Linia kolejowa nr 326





































Linia kolejowa nr 326

Wrocław Psie Pole - Trzebnica

Mapa przebiegu linii kolejowej 326

Dane podstawowe

Zarządca

DSDiK[a]
Numer linii
326
Tabela SRJP
204
Długość
19,736 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Prędkość maksymalna
70[1][2] km/h

Zdjęcie LK326
SA134-023 jadący z Trzebnicy zbliża się do Wrocławia, do dzielnicy Pawłowice.







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica – niezelektryfikowana jednotorowa linia kolejowa znaczenia miejscowego, w Polsce, przebiegająca w całości przez województwo dolnośląskie, łącząca Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].


W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].


Linię otwarto pod koniec 1886 r.[5]. Regularny ruch pociągów osobowych został zawieszony w 1991 roku, a kursowanie pociągów towarowych - w roku 1999. Do przejęcia linii od PKP przez samorząd województwa dolnośląskiego i wyremontowania w 2009 r., po którym wznowiono połączenia pasażerskie, pociągi kursowały na linii tylko okazjonalnie[6].




Spis treści






  • 1 Przebieg linii


  • 2 Historia linii


  • 3 Przystanki


  • 4 Uwagi


  • 5 Przypisy





Przebieg linii |




Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Schemat przebiegu linii.


Linia kolejowa nr 326 przebiega w całości przez województwo dolnośląskie. Łączy Trzebnicę i miejscowości powiatu trzebnickiego z Wrocławiem[3].


W okolicy Brochocina i Taczowa Wielkiego linia przecina Wzgórza Trzebnickie[4].


Linia rozpoczyna się na wrocławskim osiedlu Psie Pole (dawniej odrębne miasto), gdzie odchodzi od linii kolejowej nr 143 Kalety - Wrocław Mikołajów, skręcając na północ. Za przystankiem Wrocław Zakrzów, na wysokości terenów dawnego Browaru Zakrzów, linia odchyla się na północny wschód. Po przejściu przez most na rzece Dobra, nieopodal Cmentarza Pawłowickiego, szlak przyjmuje orientację południkową. Za przejazdem kolejowo-drogowym kategorii D na drodze gminnej z Pasikurowic do Ramiszowa, tory odchylają się północny zachód. Przed miejscowością Siedlec linia ponownie przyjmuje kierunek północno-wschodni. Od przepustu na potoku Jagodnica, tuż za przystankiem Pierwoszów-Miłocin, linia trawersuje wygiętym w kierunku wschodnim łukiem Południowy Grzbiet Wzgórz Trzebnickich. W ostatnich kilometrach linii, za wąwozem, na wysokości wsi Raszów, tory znów prowadzą na północny zachód do Trzebnicy.[4]



Historia linii |


Normalnotorowa linia łącząca Wrocław z Trzebnicą obsługiwała połączenie z dworca Wrocław Nadodrze przez Wrocław Psie Pole. Linia ta na odcinku Psie Pole – Trzebnica miała długość 20 km i pokonywana była w 1944, zgodnie z rozkładem, w ciągu niespełna trzech kwadransów, tj. ze średnią prędkością podróżną ponad 27 km/h. Trasę pokonywało wówczas pięć par pociągów na dobę. W 1967 pociągów było już mniej (trzy) i jeździły rozkładowo na tym odcinku w czasie od trzech kwadransów do półtorej godziny; w 1981 jeździły już tylko dwie pary pociągów. Jedynie przez krótki okres lat 1984-1988 na linii kursowało do 7 par pociągów dziennie.


Ostatni regularny pociąg pasażerski odprawiono 21 czerwca 1991 roku. Ruch pociągów towarowych zawieszono 2 grudnia roku 1999, a ostatni pociąg PKP (pielgrzymkowy) pojawił się na linii w 2002 roku. Następnie, linia dzierżawiona była przez Dolnośląskie Koleje Regionalne które zabiegały o wznowienie regularnego ruchu pasażerskiego i doprowadziły do uruchomienia pociągów turystycznych. W roku 2006 PKP PLK wypowiedziały umowę z DKR i zagroziły rozbiórką linii. Po długich rozmowach 11 października 2007 linia została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego. W latach 2008-2009 linię zmodernizowano. 20 września 2009 r. reaktywowano planowy ruch pasażerski, kierując na trasę szynobusy Kolei Dolnośląskich[7]. W roku 2016 liczba par pociągów na linii wzrosła do rekordowej liczby 15 par dziennie[8].



Przystanki |



  • Wrocław Psie Pole

  • Wrocław Zakrzów

  • Wrocław Pawłowice

  • Ramiszów

  • Pasikurowice

  • Siedlec Trzebnicki


  • Pierwoszów[9]

  • Brochocin Trzebnicki

  • Trzebnica



Uwagi |




  1. Bezpośrednim zarządca na zlecenie DSDiK jest PMT Linie Kolejowe.



Przypisy |




  1. Regulamin przydzielenia tras i korzystania z nich przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach R. J. 2011/2012 - PMT Linie Kolejowe


  2. Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2011/2012 - PKP PLK


  3. ab Mapy ogólne. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Mały Atlas Linii Kolejowych Polski 2011. Wyd. pierwsze. Rybnik: Eurosprinter, 2011, s. F4. ISBN 978-83-931006-3-7. (pol.)


  4. abc Wzgórza Trzebnickie. Mapa aktualizowana w terenie. Skala 1:50 000. Wyd. II. Wrocław: Studio Wydawnicze PLAN, 2008. ISBN 978-83-61092-21-6. (pol.)


  5. Janusz Gołaszewski. Historia Kolei. Dzieje linii kolejowej Wrocław Psie Pole - Trzebnica. „Świat Kolei”. 8/2005, s. 14-25. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 


  6. DSDiK we Wrocławiu, 2009-09-22 Pierwszy przejazd szynobusu z Wrocławia do Trzebnicy, dostęp: 2013-12-25


  7. dolny-slask.org.pl: Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica, dostęp: 2015-12-28


  8. Wyborcza.pl, wroclaw.wyborcza.pl [dostęp 2017-11-25] .


  9. Przystanek kolejowy w Pierwoszowie. W niedzielę otwarcie (pol.). Gazeta.pl Wrocław, 2012-12-08. [dostęp 2012-12-08].





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre