Podwale Grodzkie




















Gdansk COA.svg Gdańsk
ulica Podwale Grodzkie

Śródmieście
Długość:
690 m

Podwale Grodzkie, w środku wieża dworca Gdańsk Główny
Podwale Grodzkie, w środku wieża dworca Gdańsk Główny













































Przebieg

Ikona ulica.svg



Błędnik

Ikona ulica rondo z ulicą z lewej.svg

światła
0

ul. Wały Piastowskie

Ikona ulica z lewej deptak.svg

300
ul. Karmelicka

Ikona ulica z lewej.svg

440

ul. Wały Jagiellońskie

Ikona ulica z lewej.svg

560

ul. Bastion św. Elżbiety

Ikona ulica skrzyżowanie.svg

światła
690

ul. Hucisko

Ikona ulica.svg



Targ Rakowy



Położenie na mapie Gdańska


Mapa lokalizacyjna Gdańska

ulica Podwale Grodzkie

ulica Podwale Grodzkie






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

ulica Podwale Grodzkie

ulica Podwale Grodzkie






Położenie na mapie województwa pomorskiego


Mapa lokalizacyjna województwa pomorskiego

ulica Podwale Grodzkie

ulica Podwale Grodzkie





Ziemia54°21′21,6″N 18°38′45,4″E/54,356000 18,645950

Podwale Grodzkie – ulica w dzielnicy Śródmieście, w Gdańsku. Dzieli się na dwie części – południową (ok. 270 m) oraz północną (ok. 430 m). Na obu odcinkach Podwale Grodzkie przebiega niemal południkowo. Bezpośredni przejazd między częścią północną a południową jest otwarty tylko w jednym kierunku i tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej.




Spis treści






  • 1 Przebieg


    • 1.1 Odcinek południowy


    • 1.2 Odcinek północny




  • 2 Historia


    • 2.1 Zabytki


    • 2.2 Przebudowa w latach 2006-07




  • 3 Przypisy





Przebieg |



Odcinek południowy |


Podwale Grodzkie bierze początek ze skrzyżowania ulic Hucisko i Targ Rakowy, gdzie odbija z tego skrzyżowania na północ i mija zieleniec przy Nowym Ratuszu, siedzibie Rady Miasta Gdańska. Następnie ulica krzyżuje się z ul. Bastion św. Elżbiety, przez którą prowadzi jedyny otwarty objazd łączący oba odcinki Podwala. W dalszej części ulicy znajduje się wjazd na teren PKP przy Dworcu Głównym, będący m.in. podjazdem do urzędu pocztowego i wjazdem na parking. Ostatnia część odcinka (łącznik z północnym odcinkiem) otwarta jest jedynie dla pojazdów komunikacji miejskiej w przeciwnym kierunku.



Odcinek północny |


Północny odcinek Podwala Grodzkiego odgrywa o wiele ważniejszą rolę w komunikacji miejskiej, gdyż występuje na nim największe natężenie ruchu autobusów w całym mieście. Ponadto należy do głównej arterii komunikacyjnej Trójmiasta i jest częścią drogi krajowej nr 91 oraz tras europejskich E75 i E77. Zaczyna się (opisując od strony południowej) za zakrętem łączącym tę ulicę z Wałami Jagiellońskimi, kończy zaś przy wieżowcu zw. "Zieleniakiem", na skrzyżowaniu Błędnika z Wałami Piastowskimi.



Historia |




Podwale Grodzkie: po lewej dworzec Gdańsk Główny, po prawej nieistniejąca zabudowa, ok. 1900




Podwale Grodzkie (odcinek północny), w tle "Zieleniak", 2009




Podwale Grodzkie (odcinek północny) widziane z "Zieleniaka", w kierunku południowym, 2010



Resztki bastionu św. Elżbiety



Bastion św. Elżbiety w Gdańsku.JPG



Gdańsk Stare Miasto - pozostałości Bastionu św. Elżbiety.JPG





Gdańsk Główny




Dworzec




Dawny hotel




Dawne kasy




Dawna poczta




Podział ulicy na dwa zróżnicowane, pod względem przepustowości i natężenia ruchu, odcinki, między którymi ponadto nie ma przejazdu, wynika z historycznego rysu tej drogi. Jak sama nazwa wskazuje, Podwale Grodzkie było ulicą biegnącą pod wałami grodu, czyli wzdłuż wałów i obwarowań Starego Miasta w Gdańsku. Po wyburzeniu murów miejskich, zmieniono bieg głównej ulicy prowadzącej z Wrzeszcza do Głównego Miasta, lecz nazwa historyczna pozostała do dziś.


Szeroka ulica zabudowana reprezentacyjnymi gmachami powstała według projektu niemieckiego urbanisty Jacoba Stübbena[1].


Do 1945 ulica nosiła niemieckojęzyczną nazwę Stadtgraben ("fosa miejska")[2].



Zabytki |


  • Fragment starowłoskiego bastionu św. Elżbiety (z 1554, przebudowany w latach 1635-1642[3]) zachowany w trakcie rozbiórki umocnień, podczas modernizacji miasta pod koniec XIX wieku, jako malownicza ruina. Wejście od ul. Wały Jagiellońskie poprzez zachowany fragment podziemnego chodnika, tzw. poterny[4]

  • Zespół Dworca Głównego PKP (wybudowany w latach 1894-1900[5]): dworzec główny, budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn[6]


Przebudowa w latach 2006-07 |


W okresie od lipca 2006 do lipca 2007 przeprowadzono gruntowną przebudowę północnej części Podwala Grodzkiego wraz z północną częścią Wałów Jagiellońskich, czyli odcinka głównej arterii komunikacyjnej Trójmiasta od skrzyżowania z Huciskiem do skrzyżowania z Wałami Piastowskimi.


Przebudowa objęła położenie od nowa nawierzchni drogi oraz mostu nad Kanałem Raduni, modernizację linii tramwajowej, remont przejścia podziemnego na wysokości przystanku tramwajowego Dworzec Główny oraz wybudowanie dodatkowego pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla autobusów[7].



Przypisy |




  1. Najbardziej tajemniczy budynek Gdańska. trojmiasto.pl, 9 czerwca 2010. [dostęp 9 czerwca 2010].


  2. Dawne nazwy ulic gdańskich. danzig-online.pl.


  3. Bastion św Elżbiety » Gdańsk. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu.


  4. Gdańsk. Nowożytne fortyfikacje miejskie. gdansk.pl.


  5. 110 lat budynku dworca kolejowego w Gdańsku. trojmiasto.pl.


  6. Rejestr zabytków nieruchomych. kobidz.pl.


  7. Przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie w Gdańsku, odcinek Wały Piastowskie - Hucisko. gdansk.pl - oficjalna strona miasta, 15 lutego 2006.





Popular posts from this blog

Morgemoulin

Scott Moir

Souastre