Partia Pracy (Wielka Brytania)
| ||
Lider | Jeremy Corbyn | |
Data założenia | 1900 | |
Adres siedziby | 39 Victoria Street, Londyn, SW1H 0HA, | |
Ideologia polityczna | socjalizm demokratyczny, socjaldemokracja[1] | |
Poglądy gospodarcze | trzecia droga | |
Członkostwo międzynarodowe | Międzynarodówka Socjalistyczna | |
Europejska Grupa Parlamentarna | Partia Europejskich Socjalistów | |
Młodzieżówka | Young Labour | |
Strona internetowa |
Wielka Brytania Ten artykuł jest częścią serii: Ustrój i polityka Wielkiej Brytanii Ustrój polityczny
Konstytucja
Władza ustawodawcza
Monarcha
Władza wykonawcza
Władza sądownicza
Kontrola państwowa
Finanse
Samorząd terytorialny
Partie polityczne
Wybory
Polityka zagraniczna
| |
Portal Wielka Brytania |
Partia Pracy (ang. Labour Party, LP), potocznie laburzyści (czyt.: lejburzyści) – brytyjska socjaldemokratyczna partia polityczna powstała w lutym 1900 r. ze zjednoczenia Niezależnej Partii Pracy, Towarzystwa Fabiańskiego i Federacji Socjaldemokratycznej; do 1906 roku pod nazwą Komitet Przedstawicielstwa Robotniczego (Labour Representation Comittee).
Spis treści
1 Ideologia
1.1 Antykomunizm
2 Historia
2.1 Geneza
2.2 Początki działalności
2.2.1 Komitet Reprezentacji Pracujących
2.3 Wczesna działalność Partii Pracy
2.3.1 W samorządzie lokalnym
2.4 W okresie międzywojennym
2.5 Po 1945 roku
2.6 Lata 80. i 90.
2.7 XXI wiek
3 Polityka międzynarodowa
4 Struktury
4.1 Członkostwo
4.2 Organizacje partyjne
4.3 Wyborcy i członkowie
4.4 Frakcje
4.4.1 Rozłam z 1981
5 Zobacz też
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Ideologia |
|
Partia Pracy została utworzona jako polityczna, parlamentarna reprezentacja związków zawodowych. Oficjalnie miano „socjalistycznej” zyskała na mocy klauzuli partii z 1918 roku (Klauzula IV). Według klauzuli socjalizm postrzegany był jako zobowiązanie do „własności wspólnej” i nacjonalizacji, „środków produkcji, dystrybucji i wymiany”. Gdy po II wojnie światowej blisko jedna trzecia brytyjskiego przemysłu znajdowała się w rękach państwa (aż do lat 80.), partia do końca lat 50. odrzuciła postulat uspołecznienia, do zrewidowania programu doszło w dużej mierze dzięki pracy The Future of Socialism (1956) Anthony'ego Croslanda - w swojej pracy przedstawił on reformistyczną drogę którą jego zdaniem powinna obrać Partia Pracy. Jako pierwszy Klauzulę IV usunąć chciał Hugh Gaitskell jednak jego próba z 1959 roku nie powiodła się, ostatecznie klauzulę usunął Tony Blair w latach 90. XX wieku[2][3].
Historycznie zauważalny był duży wpływ ekonomii keynesowskiej, partia domagała się redystrybucji bogactw i zwiększenia interwencjonizmu gospodarczego. W manifeście wyborczym z października 1974 roku, model opodatkowania postrzegany był jako środek do realizacji redystrybucji bogactw[4]. Następnie partia zwróciła się w stronę budowy państwa opiekuńczego z rozbudowanym systemem ochrony zdrowia i praw pracowniczych.
Od późnych lat 80., partia przyjęła politykę wolnorynkową[5], przez co wielu obserwatorów opisuje obecną Partię Pracy jako socjaldemokratyczną lub partię trzeciej drogi (dawniej partia opisywana była jako demokratyczno-socjalistyczna). Jeszcze według innych komentatorów zmiany w Partii Pracy zaszły tak daleko że nie możliwe jest opisanie jej jako partii socjaldemokratycznej[6].
Partyjne manifesty wyborcze od 1992 roku nie zawierają terminu socjalizm. Nowa wersja klauzuli IV, w dalszym ciągu potwierdza przynależność Partii Pracy do ruchu socjalizmu demokratycznego. W miejsce publicznej własności przemysłu, laburzyści domagają się modelu konkurencyjnego i rynkowego[7].
Laburyzm nigdy nie kierował się jak inne ruchy socjaldemokratycznej poprzez rewizję marksizmu, jest to związane z odrębnym rodowodem linii laburzystowskiej, jak twierdził Harold Wilson laboryzm "czerpie daleko więcej z nauk Kościoła metodycznego aniżeli marksizmu"[8].
Według A.W. Benna "Marksizm był od najwcześniejszego okresu otwarcie akceptowany przez Partię Pracy jako jedno z wielu źródeł inspiracji dla ruchu robotniczego,
akceptowany wespół choć w dużo mniejszym stopniu - z chrześcijańskim socjalizmem, owenizmem, tradeunionizmem czy nawet radykalnym liberalizmem"[9][10].
Antykomunizm |
Złożonym stanowiskiem przez cały okres zimnej wojny były stosunki Partii Pracy do ruchu komunistycznego, stosunki te charakteryzowała swoista dwoistość. Z jednej strony partyjni teoretycy odcinają się od marksizmu w sferze ideologicznej z drugiej podkreślają odrębność stanowiska antykomunistycznego od pozycji zajmowanych przez ideologów prawicy. O ile w większości partii socjaldemokratycznych Europy zachodniej stosunek z lokalną partią komunistyczną zajmuje naczelne miejsce w problematyce wewnątrzpartyjnej to w Wielkiej Brytanii to zjawisko nie istnieje - o ile w Europe zachodniej zarówno partie socjalistycznie i komunistyczne cieszą się dużym poparciem społecznym, to Brytyjska Partia Komunistyczna i jej komunistyczne następczynie nie cieszyły się dużym poparciem, aż w końcu zostały zmarginalizowane.
Zdaniem Janusza W. Gołębiowskiego model stosunków Partii Pracy do komunistów jest prawicowo-antykomunistyczny[11]. O ile partia komunistyczna już od 1920 roku starała się o przyjęcie jej w skład członków Partii Pracy to za każdym razem prośby o sojusz lub akces do partii były przez laburzystów odrzucane. Już w 1925 roku kierownictwo laburzystów zakazało terenowym oddziałom Labour Party na powierzanie członkom partii komunistycznej funkcji w związkach zawodowych czy stowarzyszeniach robotników co było na tyle istotne że w latach 70. zarysował się udział komunistów w ruchu związkowym co dość mocno umożliwiło uchylenie w 1972 roku przez Radę Generalną TUC dotychczasowego zakazu wybierania członków partii komunistycznej na delegatów zjazdów związków zawodowych.
W międzynarodowym ruchu socjalistycznym, Partia Pracy należy do grupy najbardziej negatywnie odnoszących się do rodzimych partii komunistycznych. Przy tym partia nie kwestionuje współpracy innych partii socjalistycznych z komunistami z własnych krajów.
Antykomunistyczne stanowisko zajmuje większość prawicy jak i lewicy partii. Bardziej elastyczne stanowisko partia zajmowała na płaszczyźnie międzynarodowej na której w okresie
zimnej wojny deklarowała gotowość do nawiązania stosunków z partiami komunistycznymi w okresie nasilenia tendencji eurokomunizmu i państwami bloku wschodniej uważając to za element procesów odprężeniowych między blokami zimnej wojny[12].
Historia |
Geneza |
Do ukształtowania się w brytyjskim ruchu robotniczym, nurtu laburzystowskiego doszło na przełomie lat wieku XIX i XX[13].
Początki Labour Party związane są z końcem XIX wieku, co związane było z potrzebą budowy partii politycznej reprezentującej interesy proletariatu miejskiego który gwałtownie przybrał na liczebności. Wielu członków związków zawodowych było zainteresowanych działalnością stricte politycznych, po wyborach w 1867 i 1885, do parlamentu dostało się kilku kandydatów robotniczych popieranych przez Partię Liberalną. Kandydaci tacy określani byli jako Lib-Lab (Liberal Labour). pierwszym z kandydatów którzy dostali się do parlamentu był George Odger który dostał się do parlamentu z okręgu w Southwark w wyborach w 1870 roku. W tym czasie powstało kilka małych grup o profilu socjalistycznym wśród których narodziły się pomysły zjednoczeniowe. Grupami takimi były: Niezależna Partia Pracy (założona w 1893 roku), Towarzystwo Fabiańskie (1884), marksistowska Federacja Socjaldemokratyczna (1881) i Szkocka Partia Pracy[14]. Towarzystwo Fabiańskie skupiało intelektualistów, laburzystowskich działaczy politycznych, literatów etc. Filozofia Towarzystwa zakładała zmienianie stosunków społecznych na drodze pokojowej i reformistycznej. Nazwa Towarzystwa sugerowała przejęcie taktyki rzymskiego dowódcy Fabiusza Kunktatora[15].
W wyborach powszechnych w 1895 roku, Niezależna Partia Pracy wystawiła 28 kandydatów, partia uzyskała tylko 44.325 głosów. Lider partii Keir Hardie uważał że, aby osiągnąć sukces w wyborach parlamentarnych, konieczne będzie połączenie się z innymi grupami lewicowymi. Hardie zyskał sławę jako świecki kaznodzieja stąd też w 1950 roku, Sekretarz Generalny partii Morgan Phillips stwierdził że "socjalizm w Wielkiej Brytanii zawdzięcza więcej metodyzmowi niż Marksowi"[16].
Brytyjski socjalizm zaczął robić postępy w samorządzie lokalnym. W 1892 roku, Frederick William Jowett (członek Niezależnej Partii Pracy) został pierwszym socjalistą wybranym do Bradford City Council. Kilka miesięcy później, Jowett założył oddział Niezależnej Partii Pracy w tym mieście. Jako członek rady Bradford, Jowett przeprowadził kilka reform które były naśladowane przez inne samorządy. Na przykład, w 1904 roku, Bradford jako pierwszy samorząd lokalny w Wielkiej Brytanii zapewnił w szkołach darmowe posiłki i przeprowadził kampanię na rzecz zastępowania slumsów nowymi domami.
W 1898 roku, rada w West Ham stałą się pierwszą laburzystowską radą w Wielkiej Brytanii[17]. Administracja laburzystów realizowała program mający wprowadzić proletariat pod ochronę publiczną, rada zapewniła pracownikom wypłatę pensji, godne warunki i poprawę bezpieczeństwa w pracy[18]. W West Ham wprowadzono ośmiogodzinny dzień pracy, płacę minimalną i dwutygodniowy urlop przypadający raz w roku. Laburzystowska rada utraciła większość po dwóch latach jednak jej działania wykazały możliwość skutecznego działania laburzystów w samorządzie[19].
W 1899 roku postępowe partie liberalne oraz wywodzące się z Towarzystwa Fabianów przejęły władzę w London County Council. Po raz pierwszy rada miejska Londynu znalazła się pod wpływami socjalistów, rada składająca się z socjalistów doprowadziła do realizacji programu rozbudowy komunalizacji, z jej inicjatywy powstały też pierwsze mieszkania socjalne w historii Anglii a rada zwiększyła wydatki publiczne na usługi takie jak straż pożarna[20]. W tym czasie zwiększono też liczbę łaźni publicznych, parków, poprawiono system ścieków, poszerzono i utwardzono drogi, w 1897 roku otworzony został Blackwall Tunnel łączący Isle of Dogs z Greenwich[21]. Kobieca Liga Pracownicza przed wybuchem I wojny światowej otworzyła w Kensington klinikę dziecięcą[22].
Początki działalności |
Komitet Reprezentacji Pracujących |
W 1899 roku Thomas R. Steels, członek Zjednoczonego Towarzystwa Pracowników Kolejowych z Doncaster zaproponował w swoim oddziale związkowym, organizację specjalnej konferencji Trade Union Congress (federacji związków Anglii i Walii powstałej w 1868 roku) na którym połączone zostaną różne grupy i organizacje lewicowe tak aby utworzyły one jeden organ który będzie sponsorować będzie udział kandydatów robotniczych w wyborach parlamentarnych. Wniosek Steelsa przekazany został do kierownictwa TUC, a zaproponowana przez niego konferencja odbyła się w Farrigdon Memorial Hall w dniu 26 i 27 lutego 1990 roku. W spotkaniu udział wzięło szerokie spektrum organizacji robotniczych i lewicowych - reprezentanci związków stanowili około jedną trzecią delegatów[23].
Po debacie, 129 delegatów skupionych wokół Keira Hardie z Niezależnej Partii Pracy, powołało Komitet Reprezentacji Pracujących. Nowa organizacja miała za zadanie wspierać kandydatów wspieranych przez związki zawodowe i reprezentujących przedstawicieli klasy robotniczej[24]. Sekretarzem nowego ugrupowania wybrany został członek Niezależnej Partii Pracy, Ramsay MacDonald. W październiku 1900 roku odbył się pierwsze wybory z udziałem Komitetu Reprezentacji Pracujących, wydatki na wybory wyniosły jedynie 33 funty[25], za te pieniądze za sponsorowano kampanię 15 kandydatów z czego dwóch z nich dostało się do parlamentu, byli to Keir Hardie z Merthyr Tydfil i Richard Bell z Derby[26].
Poparcie dla Komitetu wzmocnił konflikt między strajkującymi kolejarzami a spółką kolejową mający miejsce w 1901 roku. Spór skończył się nakazem zapłaty 23000 funtów odszkodowania za straty z okresu strajku, karę tę w całości opłacić mieli związkowcy. Decyzja ta odbyła się za zgodą konserwatywnego premiera Arthura Balfoura który niespodziewanie stanął po stronie przemysłowców (dotychczas przemysłowcy stanowili tradycyjnego sojusznika Partii Liberalnej), decyzja Balfoura w oczach wielu robotników objawiła się jako brak troski o pracowników i ich problemy[26].
W wyborach w 1906 roku, Komitet zdobył 29 miejsc - na korzyść laburzystów wpłynął pakt pomiędzy Ramsayem MacDonaldem a liderem liberałów, 1. wicehrabia Gladstone Herbertem Gladstonem. Tajny pakt liberałów i socjalistów miał na celu uniknięcie rozbicia głosów pomiędzy laburzystów a Partię Liberalną i wspólne odsunięcie od władzy konserwatystów[26].
Wczesna działalność Partii Pracy |
W czasie pierwszego kongresu po wyborach z 1906 roku, Komitet oficjalnie zmienił nazwę na "Partia Pracy". Przewodniczącym frakcji parlamentarnej partii został Keir Hardie (w praktyce lider partii). Hardie po kilku głosowaniach wygrał jednym głosem z kontrkandydatem, Davidem Shackletonem. Jednym z pierwszych działań nowego rządu liberałów wspieranego przez laburzystów było cofnięcie wyroku z 1901 roku (w sprawie konfliktu strajkujących kolejarzy z przemysłowcami)[26]. W 1906 roku, Partia Pracy odbyła pierwszy sukces legislacyjny, socjalistom udało się przeforsować projekt posła Freda Jowetta o dostarczaniu posiłków w szkołach[27].
Laburzystowscy parlamentarzyści przeforsowali też ustawy wprowadzające odszkodowania robotnicze (1906), wprowadzające ośmiogodzinny dzień pracy, emerytury i obowiązkowe kontrole lekarskie w szkołach państwowych (1908)[28][29].
Przeprowadzenie reform socjalnych było wynikiem nieformalnego sojuszu laburzystowsko-liberalnego z 1906 roku. Sojusz kontynuowano po wyborach z 1910 roku w których laburzyści zdobyli 42 mandaty w Izbie Gmin. W 1911 roku wprowadzono ubezpieczenia zdrowotne[30].
Partia Pracy od początku działała w ścisłym związku ze związkami zawodowymi. W 1909 roku uchwalono prawo na mocy którego związki zawodowe nie mógł finansować partii politycznych, prawo to jednak uchylono w 1913 roku na skutek protestów ze strony największych związków. Statut przewiduje członkostwo indywidualne i zbiorowe (do 1918 roku wyłączne). Członkostwo indywidualne posiada ok. 300 000 osób, a na zasadzie członkostwa zbiorowego do partii należy ok. 5,3 mln osób. Do Partii Pracy należy większość ze związków zawodowych zrzeszonych w Kongresie Związków Zawodowych (TUC), a także wiele innych stowarzyszeń i ugrupowań.
W 1918 roku Sidney Webb opracował program Praca i nowy porządek społeczny. Opracowano w nim postulaty budowy socjalizmu, współwładania ziemią, kolejami węgla, energetyką i koleją. Socjalne stanowisko przyjęte w dokumencie oznaczało koniec sojuszu z liberałami. Tendencja ta związana była z falą rewolucyjną ogarniającą ówczesny świat[31].
W samorządzie lokalnym |
W 1914 roku w radach miejskich różnego rodzaju (nie wliczając kilku radnych w wiejskich obszarach górniczych, członków rad dzielnicowych i parafialnych) zasiadło około 420 przedstawicieli laburzystów. Głównymi problemami poruszanymi przez laburzystów była polityka edukacyjna, żywieniowa, medyczna, szczególną wagę w samorządach przywiązywano do wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy, polepszenia warunków pracowników komunalnych i świadczeń dla bezrobotnych.
W niektórych regionach (szczególnie Birmingham i Glasgow) laburzystowskie samorządy działały na rzecz budowy mieszkań komunalnych, przebudowy dzielnic slumsów oraz na rzecz poprawy sytuacji niższych klas społecznych oraz osób niepełnosprawnych i starszych. Czołowym przedsięwzięciem lewicowego samorządu było tworzenie obiektów łączących cechy przedsiębiorstw i budynków publicznej służby zdrowia w obecnym wydaniu[27].
W okresie międzywojennym |
W okresie międzywojennym Partia Pracy zaczęła zajmować pozycję Partii Liberalnej jako jednej z dwu głównych partii. Już w wyborach w 1922 roku partia zajęła drugie miejsce, a w 1924, a następnie w latach 1929-1935 tworzyła rząd pod przewodnictwem Jamesa Ramsaya MacDonalda – początkowo mniejszościowy z poparciem liberałów. Po krachu na giełdzie amerykańskiej w 1929 roku, świat ogarnął Wielki Kryzys. MacDonald i jego zwolennicy uzgodnili utworzenie rządu narodowego z liberałami i konserwatystami. Większa część laburzystów uznała to za zdradę, odchodząc z partii, założyli ugrupowanie pod nazwą Narodowa Organizacja Pracy.
Po 1945 roku |
Po wybuchu II wojny światowej Partia Pracy wspierała uczestnictwo Wielkiej Brytanii w koalicji. Laburzyści dołączyli do rządu jedności narodowej z Partią Konserwatywną i Liberalną oraz zgodzili się na niekonkurowanie ze sobą w wyborach. W 1945 roku laburzyści po raz pierwszy sformowali jednopartyjny rząd większościowy pod przewodnictwem Clementa Attlee, który wprowadził radykalne reformy gospodarcze nacjonalizując wiele gałęzi przemysłu, reorganizując system podatkowy, ubezpieczeń społecznych i służbę zdrowia. Partia Pracy pomimo zwycięstwa w wyborach straciła władzę w 1951 roku. W 1955 roku nowym liderem partii wybrany został przedstawiciel prawicowego skrzydła partii Hugh Gaitskell, pokonując w głosowaniu Aneurina Bevana. Konflikt między zwolennikami Gaitskella i Bevana był bardziej konfliktem na tle osobowości niż ideologii, tarcia zostały zażegnane, gdy przewodniczącym wybrany został Harold Wilson, zwolennik Bevana.
W latach 1960. ówczesny przywódca Partii Pracy – Hugh Gaitskell – zreformował partię rezygnując z radykalnych haseł socjalistycznych (rethinking socialism) i ograniczając rolę związków zawodowych. Laburzyści tworzyli jeszcze rząd w latach 1964–1970 i 1974–1976 (premier Harold Wilson) oraz 1976–1979 (James Callaghan), po czym pozostawali w opozycji przez 18 lat. Partia nie potrafiła podczas tego okresu sformułować odpowiednio atrakcyjnego programu alternatywnego wobec Taczeryzmu. Po klęsce w 1979 roku lider partii James Callaghan utrzymywał równowagę między lewą (Tony Benn) i prawą (Roy Jenkins) frakcją partii. W 1980 roku Callaghan został zastąpiony przez Michaela Foota, przedstawiciela lewicowego skrzydła partii, dystansującego się co prawda od radykalnego Tony'ego Benna. W 1981 roku doszło do rozłamu w Partii Pracy, w wyniku którego prawicowe skrzydło partii założyło Partię Socjaldemokratyczną, która w 1988 roku wraz z Partią Liberalną weszła w skład socjalliberalnej partii Liberalni Demokraci.
Lata 80. i 90. |
Wybory w 1983 roku okazały się najgorszymi od 1918 roku wyborami dla laburzystów. W tym okresie kierownictwo partii lawirowało między umiarkowaną frakcją skupioną wokół magazynu Tribune i frakcją radykalną związaną z Tonym Bennem i parlamentarnym klubem Socialist Campaign Group. W roku 1982 laburzystom udało się zdobyć kontrolę nad Liverpool City Council, i prowadzić politykę przeciwstawną wobec rządowym cięciom budżetowym, podobną politykę prowadził Ken Livingstone z Londynu. W tym okresie powstał termin "komunalny socjalizm" opisujący działania laburzystowskich władz lokalnych, stanowiących kontrast wobec panujących w kraju neoliberalnych reform. W wyborach wewnątrzpartyjnych zwycięstwo odniósł Neil Kinnock który postanowił położyć kres podziałom w partii, osłabiając wpływy frakcji lewicowych.
Partia Pracy powróciła do władzy dopiero w 1997 roku pod przewodnictwem Tony'ego Blaira, który dokonał zdecydowanej modernizacji partii w kierunku tzw. trzeciej drogi. Laburzyści w pełni zaakceptowali zasady wolnorynkowe, zmniejszyli uzależnienie od związków zawodowych, zapowiadali reformy ustrojowe (autonomia dla Szkocji i Walii – zrealizowana od 1997 roku, zlikwidowanie dziedziczności w Izbie Lordów – 1999 roku).
XXI wiek |
W 2001 roku Partia Pracy ponownie wygrała wybory uzyskując 40,7% głosów, w 2005 zwyciężyła uzyskując 36% głosów
W wyborach w 2010 roku przegrała z Partia Konserwatywną, uzyskując 29% głosów (2. wynik) i 258 mandatów w Izbie Gmin. Ugrupowanie wygrało wybory lokalne w 2012, na łączną liczbę 128 brytyjskich hrabstw laburzyści zdobyli przewagę w radach 75 hrabstw[32].
W 2015 roku, po kolejnych przegranych wyborach, kierownictwo nad partią przejął radykalnie lewicowy Jeremy Corbyn[33].
Partia Pracy jest członkiem Partii Europejskich Socjalistów oraz Międzynarodówki Socjalistycznej.
Polityka międzynarodowa |
Polityka zagraniczna Partii Pracy na ogół mieściła się w głównym nurcie doktryny zagranicznej Wielkiej Brytanii. Różnice między konserwatystami a laburzystami różnią się metodami środków realizacji polityki zagranicznej.
W latach 50. partia promowała koncepcję "trzeciej siły" w układzie międzynarodowym. Koncepcja ta polegała na osiągnięciu niezależności międzynarodowej brytyjskiej dyplomacji korzystając przy tym z czołowej roli Partii Pracy w ruchu robotniczym. Jak twierdzili laburzyści "Jedynym możliwym do zaakceptowania rodzajem trzeciej siły jest światowy braterski związek socjalistów, tych, którzy sprawują władzę, i tych którzy jej nie sprawują, zjednoczonych w ideologicznej opozycji zarówno wobec komunizmu, jak i stosunku do kapitalizmu". Elementy koncepcji mieściły się do lat 70. w brytyjskiej doktrynie polityki zagranicznej w formule "trzech koncentrycznych kręgów.
Do polityki trzeciej siły nawiązywała polityka Partii Pracy z lat 60. Opierała się ona na - współdziałaniu z krajami Wspólnoty Narodów, "stosunkami specjalnymi" z USA, współpracy w ramach NATO i rozwijaniem powiązań z krajami Europy. Rząd Harolda Wilsona rozwijał tę koncepcję według interpretacji zgodnych z ideą pokojowego współistnienia.
Rozpad imperium kolonialnego w latach 60. doprowadził do przetasowań w polityce zagranicznej UK. Już w 1964 roku laburzyści akcentowali ściślejszą więź z Europą lecz w dalszym momencie priorytet widzieli w kontrolowanej przez Brytyjczyków, Wspólnocie Narodów. W 1966 roku laburzyści deklarowali gotowość przystąpienia UK do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej pod warunkiem zabezpieczenia przez wspólnotę interesów Wspólnoty Narodów i UK. W 1968 roku Harold Wilson ogłosił plan wycofania się UK z polityki na wschód od Suezu i stopniową eliminację brytyjskiej obecności wojskowej w krajach Zatoki Perskiej i na Dalekim Wschodzie.
Laburzystowska UK wyprzedziła inne kraje Europy zachodniej w dziedzinie rozwoju kontaktów z blokiem wschodnim. W latach 60. laburzyści deklarowali wolę uczestnictwa w odprężeniu stosunków zimnowojennych i deklarowali utrzymanie pozycji UK jako pierwszego partnera handlowego i gospodarczego państw demokracji ludowej, pod koniec dekady kurs ten uległ osłabieniu.
W latach 70. przeważała orientacja europejska, w manifeście europejskim z 1970 roku laburzyści zapowiedzieli dążenie do zmniejszania napięcia między Zachodem a Wschodem i odpowiedzialną rolę UK w sprawach światowych i europejskich.
W trakcie trwającej wiele lat dyskusji poprzedzając referendum nt. członkostwa UK w Europejskiej Wielkiej Brytanii z 1975 roku, w Partii Pracy rozrysowały się głębokie rozbieżności - pojawiło się nawet widmo oderwania się od partii skrzydła proeuropejskiej prawicy na czele z Royem Jenkinsem.
W czasie rządów z okresu 1974-1979 doszło do kolejnych przetasowań. Program został zmodyfikowany w myśl formuły kojarzenia zjawiska "europeizmu" a "atlantyzmem" i "specjalnymi stosunkami" ze Stanami Zjednoczonymi. Labour Party opowiedziała się za umocnieniem NATO która miała określać stosunki na linii Wschód-Zachód. Laburzyści mimo mocnego poparcia dla "atlantyzmu" i NATO przejawili więcej inicjatywy w rozwoju kontaktów z krajami socjalistycznymi niż poprzednie rządy konserwatywne. Polityka premierów Wilsona i Jamesa Callaghana przyczyniła się do hamowania tempa zbrojeń militarnych UK.
Ws. członkostwa w EWG Partia Pracy zajęła stanowisko kompromisowe, w manifeście wyborczym z 1979 roku, Callaghan stwierdził iż partia gotowa jest do współpracy nad umocnieniem relacji UK z Europą lecz zaznaczył iż niektóre aspekty Wspólnego Rynku wskazują na brak zdrowego rozsądku. Ponadto w manifeście znalazły się akcenty rozbrojeniowe, na rzecz odprężenia i poprawy relacji z blokiem wschodnim.
Po przejściu do opozycji na wiosnę 1979, odżyły spory partyjne dt. obecności UK w Europie. Radykałowie z lewego skrzydła partii opowiedzieli się za wystąpieniem Wielkiej Brytanii z EWG i opowiedzieli się za powrotem do koncepcji trzeciej siły. Według przedstawiciela partyjnej lewicy, Benna, Partia Pracy musi utrzymywać dobre relacje z USA i ZSRR jednocześnie nie może pozwolić na kontrolę ze strony żadnego z tychże mocarstw. Prawe skrzydło partii opowiedziało się natomiast za członkostwem w EWG. Zdaniem Shirley Williiams (która jeszcze na początku lat 80. zajmowała stanowisko partyjnej prawicy) EWG stanowi jedyną formację która jest na tyle silna by skłonić supermocarstwa do skutecznego i wielostronnego procesu rozbrojenia.
Rozbieżności w sprawach europejskich i polityce zagranicznej stanowiły jeden z czynników które doprowadziły do rozłamu w Partii Pracy[34].
Struktury |
Członkostwo |
Do Partii Pracy oprócz członków indywidualnych należą organizacje afiliowane czyli m.in. związki zawodowe, organizacje zawodowe, stowarzyszenia socjalistyczne, towarzystwa społeczne etc. Dominującą część członków stanowią związkowcy. Przykładowo na konferencji partii w Blackpool w latach 80., z 7206 tysięcy członków reprezentowanych na konferencji aż 6450 należało do partii według zasady członkostwa pośredniego poprzez jeden z 52 afiliowanych związków zawodowych.
Do czasu przyjęcia przez laburzystów elementów programu neoliberalnego, silne związki łączyły partię ze związkami zawodowymi. Liczba członków afiliowanych związków zawodowych wzrosła z 2 510 w 1945 do 6 450 w 1980. W tym samym czasie do organizacji stowarzyszonych w 1945 należało 41 tysięcy a w 1980 było to już 67 tysięcy. W przeciągu tego okresu liczba członków wyniosła kolejno 487 i 588 tysięcy członków. Największy okres rozwoju partii sięgnął czasów Clementa Atlee gdy partia liczyła aż 908 tysięcy działaczy.
Partia wyróżnia dwa gatunki członkostwa - indywidualne (działające od 1918) i zbiorowe (w tym drugim przewiduje się członkostwo pośrednie). W przypadku członkostwa zbiorowego członkostwo w partii zgłaszają w imieniu członków członkowie zbiorowi. Tak więc do Partii Pracy należy każdy członek związku zawodowego związanego z partią jeśli tylko nie złożył oświadczenia o braku chęci wstąpienia do partii. Przynależność ta w wielu przypadkach ma charakter czysto mechaniczny i formalny. W okresie walki z Partią Pracy, w 1927 roku wprowadzono system odwrotny, który nakazywał członkom związków pragnącym wstąpić do partii złożenie deklaracji w sprawie przynależności w wyniku tej ustawy liczba członków partii spadła o jedną trzecią (jeden milion działaczy), przywrócenie tegoż systemu w 1946 roku ponownie zwiększył liczbę członków o jedną trzecią (1,7 miliona)[34].
Organizacje partyjne |
Od innych partii (w tym socjalistycznych) laburzystów odróżnia struktura wewnątrzpartyjna porównywalna do federacji ugrupowań czy koalicji. Struktura obejmuje formalnie dwa układy, pierwszy z nich to frakcja parlamentarna (PLP), na czele frakcji stoi wybierana corocznie egzekutywa czyli Komitet Parlamentarny. Do komitetu z miejsca wchodzi lider partii, jego zastępca i rzecznik dyscyplinarny frakcji.
PLP odgrywa decydującą rolę w określaniu programu i linii politycznej ugrupowania. PLP uznawana jest niekiedy za niezależny od reszty partii organ. Obecnie skład społeczny PLP jest dość zróżnicowany, niegdyś niemal 40% członków frakcji stanowili deputowani wywodzący się z klasy robotniczej. W 1945 roku było to 43%, liczba ta spadła jednak do 1970 roku do 27%, jednocześnie wzrosła liczba parlamentarzystów wywodzących się z klas wyższych i średniej.
Drugim z układów jest pozaparlamentarny aparat partii. Centralne miejsce w tymże układzie zajmuje Krajowy Komitet Wykonawczy - kieruje on ogółem działań Labour Party w sferze pozaparlamentarnej. Komitet Wykonawczy liczy 28 członków, z miejsca wchodzą do niego lider partii, jego zastępca i skarbnik. Szczeble terenowe tworzone są poprzez okręgu wyborcze czyli CLP.
Do CLP należą szeregowi działacze partii i organizacji afiliowanych. Na czele okręgu wyborczego partii stoi egzekutywa składająca się z najbardziej wpływowych działaczy w regionie i kierowników największych organizacji afiliowanych. Aparat lokalny podporządkowany jest wymogom wyborczym i kampaniom w czasie których aktywizuje on swoje działanie.
Reprezentację członków partii stanowi wedle statutu Doroczna Konferencja Partii Pracy. W teorii steruje ona działaniami PL, tworzy programy polityczne, kieruje aparatem wykonawczym i podejmuje uchwały obejmujące ogół partii. W Konferencjach udział biorą delegaci wybrani przez okręgi wyborcze, organizacje afiliowane a z miejsca zasiadają w nich działacze Krajowego KW, parlamentarzyści, kandydaci na parlamentarzystów, członkowie młodzieżówki i sekretarz generalny partii. Konferencja jest niekiedy uznawana za "parlament ruchu laburzystowskiego".
Lider Partii Pracy jednocześnie sprawuje funkcję prezesa rady ministrów. Dzięki temu pozostaje on w dużej mierze niezależny od frakcji parlamentarnej własnej partii[35].
Niegdyś dochodziło do pewnych zgrzytów między Konferencją a KW, podłoże tegoż konfliktu związane było z konfliktem między robotniczą większością partii a kierownictwem zdominowanym przez członków reprezentujących klasy średnie. Zarówno na forum KW jak i Konferencji większość mieli bowiem reprezentanci związków zawodowych[34].
Wyborcy i członkowie |
Jeszcze w latach 80. partia skupiała ponad 50% elektoratu robotniczego a w ogóle wyborców Partii Pracy robotnicy stanowili 80%. Jedną czwartą lub jedną trzecią według różnych źródeł stanowią reprezentanci klas średnich.
Do niedawna 50% członków partii stanowili robotnicy tak więc ze względu na skład członkowski partię z pewnością zaklasyfikować można było jako partię robotniczą. Od lat istnieje w partii proces spadku udziału parlamentarzystów i ministrów z kręgów robotniczych przy jednoczesnym wzroście tych wywodzących się z klas średnich. Sytuacja ta nie pozostała bez wpływu na przyjęcie przez partię typowego kursu reformistycznego. Jeszcze w latach 40. i przez pewien okres 50. więcej niż połowę laburzystowskich ministrów stanowili robotnicy w kolejnej dekadzie było to już tylko 35% ogółu natomiast granicę 60% przekroczyli przedstawiciele klasy średniej, niezmienna pozostała stosunkowo mała liczba ministrów socjalistycznych wywodzących się z arystokracji.
Pochodzenie działaczy związane jest też z ich poglądami - ci działacze wywodzący się z klasy średniej zazwyczaj są zwolennikami kursu prawicowo-reformistycznego, natomiast ci pochodzący z klasy robotniczej należą do lewicy partyjnej.
Frakcje |
Prawica partyjna opowiadała się zawsze za utrzymaniem kapitalizmu i przekształceniami w stylu "współpracy klasowej", z kolei lewica często łączyła elementy ocen klasowych z romantycznym radykalizmem pochodzącym z tradycji fabiańskich niemniej jednak zawsze reprezentowała ona radykalny reformizm więc centrowy, prawicowy nurt w ruchu robotniczym.
Jednym z przejawów podziałów w partii na tle ideologiczno-politycznym jest występowanie w ramach ugrupowania frakcji. Frakcje do pewnego stopnia odznaczają się autonomią - mają własnych przywódców czy organy prasowe. Jak wykazała historia partii większe tendencje do frakcyjności wykazuje lewica partii. Do współczesnych frakcji należą:
- założona w 1946 roku Grupa "Tribune" reprezentująca lewicę partii, jej liderem historycznie był Ian Mikardo a czołowymi działaczami pozostawali Anthony Benn, Eric Heffer i Sidney Bidwell;
- w marcu 1975 ukształtowała się centrowa (a w praktyce wiązana z prawicą partii) Grupa Manifestu na czele z Dicksonem Mabonem w skład której należeli - Tom Urwin, Ian Wrigglesworth i James Wellbeloved;
- trzecią grupę reprezentuje skrajna prawica socjaldemokratyczna utworzony w czerwcu 1975, Sojusz Socjaldemokratyczny na czele z Peterem Stephensonem, redaktorem naczelnym pisma "Socialist Commentary", do grona przedstawicieli grupy zaliczani są - Reginald Prentice, Roy Jenkins czy Shirley Williams - grupa powstała w opozycji do działań lewicy partyjnych (szczególnie Grupy "Tribune"), wywodzi się głównie z działaczy związkowych, samorządowców i byłych kandydatów do parlamentu.
Historyczną poprzedniczką Grupy "Tribune" są: działająca od 1947 roku Grupa "Równać w lefo" (Keep Left Group) na czele z A. Bevanem, przedstawicielem partyjnej lewicy. W latach 50. grupę określano jako bevaniści. Od 1950 do 1963 działała Grupa "O zwycięstwo socjalizmu" na czele z K. Zillacusem, I. Mikardo i S. Silvermannem. W 1951 roku prawica partii powołała Związek Socjalistyczny, działający jako stowarzyszenie teoretyków.
Podział na partyjną lewicę i prawicę odzwierciedlają też odrębne organy prasowe. Laburzystowska lewicę popiera tygodnik "Tribune", miesięcznik "New Left Review" oraz dwumiesięcznik "New Socialist" z kolei poparcie dla prawicy wyraża miesięcznik "Socialist Commentary" oraz kwartalnik "The Political Quarterly".
Rozłam z 1981 |
Na ogół w partii nie dochodziło do większych rozłamów, wyjątkiem była sytuacja po wyborach z wiosny 1979 roku gdy spór między skrzydłami partii doprowadził do rozbicia jedności laburzystów. Konflikt uwidocznił się na konferencji z 25 stycznia 1981 roku podczas gdy do secesji doszło 26 marca. Z inicjatywy Davida Owena, Roya Jenkinsa, Shirley Williams i Williama Rodgersa utworzono odrębną partię pod nazwą Partia Socjaldemokratyczna.
Do rozłamu doprowadził spór między lewicą a prawicą partii, kontrowersje ws. rozwiązania problemów organizacyjnych partii czy też konflikty odnośnie kierunków polityki międzynarodowej. Szczególnie ostry konflikt wywiązał się wokół zmian trybu wyboru przewodniczącego a konkretniej przekazania kompetencji frakcji parlamentarnej w ręce kolegium elektorskiego oraz zwiększenia wpływów organizacji okręgowych na nominację kandydatów na parlamentarzystów. Zmiany te zaproponowane zostały przez lewicę partyjną a ich realizacja mogła osłabić frakcję parlamentarną wewnątrz partii na co nie chciała zgodzić się prawica. Ostatecznie lewica przeforsowała zmiany w kierunku demokratyzacji życia wewnątrzpartyjnego w wyniku których lider partii wybierany był przez kolegium elektorskie z udziałem 40% reprezentantów związków zawodowych, 30% parlamentarzystów i 30% delegatów organizacji okręgowych.
Rozłam nie oznaczał że partia została podzielona na dwie mniej więcej równe części, z partii odeszło "niewielkie, choć wpływowe odgałęzienie"[36]. Jak się okazało wkrótce Partia Socjaldemokratyczna została
wchłonięta przez partię liberalną.
Zobacz też |
- Liderzy brytyjskiej Partii Pracy
- Wiceprzewodniczący brytyjskiej Partii Pracy
Przypisy |
↑ Trendy Eye Wear For All Seasons - Tips For Choosing The Right Eyewear, www.savethelabourparty.org [dostęp 2017-11-25] (ang.).
↑ Philip Gould The Unfinished Revolution: How New Labour Changed British Politics Forever, London: Hachette digital edition, 2011, s.30 (originally published by Little, Brown, 1998)
↑ John Rentoul "'Defining moment' as Blair wins backing for Clause IV", The Independent
↑ Brian Lund "Distributive Justice and Social Policy" in Michael Lavalette & Alan Pratt (ed.) Social Policy: Theories, Concepts and Issues, London:Sage, 2006, s.111
↑ Mulholland, Helene (7 kwietnia 2011). "Labour will continue to be pro-business, says Ed Miliband". The Guardian
↑ Lavelle, Ashley (2008). The Death of Social Democracy, Political Consequences for the 21st Century. Ashgate
↑ Tudor Jones Remaking the Labour Party: From Gaitskell to Blair, Londyn: Routledge, 1996, s.107
↑ H. Wilson, Whast is British Socialism?, w: The Relevance of British Socialism, London 1964, s. 1
↑ A. W. Benn, Argument for Socialism, Hardmondsworth 1980, s. 33
↑ Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 388-391
↑ J. W. Gołębiowski, Stosunki komuniści-socjaldemokracji
↑ Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 390-391
↑ Partie Socjaldemokratyczne Europy, Książka i Wiedza, 1982, s. 366
↑ Martin Crick, The History of the Social-Democratic Federation
↑ S. Ehrlich, Fabianie i socjaliści gildyjni, "Studia Filozoficzne", 1976, nr 2, s. 151
↑ The Foundations of the British Labour Party, MatthewM. Worley, Farnham, England: Ashgate, 2009, s. 131, ISBN 978-0-7546-6731-5, OCLC 275152579 .
↑ Eugenio F. Biagini i Alastair J. Reid Currents of Radicalism: Popular Radicalism, Organised Labour and Party Politics in Britain, 1850–1914
↑ Katwala, Sunder (2010-07-13). "Why Keir Hardie rejected the Liberals". Next Left
↑ Martin Pugh Speak for Britain! A New History of the Labour Party
↑ Brian Brivati and Richard Hefferman The Labour Party: A Centenary History edited
↑ http://www.localleadership.gov.uk/docs/Leading%20the%20way%5B1%5D.pdf
↑ Harry Harmer The Longman Companion to The Labour Party 1900–1998
↑ ‘The formation of the Labour Party – Lessons for today’ Jim Mortimer, 2000
↑ "History of the Labour Party". Labour Party. 27 lutego 2010
↑ TonyT. Wright TonyT., MattM. Carter MattM., The People's Party, London: Thames & Hudson, 1997, ISBN 0-500-27956-X, OCLC 61127379 .
↑ abcd Thorpe, Andrew: A History Of The British Labour Party. Palgrave: 2001. ISBN 0-333-92908-X.
↑ ab G.D.H. Cole A History of the Labour Party from 1914
↑ Matthew Worley Labour Inside the Gate: A History of the British Labour Party between the Wars
↑ C.P. Hill British Economic and Social History 1700–1964
↑ Alexander Hicks Social Democracy and Welfare Capitalism: A Century of Income Security Politics
↑ Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 367
↑ Wielka Brytania: Zwycięstwo Partii Pracy w wyborach lokalnych
↑ Maciej Czarnecki, Rewolucja w Westminsterze, Gazeta Wyborcza, 2015-09-14, nr 214/2015 (8547), str. 8
↑ abc Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 391-395
↑ Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 395-401
↑ Partie socjaldemokratyczne. Europy zarys encyklopedyczny. Księga i Wiedzy 1982, s. 395-407
Linki zewnętrzne |
- Oficjalna witryna internetowa
|
Kontrola autorytatywna (partia polityczna):
ISNI: 0000 0001 2152 4610
VIAF: 54145970320132252353
LCCN: n79018534
GND: 2124-6
BnF: 122156643
SUDOC: 027434303
Open Library: OL348064A
- WorldCat
Kontrola autorytatywna (Walijska Partia Pracy):
GND: 1041462301
Kontrola autorytatywna (Szkocka Partia Pracy):
LCCN: n77008967
- WorldCat