Ostrów Wielkopolski (stacja kolejowa)
Ostrów Wielkopolski | |
Państwo | Polska |
Miejscowość | Ostrów Wielkopolski |
Data otwarcia | 1875 przebudowany w 1966 |
Poprzednie nazwy | Ostrowo |
Dane techniczne | |
Liczba peronów | 3 |
Liczba krawędzi peronowych | 5 |
Kasy | T |
Linie kolejowe | |
| |
Położenie na mapie Ostrowa Wielkopolskiego Ostrów Wielkopolski | |
Położenie na mapie Polski Ostrów Wielkopolski | |
Położenie na mapie województwa wielkopolskiego Ostrów Wielkopolski | |
Położenie na mapie powiatu ostrowskiego Ostrów Wielkopolski | |
51°38′57″N 17°48′20″E/51,649167 17,805556 | |
Portal Transport szynowy |
Ostrów Wielkopolski – stacja kolejowa kategorii dworca regionalnego[1] w Ostrowie Wielkopolskim, w województwie wielkopolskim.
Stację wybudowano w 1875 na 2-torowej linii kolejowej Poznań–Kluczbork (linia uruchomiona 10 grudnia tego samego roku, dł. 200,9 km). Nosiła wówczas nazwę Ostrowo. W 1888 stała się stacją węzłową dzięki budowie trasy Leszno - Krotoszyn - Ostrów. Kolejnymi odnogami linii kluczborskiej były ciągi: do Skalmierzyc (1896) i do Odolanowa (1909). W latach 1906 - 1922 przez węzeł kursowały pociągi relacji Warszawa - Poznań, a od 1910 Warszawa-Wrocław. W 1920 r. stację przemianowano na Ostrów Wielkopolski, którą, z krótką wojenną przerwą, nosi do dzisiaj. Wszystkie linie wychodzące ze stacji zelektryfikowano w latach 1973-1987.
Dworzec wybudowany w 1875 r. według kierownictwa DOKP nie spełniał wymogów dynamicznie rozwijającego się miasta i narastających przewozów pasażerskich i towarowych, dlatego w 1966 r. powstał projekt całkowitej przebudowy dworca, przylegających pomieszczeń i obszernego placu przed budynkiem. Całkowicie została zmieniona bryła budynku w niczym nie przypominająca dawnego. Nowy modernistyczny budynek zaprojektowany został przez Kazimierza Serowskiego. Zostały zbudowane poczekalnie, cześć gastronomiczna i administracyjna. Otaczające budynek budowle z muru pruskiego zostały rozebrane, a w ich miejsce wybudowano nowe, w których zlokalizowano m.in. stołówkę dla pracowników kolejowych i ich rodzin. Z lewej strony budynku zostały wybudowane pomieszczenia poczty. Całkowitą modernizację przeszedł tunel peronowy, wiaty peronowe oraz w 2016 roku wszystkie perony. Przebudowano całkowicie plac przed dworcem i zmieniono oświetlenie. Zmodernizowany dworzec posiada kubaturę 11.200 m3
18 czerwca 1995 na stacji zatrzymał się wizytujący Polskę pociąg TGV.
Stacja dzieli się na dwie części: osobową i towarową. Posiada dwie parowozownie i wagonownię. W pobliżu stoi, nieużywana obecnie, wieża wodna z 1912 r. Perony zadaszone są wiatami. Na stacji używane są semafory świetlne
Dworzec kolejowy pod koniec XIX w.
Elewacja frontowa dworca
Hall kasowy i poczekalnia
Wyjście na perony
Perony o zmroku
Nastawnia
Wieża ciśnień
Zderzenie pociągów w 2012 r.
Parowóz Ty45 przed lokomotywownią
Parowóz TKi3 przy dworcu
135,1 km linii kolejowej nr 14. Zabudowa mieszkaniowa w postaci bloków z "wielkiej płyty" widziana z pociągu na linii kolejowej 272 i linii nr 14 w Ostrowie Wlkp.
Spis treści
1 Połączenia
2 Zobacz też
3 Linki zewnętrzne
4 Przypisy
Połączenia |
Lublin | ||
|
|
|
Zobacz też |
- Stacja kolejowa Ostrów Wielkopolski Zachodni
- Ostrów Wielkopolski Gorzyce - przystanek kolejowy
Linki zewnętrzne |
Ostrów Wielkopolski w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net
Ostrów Wielkopolski w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
Przypisy |
↑ Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 308
Ostrów Wielkopolski | ||
Linia 14 Łódź Kaliska - Forst-Baršć (136,121 km) | ||
Czekanów odległość: 7,050 km | Ostrów Wielkopolski Gorzyce odległość: 6,044 km | |
Linia 272 Kluczbork - Poznań Główny (86,254 km) | ||
Janków Przygodzki odległość: 4,509 km | Biniew odległość: 10,138 km | |
Linia 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie (0,000 km) | ||
Topola Osiedle odległość: 5,282 km |