość zaludnienia wynosiła 49 osób/km² (wśród 1549 gmin regionu Nord-Pas-de-Calais Souastre plasuje się na 887. miejscu pod względem liczby ludności, natomiast pod względem powierzchni na miejscu 507.). Bibliografia | Francuski urząd statystyczny ( fr. ) . p • d • e Gminy okręgu Arras Ablain-Saint-Nazaire Ablainzevelle Acheville Achicourt Achiet-le-Grand Achiet-le-Pe...