SA134-023 jadący z Trzebnicy zbliża się do Wrocławia, do dzielnicy Pawłowice.
Przebieg
Legenda
eksploatowana / istniejąca
zlikwidowana / rozebrana lub planowana
kolej
metro lub kolej lekka
stacja kolejowa/stacja metra
przystanek
stacja bez ruchu pasażerskiego
ładownia, posterunek ruchu itp
przystanek częściowo używany
koniec linii
odcinek
odcinek w tunelu
odcinek na estakadzie
wiadukt
most
tunel pod wodą
zmiana kilometrażu
granica państwowa / inna
mijanka
przejazd kolejowo-drogowy
przeprawa promowa
odcinek zelektryfikowany
143 ↑ Wrocław Mikołajów
Wrocław Psie Pole
143 ← Kalety
Wrocław, ul. Gen. Okulickiego
rzeka Dobra
1,171
Wrocław Zakrzów
2,666
Wrocław Pawłowice
Wrocław, ul. Przebiśniegowa
4,546
Ramiszów
Wrocław, ul. Przebiśniegowa
7,526
Pasikurowice
10,392
Siedlec Trzebnicki
13,217
Pierwoszów
15,696
Brochocin Trzebnicki
Trzebnica, ul. Armii Krajowej
Trzebnica, ul. Wrocławska
19,736
Trzebnica
Portal Transport szynowy
Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica – niezelektryfikowana jednotorowa linia kolejowa znaczenia miejscowego, w Polsce, przebiegająca w całości przez województwo dolnośląskie, łącząca Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].
W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].
Linię otwarto pod koniec 1886 r.[5]. Regularny ruch pociągów osobowych został zawieszony w 1991 roku, a kursowanie pociągów towarowych - w roku 1999. Do przejęcia linii od PKP przez samorząd województwa dolnośląskiego i wyremontowania w 2009 r., po którym wznowiono połączenia pasażerskie, pociągi kursowały na linii tylko okazjonalnie[6].
Spis treści
1Przebieg linii
2Historia linii
3Przystanki
4Uwagi
5Przypisy
Przebieg linii |
Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Schemat przebiegu linii.
Linia kolejowa nr 326 przebiega w całości przez województwo dolnośląskie. Łączy Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].
W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].
Linia rozpoczyna się na wrocławskim osiedlu Psie Pole (dawniej odrębne miasto), gdzie odchodzi od linii kolejowej nr 143 Kalety - Wrocław Mikołajów, skręcając na północ. Za przystankiem Wrocław Zakrzów, na wysokości terenów dawnego Browaru Zakrzów, linia odchyla się na północny wschód. Po przejściu przez most na rzece Dobra, nieopodal Cmentarza Pawłowickiego, szlak przyjmuje orientację południkową. Za przejazdem kolejowo-drogowym kategorii D na drodze gminnej z Pasikurowic do Ramiszowa, tory odchylają się północny zachód. Przed miejscowością Siedlec linia ponownie przyjmuje kierunek północno-wschodni. Od przepustu na potoku Jagodnica, tuż za przystankiem Pierwoszów-Miłocin, linia trawersuje wygiętym w kierunku wschodnim łukiem Południowy Grzbiet Wzgórz Trzebnickich. W ostatnich kilometrach linii, za wąwozem, na wysokości wsi Raszów, tory znów prowadzą na północny zachód do Trzebnicy.[4]
Historia linii |
Normalnotorowa linia łącząca Wrocław z Trzebnicą obsługiwała połączenie z dworca Wrocław Nadodrze przez Wrocław Psie Pole. Linia ta na odcinku Psie Pole – Trzebnica miała długość 20 km i pokonywana była w 1944, zgodnie z rozkładem, w ciągu niespełna trzech kwadransów, tj. ze średnią prędkością podróżną ponad 27 km/h. Trasę pokonywało wówczas pięć par pociągów na dobę. W 1967 pociągów było już mniej (trzy) i jeździły rozkładowo na tym odcinku w czasie od trzech kwadransów do półtorej godziny; w 1981 jeździły już tylko dwie pary pociągów. Jedynie przez krótki okres lat 1984-1988 na linii kursowało do 7 par pociągów dziennie.
Ostatni regularny pociąg pasażerski odprawiono 21 czerwca 1991 roku. Ruch pociągów towarowych zawieszono 2 grudnia roku 1999, a ostatni pociąg PKP (pielgrzymkowy) pojawił się na linii w 2002 roku. Następnie, linia dzierżawiona była przez Dolnośląskie Koleje Regionalne które zabiegały o wznowienie regularnego ruchu pasażerskiego i doprowadziły do uruchomienia pociągów turystycznych. W roku 2006 PKP PLK wypowiedziały umowę z DKR i zagroziły rozbiórką linii. Po długich rozmowach 11 października 2007 linia została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego. W latach 2008-2009 linię zmodernizowano. 20 września 2009 r. reaktywowano planowy ruch pasażerski, kierując na trasę szynobusy Kolei Dolnośląskich[7]. W roku 2016 liczba par pociągów na linii wzrosła do rekordowej liczby 15 par dziennie[8].
Przystanki |
Wrocław Psie Pole
Wrocław Zakrzów
Wrocław Pawłowice
Ramiszów
Pasikurowice
Siedlec Trzebnicki
Pierwoszów[9]
Brochocin Trzebnicki
Trzebnica
Uwagi |
↑Bezpośrednim zarządca na zlecenie DSDiK jest PMT Linie Kolejowe.
Przypisy |
↑Regulamin przydzielenia tras i korzystania z nich przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach R. J. 2011/2012 - PMT Linie Kolejowe
↑Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2011/2012 - PKP PLK
↑ abMapy ogólne. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Mały Atlas Linii Kolejowych Polski 2011. Wyd. pierwsze. Rybnik: Eurosprinter, 2011, s. F4. ISBN 978-83-931006-3-7. (pol.)
↑ abcWzgórza Trzebnickie. Mapa aktualizowana w terenie. Skala 1:50 000. Wyd. II. Wrocław: Studio Wydawnicze PLAN, 2008. ISBN 978-83-61092-21-6. (pol.)
↑Janusz Gołaszewski. Historia Kolei. Dzieje linii kolejowej Wrocław Psie Pole - Trzebnica. „Świat Kolei”. 8/2005, s. 14-25. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
↑DSDiK we Wrocławiu, 2009-09-22 Pierwszy przejazd szynobusu z Wrocławia do Trzebnicy, dostęp: 2013-12-25
↑dolny-slask.org.pl: Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica, dostęp: 2015-12-28
Scott Moir Tessa Virtue i Scott Moir w 2016 r. Reprezentacja Kanada Data i miejsce urodzenia 2 września 1987 London Wzrost 180 cm Konkurencja Pary taneczne Partner sportowy Tessa Virtue Trener Marie-France Dubreuil, Patrice Lauzon, Romain Haguenauer Poprzednio: Marina Zujewa, Oleg Epstein, Igor Szpilband, Johnny Johns, Carol Moir, Paul MacIntosh, Suzanne Killing Klub Montreal International School of Skating Poprzednio: Arctic Edge FSC Ilderton Skating Club Lokalizacja treningowa Montreal Poprzednio: Canton Kitchener Rekordy życiowe ISU przed sezonem 2018/2019 Nota łączna 206,07 Igrzyska Olimpijskie 2018 Taniec krótki 83,67 Igrzyska Olimpijskie 2018 Taniec dowolny 122,40 Igrzyska Olimpijskie 2018 Dorobek medalowy Reprezentacja Kanada Igrzyska olimpijskie Złoto Vancouver 2010 pary taneczne Złoto Pjongczang 2018 pary taneczne Złoto Pjongczang 2018 drużynowo Srebro S...
Podział administracyjny Polski (stan na 1 stycznia 2010) Województwo – jednostka podziału administracyjnego najwyższego stopnia w Polsce, od 1990 r. jednostka zasadniczego podziału terytorialnego administracji rządowej, od 1999 r. także jednostka samorządu terytorialnego. Podział kraju na województwa ma swoje korzenie w okresie rozbicia dzielnicowego, stąd ich zróżnicowanie pod względem wielkości w czasach Rzeczypospolitej. Pierwsze województwa powstawały na przełomie XIV i XV w. Pierwotnie były to samodzielne zgromadzenia wojskowe na określonych terenach Polski, którymi zarządzali wyznaczani przez władcę wojewodowie – od: wodzić woje. Status województwa reguluje w Polsce ustawa o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. [1] Spis treści 1 Liczba województw 2 Stan aktualny – 16 województw 2.1 Podział na województwa od 1999 r. 3 Województwa w przeszłości 3.1 Pierwsze województwa w Polsce 3.2 Województwa w okresie I Rzeczypospolitej 3....
0
I heard this phrasing in an episode of a TV show, but I can't remember what for the life of me. I just remember how weird it sounded, because no one else talked like that in the series? It was a white character in a rural setting, if that helps. A criminal henchman. Is there an area or something where "You wants I..." is commonplace?
slang dialects
share | improve this question
asked 12 hours ago
Patroclus
21 2
2
...