Sirio

Multi tool use
Sirio | |
![]() Tramwaj Sirio w Mediolanie | |
Dane techniczne | |
Liczba członów |
5-7 |
Długość |
20 000-50 000 mm |
Szerokość |
2 300-2 650 mm |
Wysokość |
3 300 mm |
Liczba i moc silników |
4/2 × 106 kW |
Prędkość maksymalna |
70 km/h |
Wnętrze | |
Liczba miejsc siedzących |
31-83 |
Niskopodłogowość |
100% |
Portal ![]() |

Tramwaj Sirio w Neapolu
Tramwaj Sirio w Atenach

Tramwaj Sirio w wersji siedmioczłonowej w Mediolanie
Tramwaj Sirio w Göteborgu
Tramwaj Sirio w Bergamo
Tramwaj Sirio we Florencji
Sirio − niskopodłogowe tramwaje produkcji włoskiego producenta AnsaldoBreda.
Spis treści
1 Konstrukcja
2 Produkowane odmiany
2.1 Ateny
2.2 Göteborg
2.3 Mediolan
2.4 Sassari
2.5 Neapol
2.6 Kayseri
2.7 Samsun
3 Eksploatacja
3.1 Grecja
3.2 Włochy
3.3 Szwecja
3.4 Turcja
4 Zobacz też
5 Przypisy
6 Bibliografia
Konstrukcja |
Tramwaje Sirio produkowane są jako modułowe dzięki czemu mogą powstawać tramwaje o długości od 20 do 50 m, szerokości od 2,3 do 2,65 m, oraz z różnym rozplanowaniem wnętrza oraz drzwi. Szerokość drzwi dwuskrzydłowych wynosi 1,3 m, a drzwi jednoskrzydłowych 90 cm, wysokość drzwi wynosi 2 m. W tramwajach Sirio zastosowano silniki trójfazowe prądu przemiennego o mocy 106 kW każdy, po dwa na każdy wózek napędowy. Tramwaje w zależności od wymagań zamawiającego mogą jeździć pod napięciem wynoszącym od 550 V DC do 1200 V DC. Tramwaje Sirio generalnie są w 100% niskopodłogowe. Podłoga umieszczona jest 350 mm nad główką szyny, tylko w kabinie motorniczego jest ona nieco wyżej bo 850 mm nad główką szyny.
Produkowane odmiany |
Ateny |
Tramwaje Sirio zamówione przez Ateny są dwukierunkowe, pięcioczłonowe, w całości niskopodłogowe o długości 31,9 m. W członach skrajnych zastosowano drzwi jednoskrzydłowe, natomiast w członach 2 i 4 zastosowano drzwi dwuskrzydłowe. Pierwsze tramwaje do Aten trafiły w 2002, łącznie zamówiono 35 tramwajów tego typu. Podobne tramwaje zamówiły miasta: Florencja oraz Bergamo. Tramwaje dla Aten, Florencji i Bergamo wyposażono w 4 silniki o mocy 106 kW każdy. Prędkość tramwajów wynosi 70km/h.
Göteborg |
Odmienną konstrukcję mają tramwaje Sirio dla Szwedzkiego miasta Göteborg. Tramwaje dla Göteborga są jednokierunkowe o długości 29,4 m i szerokości 2,65 m. Mają także większą prędkość maksymalną wynoszącą 80 km/h. W tramwajach zastosowano 4 wózki o mocy 106 kW każdy. Tramwaje zostały wyposażone w cztery pary drzwi dwuskrzydłowych. Łącznie do Göteborga trafiło 40 tramwajów.
Mediolan |
Tramwaje dla Mediolanu powstały w dwóch wersjach: pięcioczłonowej oraz siedmioczłonowej. Tramwaje są jednokierunkowe o szerokości 2,4 m. Tramwaje pięcioczłonowe są długości 25 m. Drzwi dwuskrzydłowe umieszczono w członach 2 i 4, natomiast drzwi jednoskrzydłowe w członach 1 i 5. Jeden tramwaj może przewieść 198 pasażerów w tym 52 na miejscach siedzących. Tramwaje siedmioczłonowe są długości 35 m i posiadają 3 pary drzwi dwuskrzydłowych w członach 2, 4 i 6, a drzwi jednoskrzydłowe w członach 1 i 7. Tramwaje w wersji siedmioczłonowej mogą przewieść 309 pasażerów w tym 63 na miejscach siedzących. Napięcie w sieci trakcyjnej pod którym jeżdżą tramwaje Sirio w Mediolanie wynosi 600 V. Prędkość tramwajów wynosi 70 km/h. Tramwaje posiadają cztery silniki o mocy 106 kW każdy. Łącznie wyprodukowano 35 tramwajów pięcioczłonowych i 58 siedmioczłonowych.
Sassari |
Kolejnym włoskim miastem które eksploatuje tramwaje Sirio jest Sassari, które posiada 4 dwukierunkowe, dwustronne i dwu systemowe tramwaje o długości 27,5 m i szerokości 2,4 m. Wagony poruszają się po trasie o szerokości toru wynoszącej 950 mm. Napięcie w sieci pod którym pracują wynosi 750 V. Tramwaje wyposażono w cztery silniki po dwa na każdym wózku. Tramwaj może przewieść 189 pasażerów w tym 38 na miejscach siedzących. Tramwaje mogą rozwinąć prędkość 70 km/h.
Neapol |
Tramwaje Sirio dla Neapolu wyprodukowano w wersji trzyczłonowej, dwukierunkowej o długości 19,8 m i szerokości 2,3 m. W tramwaju może jechać 155 pasażerów w tym 31 na miejscach siedzących. Tramwaje wyposażono w jeden wózek napędowy. Maksymalna prędkość tramwajów wynosi 70 km/h.
Kayseri |
Tramwaje dla tureckiego miasta Kayseri są pięcioczłonowe, dwukierunkowe i dwustronne o długości 32,4 m i szerokości 2,65 m. W członach skrajnych oraz w członie czwartym zastosowano drzwi jednoskrzydłowe, a w członie drugim zastosowano dwie pary drzwi dwuskrzydłowych. Tramwaje poruszają się pod napięciem wynoszącym 750 V DC. Maksymalna prędkość tramwajów wynosi 75 km/h. Tramwaj może pomieścić 206 pasażerów w tym 64 na miejscach siedzących. Łącznie dostarczono 22 tramwaje.
Samsun |
Kolejnym miastem tureckim które zamówiło tramwaje Sirio jest Samsun, który zamówił 16 tramwajów o długości 32 m i szerokości 2,65 m. W tramwaju będzie mogło jechać 279 pasażerów. Wagony zostaną wyposażone w cztery silniki[1].
Eksploatacja |
Obecnie tramwaje kursują w 9 miastach:
Grecja |
Miasto |
Lata dostaw |
Liczba, szt. |
Numery |
Uwagi |
---|---|---|---|---|
Ateny |
2002 – 2004 |
35 |
10001 – 10035 |
|
Włochy |
Miasto |
Lata dostaw |
Liczba, szt. |
Numery |
Uwagi |
---|---|---|---|---|
Bergamo |
2009 |
14 |
||
Florencja |
1972 – 1986 |
17 |
1001 – 1017 |
|
Mediolan |
2002 – ? |
122 |
7101 – 7158, 7501 – 7535, 7602 – 7628 |
tramwaje są w wersji pięcioczłonowej i siedmioczłonowej |
Neapol |
2004 |
22 |
1101 – 1122 |
|
Sassari |
2006 |
4 |
01 – 04 |
Szwecja |
Miasto |
Lata dostaw |
Liczba, szt. |
Numery |
Uwagi |
---|---|---|---|---|
Göteborg |
2004 – 2009 |
40 |
401 – 440 |
|
Turcja |
Miasto |
Lata dostaw |
Liczba, szt. |
Numery |
Uwagi |
---|---|---|---|---|
Kayseri |
22 |
|||
Samsun |
16 |
Zobacz też |
- Tramwaje w Atenach
- Tramwaje we Florencji
- Tramwaje w Sassari
- Tramwaje w Göteborgu
Przypisy |
↑ informacje dotyczące tramwajów Sirio dla Samsun
Bibliografia |
- Infotram:Tramwaje AnsaldoBreda Sirio
- spis tramwajów Sirio
- spis tramwajów Sirio na phototrans.eu
m5mfZuJRL3bXNZbIWX6tRr34qV4cSOzYqSUR RoKaOXY