Jarocin (stacja kolejowa)



















































Jarocin

Dworzec kolejowy w Jarocinie
Dworzec kolejowy w Jarocinie

Państwo

 Polska
Miejscowość

Jarocin
Lokalizacja
Centrum
Data otwarcia
1875
Poprzednie nazwy
Jarotschin
Dane techniczne
Liczba peronów
4
Liczba krawędzi
peronowych
6
Kasy

T
Linie kolejowe


  • 272 Kluczbork – Poznań Główny

  • 281 Oleśnica – Chojnice

  • 360 Jarocin – Kąkolewo




Położenie na mapie Jarocina


Mapa lokalizacyjna Jarocina

Jarocin

Jarocin






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

Jarocin

Jarocin






Położenie na mapie województwa wielkopolskiego


Mapa lokalizacyjna województwa wielkopolskiego

Jarocin

Jarocin






Położenie na mapie powiatu jarocińskiego


Mapa lokalizacyjna powiatu jarocińskiego

Jarocin

Jarocin






Położenie na mapie gminy Jarocin


Mapa lokalizacyjna gminy Jarocin

Jarocin

Jarocin





Ziemia51°58′09″N 17°29′41″E/51,969167 17,494722

Portal Portal Transport szynowy

Jarocin – stacja kolejowa w Jarocinie. Znajduje się przy ulicy Dworcowej 2. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca regionalnego[1]. Budynek dworca w Jarocinie został wybudowany w latach 1870-1875 w czasie oddania do eksploatacji linii kolejowej Poznań Główny – Kluczbork. Został on opisany przez Jarosława Iwaszkiewicza w Młynie nad Lutynią. Jednak opis nieco odbiega od stanu rzeczywistego. Gmach dworca jest to budynek piętrowy i wykonany z czerwonej cegły licowej z wielopłaszczyznowym dachem z licznymi facjatami. Wewnątrz zachowane są dekoracje stiukowe. Jego powstanie uwarunkowane było budową linii kolejowych: Poznań Główny – Kluczbork (ukończona w 1875 r.) i Oleśnica – Krotoszyn – Gniezno (1876 r.). Z chwilą uruchomienia kolejnych dwóch linii: w 1888 do Leszna i w 1906 r. Czempiń – Śrem – Jarocin[a] stacja stała się jedną z najważniejszych stacji węzłowych w zaborze pruskim. Jest ostatnim zachowanym wielkim pruskim dworcem węzłowym na terenie Wielkopolski.


25 października 1919 r. dworzec był widownią spotkania społeczeństwa jarocińskiego z marszałkiem Józefem Piłsudskim.


Dziś zaliczany jest do obiektów zabytkowych PKP. Uchroniło go to przed modernizacją zewnętrzną i nie podzielił losu m.in. neogotyckiego dworca leszczyńskiego. Dworzec w Jarocinie był pierwszym dworcem kolejowym w Wielkim Księstwie Poznańskim z oświetleniem elektrycznym.
Przeprowadzona została jedynie modernizacja wnętrza dworca i podzielona została na dwa etapy:



  1. etap realizowany w latach 1979-1983 – modernizacja części przeznaczonej dla podróżnych;

  2. etap realizowany w latach 1987-1988 – modernizacja części gastronomicznej.


Podczas pierwszego etapu wymieniono stropy drewniane na staloceramiczne, przebudowano pomieszczenia kas biletowych, poczekalnie dla podróżnych, zmodernizowano poddasze i odtworzono pierwotny wystrój wnętrz. Odnowiono również nadokienne zewnętrzne freski. W drugim etapie odnowiono część gastronomiczną poprzez założenie nowych instalacji gazowych i wodno-kanalizacyjnych. Odnowiono również ściany pomieszczeń.


W roku 2013 przeprowadzono kosztem 4,9 mln zł remont dworca wraz z najbliższym otoczeniem. Prace przebiegały pod okiem konserwatora zabytków[2][3].




Spis treści






  • 1 Uwagi


  • 2 Przypisy


  • 3 Galeria


  • 4 Bibliografia


  • 5 Linki zewnętrzne





Uwagi |




  1. Obecnie linia nieużytkowana, na tej linii kursuje komunikacja autobusowa



Przypisy |




  1. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 144


  2. PKPP. S.A. PKPP., Dworce w Kępnie i Jarocinie otwarte dla podróżnych, kurierkolejowy.eu, 20 grudnia 2013 [dostęp 2013-12-23]  (pol.).


  3. KamilK. Bachorz KamilK., Dworzec PKP w Jarocinie otwarty dla podróżnych (ZDJĘCIA), jarocin.naszemiasto.pl, 21 grudnia 2013 [dostęp 2013-12-23]  (pol.).



Galeria |






Bibliografia |


  • KamilK. Bachorz KamilK., Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce, jarocin.naszemiasto.pl, 2 sierpnia 2013 [dostęp 2013-12-23]  (pol.).


Linki zewnętrzne |




  • Jarocin w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net


  • Jarocin w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl























Jarocin

Linia 272 Kluczbork – Poznań Główny (133,574 km)

BSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg

Witaszyce
odległość: 6,583 km

BSicon BHFq.svg

BSicon STRq.svgBSicon STRq.svgBSicon KBHFeq.svgMieszków

odległość: 7,398 km


Linia 281 Oleśnica – Chojnice (94,600 km)

BSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg

Golina
odległość: 7,450 km

BSicon BHFq.svg

BSicon STRq.svgBSicon STRq.svgBSicon KBHFeq.svgRadlin Wielkopolski

odległość: 7,165 km


Linia 360 Jarocin – Kąkolewo (0,000 km)

BSicon KBHFaq.svg

BSicon STRq.svgBSicon STRq.svgBSicon KBHFeq.svgBrzostów Wielkopolski

odległość: 4,773 km





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre